Monday, February 18, 2008

Tips Nak Ajar Anak

RrrrRRrrRRriiinngggg RRRrrrrRRrrriingggg RRrrRRRrriiiinggg (dalam ati ... mana ni minah sumer, lembab tol nak jawab )

Madam Tan tengah control staff kat ICU utk kursus code blue.

Entah sapa entah : Hello ICU

Aku : Ehhmm ehmmm Can I speak wuth Shalina please ?

Entah sapa entah : Shalina is with Madam Tan. She is having code blue course

Aku : Tell Madam Tan, DOCTOR want to speak with Shalina ( dengan suara tinggi & nada seryes kuang kuang kuang )

Entah sapa entah.... dengar citernye dia ni kelam kabut panggil Shalina sebab ada "DOCTOR" panggil dia hehehehe

Shalina : Ellooo Shalina here

Aku : Weiii cepat turun kat opis aku. Chemo chart round. Dah kol 4.30pm ni. Nanti tak sempat.

Shalina : CIS engkau rupanya .... dia orang ni ingat DOCTOR mana entah ... sore seryes semacam ...... laaa aku dengan Madam ni. Camana nak buat ?

Aku : alaaa ko bagitau kat madam, DR SUHAIME panggil suruh buat Chemo Chart Round kuang kuang kuang. Ari ni dah Jumaat ... nanti minggu depan kelam kabut sebab tak wat chemo chart round.

Lalu aku pun tunggu minah songeh ni turun ..... perghhhhh lamanya ..... dia ni tak pandai nak kelentong madam tu arrrr ..... busan busan.

Aahhhh... mujo ada Palm Drive aku.... TUPPP ( sound effect aku cucuk Palm Drive aku kat PC hehehehe ) .... Search .... Folder ....Search...... Koleksi Bacaan Quran Berlagu .... Search ..... Muhammad Khairullah Suhaime ..... Search ...... Tilawah Quran Sekolah Kebangsaan Tampin ..... Play ......... (dan rakaman bacaan Quran surah Ad Dhuha oleh anak aku pun kedengaran dari PC aku )

Aku .... layan dengar sambil tunggu Shalina datang ....

Tengah syok dengar .....

Shalina : Ehhhhh siapa yang baca tu ? ( dia tanya sore sapa yg baca Quran tu )

Aku : sore anak aku leee

Shalina : Eeii tak sangka yer... anak kau pandai baca ... tengok bapaknya, cam tak caya jerkkkk

Aku ( dalam ati ) : ciissss ko tak dengar aku baca lagi ..... antara sebab bini aku sangkut kat aku sebab dengar aku baca lerr hehehehe (RIYAK zaman millenium kuang kuang kuang )

OK SALAM SUMER

kali ni aku tak nak citer camana nak baca Quran atau camana nak guna ilmu taranum untuk nyanyi lagu heavy metal..... Tapi aku nak citer pasal camana nak didik anak. Sebab apa aku pilih isu cenggini ? Sebab aku dapat satu emel, mintak tips kat aku. Aku pes dianye emel :

Cik awae dondae…
Kasi ler tips yg berguna cara2 mendidik anak..
Org yg ada sorg anak kena ler mintak tips kat org yg ada 9 anak..
Hehehe…

mujo dia tak gi rumah aku malam Sabtu & malam Ahad... kalu tak, dia akan tanya aku, camana nak didik anak sampai boleh pulas kepala tengkuk orang sampai patah hehehehehe

Cam org kat taman perumahan aku gak, sokmo tanya camana nak didik anak yang 9 orang sampai boleh baca Quran bertajwid, bertaranum & berqiraat .... hehehe ....

OK .... kali ni aku nak bagi TIPS DIDIK ANAK hehehehe .... TAPI ........ bukan akunyer tips ler. Tapi tips dari arwah atok aku. Kira kalu ko orang rasa anak2 aku tu bagus & terer ehmm ehmm ehmm cam ayahnya ( dah stat nak masuk bakul kuang kuang kuang ) ... itu bukan disebabkan oleh aku yang didik, tapi sebab musabab ikut petua arwah atok aku. ITU PUN aku tak ikut semua 100%. Kira ok arrrr ... walau tak ikut 100% , ada org respek dengan kebolehan anak aku ... tu kira dah separuh berjaya tu.

Cam semalam, ada sorang staff kat NCI (nama dia terpaksa dirahsiakan, nanti adalak orang QA yang BONGOK tahaap gaban kata aku berskandal dengan minah ni kuang kuang kuang ) & tunang dia datang rumah aku dekat nak maghrib, sekali masuk waktu maghrib. Anak aku turun bawah dari tingkat atas dan terus tanya aku :

Fadlullah : Abah dah maghrib, nak sembahyang dulu atau tunggu abah ?

Aku : Abah ada tetamu, sembahyang dulu. Jap lagi abah naik sembahyang.

Fadlullah : Khairul ( Khairullah) jadi imam ke ?

Aku : OK Khairul jadi imam . ( Biasanya anak-anak aku kalau tak ke surau dan aku lak tak sempat nak sembahyang jemaah dengan dia orang, dia orang take turn jadi imam. Sama ada Khairullah atau pun Fadlullah ). Anak-anak yang lain jadi makmum.

hehehehe

Tunang Staff NCI : ehh anak jadi imam ?

Aku : aa aahh hehehehe

Pasal anak ni erk , memang murah tol rezki aku ni. Agaknya sebab malam pertama bini aku teringin sangat nak dengar aku baca Quran, dan aku lak baca Surah Ar Rahman untuk bini aku ( sebab ada hadis Nabi yang mengatakan surah yang diibaratkan bagai pengantin bagi Al Quran adalah Ar Rahman ) .... terus rezki aku murah dengan 9 orang anak hehehehe.... ni tengah tunggu rezki murah dengan 4 orang isteri lak kuang kuang kuang

Ok meh kita pikirkan kronologi camni ....

Mak & bapak kita bernikah tak lama lepas tu, kita dilahirkan kat dunia .... JANGAN DERHAKA DGN MAK BAPAK ... Jadi kita dari start meniarap ... merangkak .. bertatih ... berjalan ... berlari... memacam ilmu yang kita belajar.... memacam orang yang kita jumpa ... dan akhirnya kita jumpa pasangan hidup kita .... kita lak bernikah ... atas dasar cinta .... maka lahirlah anak sebagai bukti percintaan antara suami & isteri .... perghhhh bertambah tanggung jawab hehehehe

Bab didik anak ni ...... ada macam2 orang citer dan bagi pandangan camana nak didik anak. Kat bawah ni aku nak tulisler, bebrrapa pandangan orang :

Pertama
Bila anak dia dah rosak, dah jadi antu raya, dah tunggang langgang mabuk arak, dah high dengan dadah & ganja .... waktu tu leeee baru nak start didik anak. Maka bertungkus lumuslah dia dapat "cikgu-cikgu" dari Penjara atau Pusat Serenti untuk bantu didik anak dia ni .... Ooooohhhhhh ... majority Melayu cenggini ....... Melayu mudah lupa... kuang kuang kuang ... sebab tu Melayu yang mudah lupa ... tak ada identity .... dia dah tau dia tu manusia ... tapi dia nak jadi beruk maarip yang dumb fool ..... atau kata orang melayu >>>> BONGOK TAHAP GABAN. Sebab tu dia tak reti buat kerja. Kerja dia melilau sana- melilau sini. Bila suruh buat P&P sepital, dia tolak ke HOU, suruh HOU buat. Tak ke bongok gitu.

Kedua
Bila dah dapat anak pertama .... terus beli educational game, beli flash card nak suruh anak cepat baca buku, beli educational insurance untuk anak-anak ( cam style aku lerr ni ) ..... perghhhh OK laaa tu .... bagus cenggini .... sebab style cenggini boleh develop mental atau akal budak-budak.....tapi kan bagus belikan sekali educational game yang boleh ajar anak2 tu kenal Allah, kenal Nabi, kenal rukun iman, rukun Islam ..... SEBAB ... kalau develop mental TAPI tak develop spiritual atau rohani..... cam tak seimbang aje pendidikan anak-anak ..... kan Nabi ada cakap .. awal-awal agama ialah mengenal Allah. Anak-anak aku, alhamdulillah .... setakat ilmu Farhu Ain tu, insyaAllah ler kalu yang darjah satu tu, sifat 20 dah lepas. Umur 5 & 6 tahun tu dah start ikut sembahyang jemaah 5 waktu. Yang umor 4 tahun tu ikut gak sembahyang Subuh & Maghrib walau tahu baca Fatihah jerk hehehehe. Apasal sembahyang Subuh & Maghrib ? sebab Subuh dia bangun awal, ikut sembahyang sekali ... Zohor dia tak sembahyang sebab dia tidur dari kol satu petang sampai 4 petang. Asar dia tak sembahyang sebab mengadap TV tengok citer kartun. Isyak dia tak sembahyang sebab, dia lepas Maghrib terus tidur, sebab tu dia bangun kol 4 pagi hehehehe. Tapi tak apalaaa, kira dia lom masuk usia wajib sembahyang. Tapi sejuk gak hati kalu tengok semua anak-anak sembahyang. Kalu anak yang umo 7 tahun sampai 12 tahun tu, tiap malam Sabtu & malam Ahad, aku gi bawa belajar pencak kat surau tu. Saja2 jerk suruh dia orang belajar. Lepas Isyak start. Bukan apa .... orang dulu-dulu mana ada gymnasium. Dia orang berpencak aje. Kita zaman modern, balik rumah lewat sebab kerja banyak. Takkan malam2 buta nak jogging kat kampung. Nanti orang kata penyamun. Tak pepasal kena kejar polis. Nak gi ke gym, takkan budak kecil ko nak hantar masuk gym. Jadi cara terbaik nak suruh riadah ialah hantar mereka belajar pencak. Jadi fizikal dia orang develop.

Alhamdulillah, anak-anak aku sume menjadi ....periksa dapat jadi pelajar terbaik, baca Quran pandai sampai menang tilawah, sukan pun gerenti dapat pingat walaupun gangsa. Anak no 2 and 4 tu siap jadi imam lagi .... ni memang aku syukur banyak-banyak .... cuma aku doa dia orang tak ikut perangai dan jadi cam aku sudah lerr hehehe ..... BUKAN nak kata aku pandai didik anak ... tapi cuma nak bagitau keberkesanan petua arwah atok aku waktu aku menikah dulu ... arwah atok aku pesan ... lebih kurang camni leeee ...

".....kalau dapat anak nanti, jangan lupa bangunkan tiga perkara dalam anak-anak. Bangun jiwa. Bangunkan akal. Bangunkan zahir (fizikal). Baru mereka tak tidur. Jiwa dibangunkan dengan iman. Akal dibangunkan dengan buah fikiran yang mampu menyelesaikan masalah. Zahir dibangunkan dengan memberi kemudahan untuk beribadah ...."

itu ler pesanan arwah atok aku. HAH kat sesapa yang tanya camana nak didik anak, secara dasarnya .... camni ler. Begituler yang arwah atok aku ajar kat bapak aku ... kendian gitulerr yang bapak aku ajar kat aku ......jadi secara teknikalnya ... pandai-pandailer ko orang develop selagi tak langgar syariat hehehehehe dan satu lagi yang aku nak tambah, petua dari arwah ayah aku lak.

Arwah ayah aku pesan :

1. Kalau nak tegur anak, mesti dengan contoh. Example .... yang pernah aku tengok arwah ayah aku waktu menegur kehiperaktifan anak aku dalam aktiviti memanjat bumbung rumah untuk menangkap burung merpati yang bersarang kat situ. Ayah aku tunggu anak aku turun dari bumbung rumah, lepas tu dia panggil sambil memegang sebiji gelas air.

Arwah ayah aku kata kat anak aku : Jangan memanjat tempat tinggi. Nanti jatuh kepala boleh pecah macam gelas ni pecah.

Kendian arwah ayah aku terus hempaskan gelas kaca tu ke lantai sampai bersepai. Jadi arwah ayah aku tunjukkan contoh gelas bersepai sebagai contoh.

2. JANGAN tunaikan hajat anak dalam tempoh yang singkat. Example ... anak inginkan sesuatu yang boleh memudahkan aktivitinya, contohnya nakkan basikal, jangan ditunaikan hajatnya dalam tempoh yang singkat. Ambil masa sekurang-kurangnya 7 hari. Dalam tempoh tersebut, bawa dia tengok basikal yang dia inginkan, agar keinginan dia semakin mendesak. TAPI sekadar tayang saja. Setelah beberapa lama, barulah tunaikannya. Ini dilakukan AGAR :

2.1 daya keinginan anak jadi kuat, jadi bila dewasa dia jadi seorang yang optimist
2.2 anak itu belajar sabar, sebab apa yg diinginkan mengambil masa, bukan dalam tempoh yang singkat
2.3 anak itu belajar bersyukur, kerana akhirnya hajatnya terkabul

3. JANGAN biarkan anak membuat pilihan. EXAMPLE .... waktu makan, ada ice cream & air suam. Tanya anak nak minum yang mana ? Gerenti dia nak ice cream, tapi kita sebagai mak bapak, kita over-ride pilihan dia. AGAR anak belajar hormat pada orang tua dan patuh pada orang tua.

Jadi pada yg bertanya kat aku, camana aku didik anak aku .... hah cengginilerrr. Aku ikut petua arwah atok aku & petua arwah ayah aku.

Ketiga
ADA GAK Orang sekarang dia didik anak SEBELUM anak tu lahir lagi hehehehe. Ni mesti ada orang kata aku merapu meraban hehehehe. Anak lom lahir camana nak didik ? hehehehe adalaaa.... sapa kata tak de ? ... Ada orang, terutamanya perempuan, lepas kahwin, bila bunting jerk .... mulalah stat cari surah-surah Quran untuk diamalkan semasa mengandung. hehehe macam bini aku ler ni hehehehe ....antara surah yang femes :

- Surah Luqman : utk anak jadi pandai dan taat kepada orang tua
- Surah Maryam : utk senang bersalin
- Surah Yusuf : utk anak jadi comey & encem
- Surah Rahman : utk murah rezki anak
- Surah Waaqiah : utk murah rezki anak gak
- Surah Baqarah : utk anak jadi berani

Jadi waktu ibu start bunting dan sebelum anak tu lahir, barulerrr si ibu ( atau bakal )ibu ni terhegeh-hegeh nak baca Surah-surah tu hehehehe. Tapi kira OK arrr. Itu pendidikan yang lebih baik dari cara yang kedua tadi.

Gitu gak yang ayah ( atau bakal ayah ) mulalah jaga perangai. Kalau dulu bini tak bunting, perghhh clubbing sakan. TAPI bila bini dah bunting, kenalah control. TAKUT perangai buruk menurun kat janin dan bawa sampai ke dewasa hehehehe. ( Mujo anak aku menurun ke-enceman aku kuang kuang kuang )

KEEMPAT
Ko orang kenal tak Sheikh Abdul Kadir Jailani ? HAH tak kenal ???? ishh ishh isshhhhh tu lerr ko org ni. Berapa kali aku nak bebel kat ko org. Asyik tengok ASTRO citer NEK NAK. Hantu Mak Lempir sumer ko orang kenal. Shikh Abd Kadir Jailani, ko orang tak kenal.

OK aku tanya pasal Sheikh Abd Kadir Jailani ni sebab dia adalah contoh hasil pendidikan seorang ayah kat anak dia.

Utk ko orang yang tak kenal siapa Sheikh Abdul Kadir Jailani, dia ni pun salah seorang ulamak besar, ahli ibadah, encem, berwibawa, ada karisma dan juga wali Allah. Tu semua berkat didikan mak & bapak dia. Camana mak bapak dia didik dia ?

Cara pertama - anak dah besar panjang .... baru mak bapak nak didik ... itupun dengan bantuan polis, warden penjara dan pegawai pusat serenti.

Cara kedua - anak start lahir, baru mak bapak nak didik.

Cara ketiga - bila confirm Pregnancy Test positive, dan bini dah bunting, baru start didik anak, dengan baca surah Al QUran ... bla ... bla ... bla ......

Cara keempat - sebelum seorang lelaki & seorang perempuan bernikah, mereka dah start didik anak dia hehehehehe PELIK KAN ???? Dan cara keempat nilerr yang digunakan oleh Abu Saleh Janghidost dan Fatimah Binti Abdullah Saumi. Mereka didik anak mereka, sebelum mereka berkenalan antara satu sama lain, sebelum mereka bernikah, sebelum Fatimah bunting, sebelum anak mereka Abdul Kadir Jailani dilahirkan hehehehehe.

Camana mereka buat ?

Aku meh sini aku nak citer ( sebagaimana yang diciterkan oleh arwah atok aku kat aku kuang kuang kuang)

Once upon a time , from the kingdom far far away from NILAI hehehe. Ada seorang pemuda yang encem, macho lagi glemer bernama Abu Saleh Janghidost. Dia ni seorang yang alim dan amat mencintai ilmu agama. Demi mendapatkan ilmu. Dia sanggup bermusafir ribuan batu. Abu Salleh Janghidost yang berketurunan Imam Hassan ketika bermusafir, dia telah berhenti rehat di sebatang anak sungai. Sewaktu tengah melepak dia ternampak sebiji buah yang lazat, terapung-apung dibawa arus sungai di depannya. Apa lagi, Abu Saleh pun terjun ke dalam sungai dan dengan style kuak kupu-kupu ( ni aku yang tambah ni hehehe ) berenang ke arah buah tersebut. Setelah dia berjaya menyelamatkan buah tersebut dari "kelemasan" ( hehehe ni pun aku yang tambah ), dia pun baca bsimillah dan doa makan dan dia pun makanlah buah tersebut sehingga habis.

Selesai makan, dia pun baru jer teringat. Kalau ada buah, mesti ada pokok, kalau ada pokok, mesti ada ladang, kalau ada ladang mesti ada tuan punya ladang. ALAMAK .... aku telah termakan hak orang lain ... dosa ni ... isshhh isshhh isshhh ... kena mintak halal kan ni ...

Dia telah termakan sebiji buah yang ditemuinya. Atas rasa bersalah dan ingin minta dihalalkan dari pemilik buah tersebut. Abu Saleh telah berjalan menyelusuri sungai untuk mencari tuan punya ladang. Alhamdulillah, dia telah bertemu ladang buah di tepi sungai dan telah menemui Tuan Punya ladang iaitu Abdullah Saumi, seorang ulamak yang power lagi biso bonar. Abu Saleh telah meminta maaf dan minta dihalalkan kesilapannya memakan buah dari ladang Abdullah Saumi tanpa izin.

Abdullah Saumi lak ... bila tengok AKHLAK kejujuran dan budi bahasa Abu Saleh, naik syok lak. Terfikirlak dalam pala otak Abdullah Saumi .... "mamat ni walau nampak selekeh disebabkan musafir, tapi dia jujur, berani minta maaf dan teliti bab makan minum. Kalau jadi menantu ni best ni " ... ( agak aku leee )

Lalu Abdullah Saumi berkata kat Abu Saleh :

Kalau ko nak aku maafkan kesalahan kau, dan halalkan buah yang kau dah makan, kau kenalah jadi pekerja aku selama 12 tahun. Bila cukup 12 tahun, kau kena lak kahwin dengan anak aku yang buta matanya, tuli telinganya, bisu lidahnya, kudung kaki & tangannya.

Agaknya kalu aku jadi Abu Saleh ... memang pitam on the spot dengan syarat cenggitu. SEBAB aku kalu nak kawin kenalah cari yang comey cam NICOLE KIDMAN hehehe syarat pertama tu kira ok arrrr... syarat kedua tu ... ya Rabbi ... payah tu .... TAPI .... jengg ... jeenggg .... jeeeennnnngggggg ....... Abu Saleh ... disebabkan takutkan siksa dari Allah, sanggup menerima syarat2 tersebut.

Abu Salleh Janghidost sanggup menjadi pekerja kepada Abdullah Saumi yang berketurunan Imam Hussin selama 12 tahun dan mengahwini anak gadis Abdullah Saumi yang buta matanya, pekak telinganya, bisu lidahnya, kudung tangan dan kakinya.

GENAP 12 tahun, Abu Saleh jadi staff di ladang buah Abdullah Saumi ( agak-agaknya gaji, EPF & SOCSO dia berapa erk ? )Sampailah masa untuk Abu Saleh dinikahkan dengan anak dara Abdullah Saumi sebagai memenuhi syarat kedua.

Maka berlakulah akad nikah :

Aku nikahkan dikau Abu Salleh Janghidost dengan Fatimah Binti Abdullah Saumi, berwalikan Abdullah Saumi, dengan mas kahwin 12 tahun kerja di ladang tunaiiiiii.

Maka berlangsunglah walimah antara Abu Saleh & Fatimah Abdullah Saumi. (Aku tengah bayangkan ... lepas Abu Saleh confirm diakadkan ... dia baca khutbah nikah ... lepas tu dia baca QUran berlagu .... lepas tu baca Berzanji ..... lepas tu start Selawat & Marhaban ... ( perghhh cam aku lak yang nikah kuang kuang kuang )

Bila malam menjelma ...... tibalah masa untuk Abu Saleh bersemuka dengan isterinya BUAT KALI PERTAMA ... jeng jenggg jjjeeeennnngggg ..... Kalu aku jadi Abu Saleh .... eeiiiii .... camanaler perasaan ..... gerenti takikardia kuang kuang kuang .... mana tidaknya ... dapat bini yg buta, pekak, bisu & cacat anggota ......hehehehe ... tapi kerana TAKUTKAN AZAB ALLAH & inginkan kemaafan dari Abdullah Saumi .... Abu Saleh lakukan juga ..........

Bila saja Abu Saleh masuk ke bilik penganten ..... alangkah terkejutnya dia ..... kerana dalam bilik tersebut ada seorang gadis yang COMEY LOTEY ... kalu ikut standard skema aku >>>> comey lotey cam Nicole Kidman hehehehe. Abu Saleh ingat dia salah masuk bilik .... dengan segera dia meloncat keluar ikut tingkap dan jatuh ke tanah kuang kuang kuang.

Kejadian tersebut disedari oleh Abdullah Saumi .... lalu dia panggil Abu Saleh dan berkata ... anak gadis aku buta sebab dia TAK pernah lihat perkara yang mungkar, pekak kerana tak pernah dengar perkara yang mungkar, bisu kerana dia tak pernah berbicara yang mungkar, kudung tangannya kerana tidak pernah melakukan perkara yang mungkar dan kudung kakinya kerana tak pernah berjalan ke arah kemungkaran ... aku memilih kau sebagai pasangan hidup anak ku kerana kau seorang yang beriman, takutkan azab Allah, jujur dan bertanggungjawab .... ( hah dengar tu spesifikasi balakz yang patut ada ) Kerana aku inginkan zuriat ku nanti terdidik dengan iman dan Islam.


HEHEHEHE jadi ternyata anak gadis bernama Fatimah Binti Abdullah Saumi hanyalah buta dari penglihatan maksiat, pekak dari pendengaran maksiat, bisu dari membicarakan maksiat dan kudung tangan dan kaki dalam melakukan maksiat.

Jadi berkat pernikahan antara Abu Saleh Janghidost dengan Fatimah Binti Abdullah Saumi, maka lahirlah Syeikh Abdul Kadir Jailani yang menjadi Qutubul Auliya.

Didikan yang diberi sejak SEBELUM pertemuan antara lelaki yang bakal menjadi suami & perempuan yang bakal menjadi isteri .... hehehehe ADA LAGI KE ZAMAN SEKARANG ERK pendidikan cam ni ?

OK cukupleerr emel merapu lagi meraban aku ni hehehehehe. Ko orang baca, fikir molek-molek .... lepas tu kalu baik, amal ler ....

Apa pun kita usahalah didik diri kita, didik pasangan hidup kita dan anak-anak kita untuk jadi orang baik, beriman dan takut azab Allah. Kalau yang dah ada anak berjujuk tu ... lom terlambat nak didik anak untuk jadi orang berguna dan baik hehehehe

OK chow dulu .. nak gi wat chemo hehehehe

No comments: