Monday, February 18, 2008

Cari Menantu - Awekz yg camana ?

Salam sumer

Malam tadi kat TV9, rancangan akhir CARI MENANTU ... perghhh grand gilerrrrrrrr .... penganten siap dapat hadiah keter RM75,000.00 + percutian ke Turki + barang kemas RM 35,000.00 + barangan eletrik + bla bla bla ... entah apa lagi entah yang dia orang dapat kuang kuang kuang

Kendian yang best tu, ada seorang ustaz tu siap bagi nasihat :
"Waktu mula-mula kahwen siap dengan kompang-kompang. Jangan pulak bila dah lama kahwen siap dengan lempang-melempang" .... kuang kuang kuang

Perghhhhh grand sengoti arrr orae lor ni bekwoh .... hehehe .. sapa tak faham ayat ni kena tanya cik wae atau dr azubah .............

Aku dok bayangkan waktu aku mula menikah dulu ..... perghhh ..... jauhhhhhhhh beza.

Nak citer sket pengalaman aku ... hehehe .... mertua aku ( bakal mertua aku waktu tu ) bukannya suka sangat sebenarnya kat aku ni ... hehehehe ... tak leh salahkan dia gak, sebab dah aku ni jahat ngalahkan setan ... nak wat guane kuang kuang kuang .... sebab tu ko orang yang bujang2 ni, kalau mak bapak awekz/balakz ko orang tu allergic giler kat ko, elok arr ko orang muhasabah diri. Manaler tau mereka tak berkenan sebab ko ni rupa mengalahkan rupa pontianak, kaki gadoh, kaki race haram, brutal , bla bla bla .......... Jadi kalau kau orang ada buat salah satu perkara yang aku sebut tadi ... elok lerrr ko orang tobat dan baiki diri hehehehehe ( ceh cam pendakwah bebas lak )

Aku memang konfiden arrrr , mak bapak awekz/balakz ko orang memang teringin sangat nak cari menantu, BUKANNYA hantu. Jadi kalau ada mak bapak awekz/balakz ko orang reject ko orang, mungkin disebabkan spesifikasi menantu yang mereka cari tak ada pada ko orang, sebaliknya spesifikasi hantu yang ada kuang kuang kuang.

Ada orang kata ...... " ........ alaaa dulu aku memang hantu, tapi sekarang dah taubat .. mak bapak dia tak mo gak kat aku ......"

hah PADAN MUKA .... ko ingat senang ke hantu nak jadi menantu walau hantu tu dah tobat ? hehehehe ... sebab tu ... kalau ada niat nak jadi hantu tu, batalkan aje sebelum jadi hantu betul-betul ... kalau sekali kau jadi hantu, walau kau dah taubat pun, payah orang nak terima .... terutama dalam masyarakat yang tak dididik dengan iman .... payah wwoooooooo .... aku dah rasa .... sampai sekarang ....JADI terpaksalah buat extra effort tiap kali berdepan dengan mertua & ipar-duai..... nasib baik lerrr aku ni hensem kuang kuang kuang ( dah nak start masuk bakul )

Program realiti CARI MENANTU , ingatkan aku pasal camana aku menikah dulu. Ko orang tau tak berapa kali aku kena ucap lafaz akad ?

Kalu aku citer pun ko orang tak caya .....

SEMUANYA disebabkan aku pernah jadi CHIEF HANTU kuang kuang kuang

Dia orang buli dan malukan aku cukup-cukup ..... TAK SAH .... TAK DENGAR .... TAK JELAS ...... TAK CUKUP HARAKAT ..... TAK BLA BLA BLA BLA .... ituler antara alasan yang dia orang kata sampai aku kena lafaz akad ENAM KALI kuang kuang kuang.....

TAPI ...... ( kan aku dah kata dulu .... hero dia kalah dulu ...... hehehehe )

Tapi lepas akad nikah ... aku terus amik kitab Khutbah Nikah dari tangan Tok Kadi secara gedebey, dan baca sendiri Khutbah nikah ....... lepas tu disusuli bacaan Quran ..... kendian berzanji 5 lagu ... kendian selawat 7 lagu + marhaban ........ dengan tok kadi + tok imam + mertua + ipar duai + bla bla bla bla ....... melopong .... hah baru dia orang semua tau, hantu yang dia orang baru nikahkan ni bukan sebarang hantu ... TAPI chief kepada segala hantu kuang kuang kuang ..... orang yang tak suka kat penganten lelaki nak malukan penganten lelaki tapi para jemputan jadi respek lak kat penganten lelaki sebab boleh jadi cam TRANSFORMER kuang kuang kuang ..... nak jadi antu boleh .... nak jadi Qari boleh ... nak jadi malaikat pun boleh ..... sampai orang kata ".... Cucu Embah Kassan yang sorang ni memang tak makan saman. Pandai melawan...." hehehe ( teringatlak cam sessi kaunseling aku ari tu .... kononnya nak torture "kesalahan aku berskandal dengan budak lab NCI " ... last sekali orang yang probok sendiri jadi bongok kena torture kaw kaw kaw dengan mulut laser aku kuang kuang kuang .... sampai minah HR kata ..".. I dengar u jawab, I pun sakit hati ...." kuang kuang kuang )

P/S --- sebenarnya SUNAT hukumnya penganten lelaki membaca khutbah nikah. Zaman sekarang, khutbah nikah dibaca oleh Tok Kadi ( cisss cam Tok Kadi lak yang menikah )

Waktu aku menikah dulu, member2 dari batch aku & batch bini aku yang kahwen, hantaran PALING MURAH adalah RM8 ribu serba satu kuang kuang kuang ...... RM 8 ribu tu kira murah tu. Yerlaaa level student medic/pharmacy yang dah jadi DOKTOR/PHARMACIST .... TAPI .... ko orang tau tak berapa bini aku mintak hantaran ?

Bini aku minta hantaran RM1500 serba satu jerk KUANG KUANG KUANG .... wei tengok betul2 ..... tak ada tambah digit erk ......... kakak ipar aku siap bebel kat adik dia

bakal Kakak Ipar : " mu ingat mu ni kijo wak kepok ko ? mahar seribu tengoh jo "

terjemahan ke bahasa melayu baku : kau ingat kau ni kerja buat keropok ke ? Mahar (hantaran + mas kahwen) seribu lima ratus saja "


itulerr yang aku bayar kat bini aku sebagai mahar ...... RM 1500.00 serba satu ........ sebab tu kalau member2 tanya "BINI KO KERJE AMENDER?"

Aku dengan bangganya menjawab : "BUAT KEROPOK LEKOR" kuang kuang kuang

P/S --- dalam generasi keluarga aku ... mahar yang paling mahal ialah mahar yang dibayar oleh arwah atok aku kepada arwah nenek aku waktu dia orang menikah dulu. Ko nak tau berapa ? ................... Surah Al Ikhlas 3 kali dan sepasang kain kafan kuang kuang kuang ..... ada orang kata murah .... tapi arwah atok aku kata ...... Surah Al Ikhlas tu lebih mahal dari segala yang ada di langit dan dibumi .......fikirkan lerrr

Aku nengok ... pelamin penganten CARI MENANTU ... punyerlerrr besar gedabak ..... kat tempat aku ... tak ada sanding-sandingnya .... mana nak sanding .... sebab sanding ni kat sana diaorang anggap cam adat HINDU .... jadi kat negeri Besut Darul Keropok, memang tak bersanding kat sana ..... JIMAT DUIT hehehehe ........

Kendian .... satu lagi ...... kalau nak bersanding pun ....... akan timbul masalah ..... sebab ...... penganten lelaki allergic pakai baju Melayu satu suit .... dari kecik sampai ari nikah .... sampailerr sekarang ...................... penganten lelaki TAK PERNAH pakai baju Melayu satu suit ... waktu kekecik dulu idup miskin , tak yah mimpi nak pakai baju melayu satu suit dengan samping ..... ari raya pakai baju recycle dengan kain pelekat ... nak tau daif ke tak daif keluarga aku masa aku kecik ...... Aku ingat lagi, abang aku pakai baju Melayu lusuh bertampung-tampung ( ada 4tampung aku kira ) dengan kain pelekat yang bertampung-tampung waktu gi semayang raya ( waktu tu aku umor 9 tahun ) ... NAK DIJADIKAN CERITA.... adalah anak-anak peraih ikan yang bapak dia orang kaya-kaya ( tu pun kaya sebab bagi utang kat nelayan sampai ikan dalam laut lom ditangkap dah jadi hak peraih utk bayar utang ) , anak dia orang ni ler waktu ari raya dok kutuk kami anak2 orang miskin yang tak pakai baju Melayu satu suit ..... sebab tu lerrr SAMPAI sekarang aku allergic pakai Baju Melayu satu suit kuang kuang kuang ... jadi kat ko orang yang sekarang ada rezki melimpah tak cam rezki aku waktu kekecik ... syukurlerrr dengan rezki yang melimpah ... JANGAN kau orang kutuk orang yang kurang bernasib baik lak ... aku marah tau .... sebab aku pernah idup susah ... aku kalu jumpa orang yang sombong bongkak ..... JANGAN HARAPLER boleh duduk semeja dengan aku .... memang aku probok kaw kaw .... lepas tu aku laser kaw kaw kaw

hehehe .... dulu pernah ada sorang bongok gi kutuk orang kijer drebar .... dia kata " ....... Buat apa kahwen dengan drebar, kan baik kahwen dengan aku. Aku exec. Drebar ada apa ?......" ..

Bila dengar kat Si Budin .... dia terus sound si Bongok tu ..... " ..... Kau ni Quality Department. Kau kerja suruh orang ada Quality. TAPI Kau sendiri tak ada Quality .... Kau ingat kerja drebar tak boleh kasi anak bini makan ke ? Walau den keroje drebar, anak bini den heppi ngan den. Ekau yang exec pun bercerai berai lagi toruk idup ekau dari den ...."

Isu ni sampai Big Boss pun tau sebab Budin gi citer kat dia ... alamat tak lama lee si bongok ni sebab ngutuk anak emas Big Boss ...

Jadi kat ko orang semua, SYUKUR lerr dengan apa yang ada dan JANGAN hina orang yang kurang bernasib baik.

Arwah atok aku pernah pesan kat aku :

"Kalau hamba bersifat hamba, Raja akan sayang kat dia. TAPI kalau Raja bersifat hamba, ALLAH akan sayang kat dia. Bila Allah sayang kat dia, datangler macam2 musuh nak binasakan dia, takkan jadi apa sebab Allah lindungi dia"

Maksudnya, kalau seorang hamba, dia berlagak macam hamba, tuan dia akan sayang kat dia. Contohnya macam Budin lerrrr..... Budin drebar Big Boss ... dia kerja jadi drebar, mana boss nak pergi, dia bawak sampai lewat malam. Tak pernah dia bawak MERZ Big Boss merayau & menyamar cam MERZ tu dia punya waktu Big Boss tengok patient kat SMC. Sebab tu Big Boss sayang kat dia. Budin admit kat KPJ, malam2 buta Big Boss datang KPJ cari dia. Siapa kutuk si Budin, memang cari nahas lerrr.

Kendian ............... kalau ko orang ada jawatan tinggi, jadi boss ke, jadi big boss ke , jadi manager ke, jadi assistant manager ker, jadi exec ker ... kalau ko orang boleh kekalkan rasa rendah diri, hormat orang lain, tak sombong, jaga kebajikan orang bawahan .... insyaAllah ... Allah akan sayang ko orang ....waktu tu ... bila ko orang ada apa masalah... Allah akan tunjuk jalan keluar ... Allah akan permudahkan kehidupan ko orang .... Allah akan murahkan rezki ko orang ....bla bla bla ... dan memacam kesenangan dan ketenangan Allah berikan kat ko orang kat dunia ni hehehehe percaya ler ... aku tak tipu .....

Arwah atok aku dulu pun ada gak pesan waktu awekz aku (sekarang dah jadi bini aku) mengorat aku dulu ... ada dia pesan ... antaranya yang aku ingat :

- perhiasan kat dunia ni ada banyak, tapi yang paling cantik dan indah ialah wanita soleha .. ( dan wanita soleha tu tak semestinya cun melecun ... sebaliknya dia taat pada Allah & Rasul & suami )
- cariler bini yang macam atau nak jadi macam Asiah binti Muzahim (bini Firaun) atau Maryam Binti Imran ( ibu Nabi Isa AS) atau Khadijah Binti Khuwailid ( bini Rasulullah SAW) atau Fatimah binti Muhammad ( puteri Rasulullah SAW)

ituler antara pesanan arwah atok aku yang aku ingat ... banyak dia pesan... tapi banyak gak yang aku lupa hehehehe

Di akhir emel merapu lagi meraban ini aku masukkan dua hadis :

"Sebaik-baik wanita itu ialah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang, yang memelihara kehormatannya, yang mulia pada kaca mata ahli keluarganya, yang menghormati suaminya, menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya tercinta, memelihara diri daripada pandangan orang lain, yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya. Apabila bersama suaminya, dia memberikan apa saja yang diperlukan suaminya dan dia tidak pula menolak ajakannya serta tidak merendah- rendahkan atau menghina kedudukan suaminya di hadapan orang lain."

"Jika seseorang wanita menunaikan solat lima waktu, berpuasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya, mentaati suaminya, nescaya dia dapat masuk ke mana-mana saja pintu syurga menurut kehendaknya." - (Riwayat Imam Ahmad)

OK Chow dulu ... nak gi solat jumaat

No comments: