Monday, February 18, 2008

Lagi Lagi Terkonang Ramadhan 2005

Salam,

Dari emel aku yang lepas ... aku ada dapat banyak emel pasal amalan nak jadi kaya ni .... AMBOIIIII .... bila bab nak jadi kaya ... semua segar bugar ....kuang kuang kuang

Ada yang tanya : ..... Kalau tak boleh tiup lilin, birthday nanti nak buat macam mana ?

Aku jawab : ..... Kitab kata kalau tiup api, akan menggelapkan hati dan mewarisi kepapaan. Ko nak heppi giler tiup lilin besday ke, atau ko nak giler sebab papa kedana ? hehehehe

Bila aku jawab cenggitu ... dia tanya lagi ..... : Macam mana cara terbaik untuk sambut birthday ?

Aku jawab lagi .... manusia yang paling mulia & agung ialah Nabi Muhammad SAW ... ko orang tengok ler camana umat Islam sambut hari jadi Rasulullah = Maulidur Rasul .... cenggitulah sepatutnya hari jadi disambut .... Tak salah nak buat kek sedap-sedap .... tak salah nak jamu kengkawan makan sedap-sedap ... tapi elok disertakan dengan bacaan Maulid, selawat & Marhaban sebagai tanda bersyukur dengan usia yang Allah berikan, semoga usia yang Allah anugerahkan itu berkat dalam melaksanakan amal ibadah.

Bila aku sebut pasal "berkat" .... dia tanya lagi .... : Berkat ni apa sebenarnya ?

Aku nak jawab pasal berkat ni pun payah gak .... tapi dari tak menjawab langsung, aku pun tulis kat minah tu utk menjawab emelnya: ... BERKAT ni, ialah bila kita .... buat sikit, tapi dapat hasil baaannyyyaaakkkkk ..... hehehe.... rezki kalau ada berkat, walau pun sikit ciput cenonet, tapi boleh mengenyangkan seisi rumah ...... rezki kalau tak berkat, walaupun banyak gedabak, tak pernah mengenyangkan, malah cepat habis dan rosak. Gitu gak dengan ilmu ... kalu ilmu tu berkat .... senang je kita nak faham ... belajar sikit je ... TAPI ... kita faham memacam ... senang lak nak AMAL .... Kalu ilmu tak berkat ... belajar banyak mana pun .... tapi tak leh nak amal .... dah le tak leh nak amal ... orang suruh wat lain ... dibuatnya kije lain hehehehe.

Aku teringat ... baru2 ni ... farewell Fauzana & Logesh kat Restoran Malee, Niza gi beli kek utk besday aku .... aku memang tak tiup lilin tu ... tapi aku gunakan benda lain utk padamkan api lilin ... itu pun leh gak .... yang penting ... elakkan dari meniup api ....sebab dia menggelapkan hati ( sebab tu bila belajar payah nak faham ) & perbuatan tu mewarisi kepapaan . Padahal, besday aku adalah kat semenggu lagi hehehehe Celeberate awal ..... tapi MALANGNYA .... waktu besday aku tu .... aku lak sakit tekak .. kat dua menggu sore aku cam sore katak tercekik bijik mokte.... Waktu hari besday aku yang betul2, aku balik kampung utk jumpa mak aku ... sebab tiap kali besday aku, aku akan balik umah dan aku akan bacakan zanji, selawat & marhaban utk mak aku. Sebagai tanda terima kasih sebab dia yg lahirkan aku dan besarkan aku .... TIME KASIH MAK ... TAPI disebabkan aku sakit tekak, banyak sangat lendir, risa & gelema, terpaksalah aku bacakan dengan sore katak tercekik bijik mokte kuang kuang kuang.... Bila sembang dgn patient, dia org pun kata ... "apasal teruk sangat sore ko ni mieeeee ????" ..... hehehehe ... mujo lerrr mak aku tu kasi obat utk servis kotak sore aku kuang kuang kuang ... tu pun semenggu baru sore aku baik betul......

Bila sebut pasal besday ni .... Ramadhan 2005 merupakan bulan paling ramai anak-anak yatim kat madrasah tu menyambut besday .... jadi pihak madrasah menganjurkan sambutan besday beramai2, siap jemput orang kampung .... utk makluman ko orang, ... tiap bulan akan diadakan sambutan besday utk anak2 yatim kat madrasah .... cara kami sambut besday ialah :

1. Bacaan maulid berzanji
2. Selawat ... student madrasah semua dah pandai selawat 7 lagu arwah tok aku hehehehe
3. Marhaban
4. Buat solat syukur & solat hajat.
5. Kenduri .... ni event yang paling aku suka kuang kuang kuang

Kengkadang orang tanya : apesal buat besday untuk anak2 yatim ? Mak pak dia bukan ada lagi.

Aku jawab balik : ... Abih ko ingat anak yatim ni anak buluh betong ke ???? .... Ko tau tak .. dia orang ni sejak lahir, tak pernah sambut heppi besday .... Sejak lahir sampai sekarang tak ada orang nak raikan besday dia org, kita ambillah kesempatan untuk menggembirakan hati mereka. Manalah tau, kat akhirat nanti Allah lak gembirakan hati kita dengan berkat anak2 yatim ni. Kita ni pun bukan dah dijamin syurga pun. .... bla bla bla .....

Itulah antara bebelan aku kat dia orang yang rasa meraikan anak yatim & fakir miskin ni suatu yang tak perlu ... atau remeh ...

Sempena Ramdhan 2007 ni ... aku nak menyeru diri aku dan ko orang semua .... muliakan & kasihilah anak yatim & fakir miskin .... SEBAB ... Rasulullah SAW sendiri pernah berdoa minta dijadikan sebagai orang miskin, hidup dalam keadaan miskin, mati dalam keadaan miskin dan bangkit di akhirat bersama-sama orang-orang miskin.

Itulah kelebihan orang miskin .... mereka akan bangkit di akhirat bersama-sama Rasulullah SAW.

No comments: