Monday, February 18, 2008

Cintakan Maruah

POSTO ..... POSTO .....

Salam sumer,
Jumaat ari tu ... dengan konfidennya aku drive balik dari NCI ke Tampin ... sampai kat area rumah aku ... waktu Maghrib .... aku dengar orang azan Maghrib .... biasanya yang azan ialah anak aku, Khairul .... tapi aku dengar sore orang lain .... nak kata sore adik Khairul ... Fadlul ... tak mungkin gak ... sebab yang azan kat surau tu, sore orang tua.

Hati aku dah tak sedap .... risau jadi apa2 kat anak2 aku ... aku terus ke surau ..... lepas azan ... aku tanya Hj Misman ( yang azan tadi ) ... mana anak aku ? ... dia kata ... entah, tak ada datang surau pun .....

Lepas Maghrib ... aku terus pecut keter Ferrari aku yang rupa cam keter Kancil ( kuang kuang kuang ) .... sampai rumah aku ..... gelap gelugut ... sunyi sepi ... tak ada orang...

Aku terus call henfon bini aku ......

Aku : Assalamu a'laikum

Bini : wa a'laikum salam ... abae sampai mano doh ?

Aku : sapai rumah lor ... ado mano lar ni ?

Bini : Abae ado rumoh mano ?

Aku : Tampin lor

Bini : Bakpo balik Tampin nyo ? Royat kato nok balik Tamae Tasik .. kami sumo ado Tamae Tasik doh ...

Aku : hekk elehhhh ... abae lupo

Bini : Baru bini sorae lupo doh .. keno tamboh bini baru dok lupo

Aku : kuang kuang kuang

Gitulerr antara dialog aku dengan bini aku yang rupa macam Nicole Kidman tu hehehe .... pelupa tol aku ni ... sepatutnya balik KL aku gi balik Tampin.

Nak sedapkan lagi jalan cerita ... kunci rumah di Tampin TAK ADA dengan aku kuang kuang kuang . Jadi aku fikir .... nak gi KL malam ni ke atau nak tido luar rumah ? ..... hehehe ....

..... ATAU .....

gi tido kat Madrasah Darus Syifa, Repah ...... malam tu (setiap Jumaat malam Sabtu) sepatutnya aku bagi kelas taranum kat ITQAN (Institut Tahfiz Quran, Gemenceh ) ... TAPI .. disebabkan salah seorang tenaga pengajar Madrasah Darus Syifa baru je meninggal, aku plan malam tu aku nak batalkan je kelas satu malam .... aku nak tido & lepak dengan pelajar di Madrasah Darus Syifa .. dan aku pun terus ke Madrasah ....

Sampai kat Madrasah .. dah Isya ... aku pun dengan baju kerja aku terus ke masjid sebelah madrasah ... selesai solat ... jemaah wat tahlil arwah utk Ustaz Afandi ... kendian aku wat meeting informal dengan AJK2 & ustaz2 yang ada.

Suasana madrasah masih muram ... kembalinya Ustaz Afandi Omar Al Hafiz ke rahmatullah masih terasa di kalangan pelajar.

Lalu ... aku bagitau kat ustaz2 yang ada & AJK2 yang ada .... lom kol 10pm ..... jom kita ramai2 main pencak untuk hiburkan pelajar2.... dan malam tu .... yang sepatutnya jadual hafazan untuk para pelajar madrasah .... diubah kepada sessi pencak .... sampailaa kol 12midnite ..... bila start pencak ... Haji Hashim ( X-DO Tampin yang buka restoran Tandori depan Masjid Tampin )..... hantar 100 keping roti Nan bersama kerutuk daging ke Madrasah .... & pada malam tu .... lepas berpencak .... sampai puas ......... para pelajar makan roti Nan ramai2 .... dan nampaklah wajah kepuasan, kegembiraan, silaturrahim di kalangan pelajar.... aku puas...... sebab suasana muram dah beransur hilang ... digantikan dengan keceriaan ...................

~~~~~ END ~~~~~

Dulu aku ada cite yang mahar waktu menikah dengan bini aku yang comey lotey macam Nicole Kidman tu cuma RM 1500.00

TAPI .....

Raja Nazrin membuktikan ..... walau dia punya kedudukan yang lebih tinggi di dunia ni berbanding dengan aku .... Raja Nazrin bernikah hanya bermaharkan RM 1001.00 aje .... lebih murah RM 499.00 dari mahar isteri ku.....

AMACAM ?

Satu lagi yang unik dan menarik tentang walimah Raja Nazrin ... segala perbelanjaan walimah dia yang tanggung ... peruntukan kerajaan negeri, dia serahkan semula agar dapat digunakan untuk pembangunan rakyat ............

Ko orang perasan tak ?

Kalu semua pemimpin kat Malaya cenggini .... aman makmur Malaya

KALAU kita sorot kembali apa yang berlaku kat tempat kita .....

ZZZZUUUUUUSSSSSS ( sound effect flashback )

Ada sekor beruk maarip samdol yang bongok tahap gaban berkata ..... apa kelas kahwin dengan driver ... baik kahwin dengan aku ... aku QA Executive ......

Penghinaan si beruk maarip samdol tu dijawab oleh Budin .... " ..... Kau ni Quality Department. Kau kerja suruh orang ada Quality. TAPI Kau sendiri tak ada Quality .... Kau ingat kerja drebar tak boleh kasi anak bini makan ke ? Walau den keroje drebar, anak bini den heppi ngan den. Ekau yang exec pun bercerai berai, lagi toruk idup ekau dari den ...."

HMMMMMM

Dua scenario ........

Scenario pertama ...... seorang PUTERA RAJA ..... yang ada PhD ......yang ensem ..... ada kekayaan, ada kemewahan ....... tapi hidup dia tenang, happy, bahagia, dan yang paling penting merendah diri .............

Scenario kedua ...... sekor anak beruk maarip samdol .... tak ada PhD, yang ada cuma hasad dengki ...... kalau dah beruk maarip samdol tu , mana lak ensem , sekali pandang macam beruk, dua kali pandang macam tenuk ..... tak le kaya atau mewah .... hidup memang tak tenang ..... sombong ..... bukan sombong aje ... tapi bodoh sombong .... eehhhh silap ..... bukan bodoh sombong ..... tapi BONGOK sombong .... kuang kuang kuang .... ayat power aku dah keluar ... ni ler antara ayat yang aku gunakan untuk melaser nenek tua ........

Satu scenario ... seorang yang ada keistimewaan yang bermacam-macam, tapi boleh meletakkan dirinya rendah serendah-rendahnya sehingga setaraf dengan orang yang daif.

Scenario satu lagi ... sekor beruk maarip samdol yang tak ada sebarang keistimewaan, yang penuh dengan sifat-sifat hina sampai hidup peribadi dia sendiri porak peranda .... tapi berlagak macam dialah yang ada 1001 macam keistimewaan .... perasan sungguh ...... kuang kuang kuang

SATU SOALAN .... mengapa jadi macam ni ?

Dulu waktu aku kekecik .... lepas aku kena bedal dengan tali pinggang sebab bertumbuk dengan anak orang kaya Besut ..... bila dah sembuh betul .... atok aku ajak aku gi candat sotong ..... biasanya orang gi candat sotong waktu malam bulan mengambang .... tapi atok aku ajak waktu bulan tak mengambang ....

Atok aku suruh aku tidur dulu lepas solat isya .... kendian dalam kol 12 midnite ( lebih kurang ) ... atok aku kejutkan aku dan ajak aku gi candat sotong ... katanya dia nak aku temankan dia ke laut ....dan dia nak cite kat aku ... apasal ayah aku bedal aku ... supaya aku tak salah faham atas tindakan ayah aku .....

Sebelum ke laut ... atok ajak aku wat solat hajat kat atas pasir pantai tu ... kendian aku & dia tolak ler perahu ke laut berbekalkan 3 buah lampu gasoline ..... sampai ke tempat yang atok aku rasa sesuai ... barulah aktiviti mencandat dijalankan ....dan atok aku mula bercerita ...

Atok : Tau tak mengapa kita candat sotong waktu bulan tak mengambang ?

Aku : Tak tau

Atok : Abang kamu kan dapat tawaran belajar ke luar negeri ... ayah kamu perlukan duit juga sedikit untuk persiapan abang kamu ....jadi kita terpaksalah cari rezeki lebih bagi mengurangkan beban ayah kamu ....

Aku senyap jer ......

Atok : Ayah kamu tu marahkan kamu sebab budak yang kamu pukul tu ada ayah. Ayah budak tulah tempat ayah kamu berhutang bila terdesak begini

Aku ... dah mula rasa bersalah .... maknanya ... lepas ni ayah aku memang susah ler nak berhutang lagi ..... semua salah aku ........... baru aku faham ... apesal ayah aku marah sangat kat aku .........tapi ... untuk mengurangkan rasa bersalah ( sepatutnya tak boleh kita kurangkan rasa bersalah ... sebab kalau dah salah tu salah ajelaaa ) ..... aku cuba cari alasan yang tak masuk akal untuk menyokong tindakan aku tu ... JAHATKAN AKU NI hehehehe ..

Aku : Tapi dia tu berlagaklah tok. Mentang2 bapak dia orang kaya Besut .... bla bla bla ...

Aku terus membebel ... nak pertahankan tindakan aku .....sehinggalah aku berkata .....

Aku : Nanti, kalau @@@@@ (nama timangan aku waktu kecik hehehe tak leh bagitau ) dah kaya nanti, dah ada pelajaran tinggi ... @@@@@ nak tunjuk taring pada Merae ... biar dia tahu langit tinggi ke rendah ....

Bila aku sebut cenggitu ..... atok aku dengan lemah lembut terus bersuara menegur kesombongan yang aku lafazkan ....

Atok : Kalau Allah berikan kita nikmat kekayaan & kepintaran, gunakanlah untuk menghampirkan diri kepada Allah. Bukan untuk menunjuk-nunjuk. Tak baik takbur.

Atok aku berpesan lagi .....

Atok : Kalau hamba berlagak hamba, Rajanya akan sayang pada dia. TETAPI jika Raja berlagak hamba, Allah akan sayang kepadanya. Bila Allah sayang padanya, segala urusan hidupnya di dunia dipermudahkan Allah dan di akhirat syurga menjadi tempat rehatnya.

Begitulah antara pesanan-pesanan Atok aku yang masih aku ingat .... dan ada gak pesanan ini aku kongsi dengan kengkawan yang lain ....

Hidup kita kat dunia ni, walau apa jawatan kita pegang, walau berapa banyak harta yang kita ada, walau berapa tinggi IQ yang kita miliki ... hakikatnya kita adalah hamba Allah ... kalau kita ini hamba Allah ... dan kita berlagak sebagai hamba Allah ... yang hidup dengan sifat kehambaan .... memperbanyakkan ibadah & mengurangkan dosa maksiat .. Raja Segala Raja , Allah SWT akan sayang kepada kita ..... lebih-lebih lagilah jika kita berada di puncak kejayaan duniawi ... kita punya jawatan tinggi .... ada harta kemewahan ... ada pendidikan yang terthinggi ... tapi walau dalam dakapan nikmat duniawi ... kita masuh mampu mengekalkan sifat kehambaan dengan menjadikan diri kita ini hamba Allah yang merendah diri .... Raja Segala Raja akan menjadi pembela kepada kita ... segala masalah yang kita hadapi dipermudahkan oleh Allah ....

Renungkanlah .......

Chow dulu .... nenek dah call nak ajak bergadoh lagi kuang kuang kuang

No comments: