Monday, February 18, 2008

Cintakan Keluarga

POSTO .... POSTO .........hehehehe

Ni bukan nak hantar chemo daaaaaaaaaa .... tapi nak antar emel merapu lagi meraban

Salam sumer

Kali ni aku nak cite pasal Cintakan Keluarga ... hah sumer orang kat sini ada keluargakan ? Kalu sapa yang kata dia tak ada keluarga tu .... sah ler dia tu anak BULOH BETONG.

Sebab apa aku nak citer ? Sebab bini aku bila dia baca emel-emel merapu lagi meraban ni .... dia komplen .... dia kata ... macam aku lerrrr sorang Cicak Man dalam siri emel ni ... kalu boleh dia nak tengok suami dia ni menampilkan watak CROOK dalam siri emel merapu lagi meraban ni .... sebab bini aku tahu .... aku ni lerrr setan yang paling jahat kat dunia ni mengalahkan Pontianak Harum Sundal Malam hehehehehe

Ko orang ingat lagi tak ... dalam emel merapu duluuuuuuu.... aku ada cite ada sorang anak peraih ikan .... yang suka kutuk anak-anak nelayan yang tak pakai baju Melayu lengkap waktu ari raya ? Sebab dia kutuk tu lerr, sampai sekarang aku naik menyampah pakai baju Melayu lengkap .... walau pun waktu aku walimah.

Mentang-mentang lerrr bapak dia peraih ikan ..... dan nelayan-nelayan kat Kole Besut tu banyak berhutang dengan bapak dia TERUTAMA waktu musim banjir ...... sampai ikan yang belom di tangkap nelayan, ikan yang masih berenang-renang kuak lentang atau gaya kupu-kupu dalam laut ... dah jadi hak milik bapak dia ( untuk bayar utang kat bapak dia ).

Nama anak peraih ikan tu, Amran. Tapi biasalaah kat Kole Besut orang panggil Merae. Dia sebaya dengan abang aku yang kije arkitek tu. Cume si Merae ni ... anak orang kaya ... dah ler kaya ... tak sedar diri ... mak bapak dia pun kaya ... jadi dia tak kisah dengan pelajaran anak dia ... sebab dia orang rasa boleh bagi makan anak cucu dia sampai 7 keturunan. Duit berkepuk.

Note : Kalu kamu jadi orang kaya, jadilah orang kaya yang bersyukur dan pemurah yang menjadi payung kepada orang yang daif (pesanan arwah atok aku)

OK sambung balik ..... Si Merae ni, sebab dah besar dalam suasana mewah, dia tak kisah dengan pelajaran. Lepas tu lak, akhlak dia memang out. Eksen. Belagak. Suka hina orang miskin dan kurang bernasib baik ( termasuklerr keluarga aku ). Disebabkan kebongokkan dia, peksa SRP dia kantoi terus kena tendang sekolah. Abang aku lak result peksa excellent, proceed sampai SPM. Jadi si Merae ni cukuplerrr jeles tahap gaban kat abang aku. Kalu dia ada peluang ngutuk abang aku (termasuklerr aku sekeluarga) dia akan kutuk kaw kaw. Nak bagi sakit ati. Kadang-kadang kalu waktu malam gi masjid, solat Maghrib & Isya, lepas solat dia akan perli abang aku & aku sebab .... pakai baju buruk bertampung gi masjid.... TAPI abang aku tu .... COOL aje ... penyabar ... TAK CAM AKU ... walau abang aku yang kena kutuk kaw kaw berbanding dari aku ... tapi aku lak yang rasa nak tenyeh2 aje si Merae ni biar dia tau langit tinggi ke rendah.

Kadang2 aku ngadu kat atok aku, atok aku kata : Sabar.

Aku tanya abang aku, apasal biarkan si Merae kutuk dia ? Abang aku kata : Sabar.

Jadi disebabkan aku ni jenis TAK sabar, sebab tak larat kena kutuk terutama tak larat tengok abang aku kena kutuk, maka aku selalulah berusaha mencari pasal yang menaikkan marah si Merae ..... amacam JAHAT tak aku ? hehehehe

Si Merae, bila kantoi SRP ... dia kena tendang dari sekolah ... dia kerja dengan ayah dia ... jadi peraih ikan ... kira Boss Kecik lerrr... adalah dibawah dia 4 - 5 orang kuli ... semua gedebey. Jadi kalau dia ke jeti tempat naik ikan ... kalau dia datang dengan anak2 buah dia .... sebiji macam samseng Kampung Dusun dalam citer Pendekar Bujang Lapok .... mulut dia orang sume keluar kata-kata keji nista ... kutuk ... maki ... hina ... etc.

Kebetulan salah seorang kuli si merae ni, rapat gak dengan aku. Nama dia Kamal. Kamal ni dari keluarga yang hancur. Cerai-berai. Mak bapak dia, aku rasa kalau kau letak huruf ALIF besar batang kelapa, mak bapak dia tak tahu yang itu huruf ALIF. Mak dia, dengar cite dulu p*****r kat Siam ... ayah dia lak bapak ayam ..... Kamal ni ... sembahyang tidak ..... minum arak ...... taik judi .... ganja ....etc ... dan banyak -banyak kuli Merae ... Kamal ni lee yang bermasalah .. kalau cam kat NCI ni kita panggil BONGOK tahap gaban lerrr ...... disebabkan dia ni kuli yang bermasalah.. Merae pun selalu laser dia kaw kaw kaw .... Kamal ni pun terasa ati gak sebab kena laser dgn Boss kecik ..... jadi dia rapat dengan aku .... sebab dia tahu ... aku ni miskin cam dia kuang kuang kuang ... dan aku pun selalu gak MENGADU masalah aku dgn Merae kat Kamal .....

Banyak2 kuli si Merae .... Kamal ni lerr yang paling tak disukai oleh Merae ...sebab pemalas & banyak masalah ... tapi diambil kerja SEBAB ... Kamal ni akan buat apa saja kata Merae dengan upah yang murah. SAVE COST ... alaaaa cam kat sini gak .... dah tau orang bongok tak leh wat kije ... ambil jadi staff gak ... sebab pandai jadi reporter & bodek.

JADI .... Kamal ni ... bila selalu kena maki dgn Boss Kecik dia ... selalulerr lepak & cite kat aku ... sesambil jadi batu api melaga-lagakan aku dengan Merae .... sebab dia tau ... aku memang tunggu masa Merae cari pasal dengan aku .... gitulerrr jahatnya aku ... saja nak cari masalah untuk puaskan nafsu serakah aku.... jahatkan aku ni ?

Hinggalah .......

Abang aku dapat result SPM ... result dia excellen ..... MARA bagi offer untuk sambung study Matrikulasi dan degree ke Australia ... ditanggung SEPENUHNYA OLEH MARA ... memang ayah aku punyerlerr heppi giler .... Public Holiday dari pergi ke laut ... lepak kedai kopi ... sebab nak dengar pujian orang kampung kat anak dia hehehehe

Note : Begituler cara nak hiburkan hati mak & ayah .... buat sesuatu yang menjadi kebanggaan dan kegembiraan mak & ayah. Agar mereka rasa berbaloi mengorbankan hidup mereka demi anak-anak.

Dan abang aku lak ... heppi gak .... so kami adik beradik pun celeberate gak ....

Aku ingat lagi ..... petang tu ..... lepas asar .... abang aku ... abang aku sorang lagi .... aku .... Jijoi ( kezen aku ) .... Yunus ( kezen aku gak ) ..... Saleh (member abang aku sebelah rumah - sekarang dia duduk kat Kg Bru, KL .. wat bizniss property .. anak nelayan gak ) ... Man ( adik Saleh .... dia ni sekarang jadi Pegawai Agama kat Penjara Kajang ... aritu dia call aku tanya ... nama aku ada dalam list utk masuk Penjara Kajang kuang3 ) ... kami terus ke warung keropok kat jeti ikan Kole Besut .... hehehe ...nak celeberate ... hehehehe .... makan keropok jerk ... ituler yang kami mampu .... tgh sedap makan ... sampailah Merz 124 ( waktu tu merz model ni cam Merz Dr Selva hehehehe ) ... keluarlerr si Merae dengan 3 orang kuli dia ... dia keluar & terus datang kat warung tempat kami landing ... aku tengok dari jauh .... aku dah agak ... mesti dia nak kutuk abang aku ....

Merae : Sham .. ambo dengar demo buleh ke Ostolia ? Hebat sangatke kalu leh gi Ostolia ?

Abang aku, Senyap jer ... wat donno ... sambil makan kerpok gotae .... member-member abang aku dah nampak gabra... aku lak dah rasa gigil2 nak telan si Merae ni. Abang aku yang sorang lagi perasan keadaan aku ... dia siap pegang tangan aku & bagi isyarat mata suh lilek dulu.

Merae : Sham .. dengar cite demo keno gi Ostolia ..... 5 .. 6 tahun demo gi Ostolia ... demo balik sini semula ... demo buleh ko pakai keter Mercedez cae ambo ? .....( dia dah stat nak ngutuk )

Abang aku senyap jerk .. wat donno ......Merae ... datang dekat lagi dengan abang aku ... aku tengok aje .... lepas tu Merae cakap lagi

Merae : Sham ... wlaupun palo otak mu bijok ... lom tentu mu buleh pandu Mercedes cae ambo. Ambo fail SRP dan tak dok SPM pun doh buleh ado Mercedes .... nok harap palo otak mu ... mu ingat palo mu tu ada nilai duit ko untuk tukar ngae Mercedes ?

Sambil menunjal-nunjal kepala abang aku ......Bila bab dia menunjal2 kepala abang aku ... aku dah tak boleh tahan ... aku tolak abang aku yang sorang lagi ke tepi ... aku bangun dari kerusi. Abang Sham aku dah berkerut dahi tengok aku, Jijoi, Yunus, Saleh & Man dah lari dulu .... dia orag dah tau ... jap lagi Pontianak Harum Sundal Malam nak mengamuk ...

Merae : Bakpo mu sibuk ? ( dia tanya kat aku ) .... Ambo kecek ngae abae mu, bukae ngae mu

Aku : Mu kutuk abae ambo, cae demo kutuk ambo gak

Merae : Abih mu nok gapo ? Nok gocoh ko ?

Aku : Ambo tak suko gocoh ... baju ambo yae burok ni laaaa hok comey sekali .. kalu gocoh ... baju ambo kutor .... ambo guno daroh demo wat cuci baju ambo ....

Merae : Mu ni dok padae yae halus ( waktu tu umo aku 14 thn .. badan memang kecik ) ... mulut mu biso .. meh ambo kutorkae sket .. ambo nok tengok ... lagu mano demo cuci baju yae sepatutnyo jadi kain burok ..

Merae amik air kopi abang aku dan simbah ke baju aku ...... Abang Sham aku dah bangun nak tahan aku ... tapi aku tolak dia ke tepi ... aku berdiri betul-betul depan si Merae ....

Aku : Bakpo guno air kopi ... hok tu nyicah kerpok ... mu toksey curoh ke baju ambo ko ? ( aku dah start probok sambil bersiol-siol depan Merae )

Merae dengar aku probok, dia pun capai piring sos pencicah keropok lekor nak simbah kat baju aku ... belum sempat dia simbah >>>>> DUSYUM ... DUSYUM .... 3 orang kuli Merae meluru ke depan >>>>> DUSYUM ... DUSYUM ..... DUSYUM .... DUSYUM ... DUSYUM .... DUSYUM .... DUSYUM .... DUSYUM ..... dapat gak aku guna darah Merae & kuli-kuli dia untuk cuci baju aku yang kotor tu hehehehehe

Petang tu ... heboh di Kole Besut .... cucu Embah Kassan mengamok ...

Kemudian ..... lepas Maghrib ..... kat rumah aku ...... entah berapa kali stroke talipinggang aku dapat dari ayah aku .....

Note : For your info ... dalam family aku ... arwah tok aku kata ... aku lerr yang paling nakal ( arwah tok aku tak guna perkataan jahat , walau SELURUH orag Besut kata aku ni JAHAT )

Mujorlah atok aku ada ... kalu tak ... rasanya lagi teruk aku kena bedal ....

Dengar cite (sebab aku dah tak larat nak amik tau sebab kesakitan kena bedal ... dengar cite dari abang-abang aku jerk) ... malam tu gak ... lepas Isya .... Atok aku & Ayah aku gi ngadap keluarga Merae & keluarga kuli Merae untuk mintak maaf..... yang aku tau ... Merae & 2 kuli dia cuti panjang Medical Certificate ... seorang kuli lagi pesakit luar jerk.

Mujorlaaaa waktu tu ... orang tak fikir pasal repot-repot polis ni .... ALAAAAAAA ... kat Besut sampai laaar ni .... ko boleh tengok orang bergocoh .... perkara biasa sebenarnya bab bergaduh , bertumbuk, berparang kat Besut ni ... tak caya ... tanya Hamiza Medical Record ... rumah dia dekat jerk dengan Besut ....

Yang aku nak citer sebenarnya ......

Pertama ...... kadang-kadang ..... kalu kita cintakan sangat kat keluarga kita ... kadang-kadang sampai kita lupa tentang batasan yang perlu kita jaga .... cam kes aku tadi ler .... sebab sayang sangat kat abang aku (campo rasa marah kat anak orang kaya Besut tu ) ... aku tak leh tengok abang aku kena buli ... seterusnya ... aku ilang sabar ... seterusnya ..... bergocoh ... dan seterusnya ... tali pinggang hinggap kat belakang aku ... 3 - 4 ari gak aku demam akibat kena bedal .... KALAULAH ... aku sabar ( terus-terang ... sebenarnya aku jenis tak sabar hehehehe ) ... aku ajak abang-abang & member-member aku chow dari situ ... naik bot ke ... pergi ke tengah laut untuk candat sotong sebagai acara celeberate abang aku ... dapat gak buat benda yang berfaedah dan tak lerr aku kena bedal dengan talipinggang ... hehehehehe

KEDUA .... Atok aku leee yang halang ayah aku dari berterusan membedal aku dengan talipinggang ... aku tak salahkan ayah aku ... sebab memang tanggungjawab dia ajar anak dia yang nakal ni hehehehe ... TAPI yang menariknya ..... atok aku dukong aku ke bilik dia dan sapukan minyak kat tempat yang kena bedal .... terasa sakit siouut ...pedih ... LEPAS TU .. atok aku cakap ..

Atok : Kamu ni tak boleh ke belajar dari abang-abang kamu ? Kamu ingat abang-abang kamu tak berani dan tak boleh nak melawan ? Mereka pun boleh melawan, TAPI mereka tak melawan. SEBAB mereka SABAR. Saidina Ali dulu ... dalam peperangan dengan orang kafir, dia dah nak tetak orang kafir ... tapi orang kafir ludah muka dia ... Tak Jadi Saidina Ali nak bunuh .... SEBAB ... Saidina Ali takut, dia bunuh bukan sebab iman ... tapi sebab marah .... sebab tak sabar ... sebab tu Saidina Ali jadi sahabat Nabi yang utama ......

Begitulee lebih kurang kata-kata arwah atok aku yang aku ingat-ingat lupa ... nak memujuk cucunya yang nakal tahap gaban

Esoknya, lepas atok aku nampak aku dah OK sikit dari sakit bedalan talipinggang .. atok aku slow talk dengan aku ...

Atok : kadang-kadang kita ada banyak ilmu ... ilmu tu bukan untuk kita menunjuk-nunjuk atau zalimi orang ... tapi untuk kita amalkan agar kita makin hampir dengan Allah .... kalau kita banyak ilmu ... tapi kita tak sabar ... itu tanda ilmu kita belum berfungsi untuk hampirkan kita dengan Allah ...... bla bla bla ..... dia khutbah kat aku lagi .... aku dengar aje ... tak ada mood nak bersembang sebenarnya ... sebab sakit lagi ....

Sehari lagi berlalu .... bila atok aku nengok aku dah mula bercakap dengan abang-abang aku ... dia pun mula slow talk dengan aku ...

Atok : Apa masalah kamu dengan Merae ni ?

Aku pun citer lerr... latarbelakang Merae ... apa dia buat ... perangai buruk dia .... betapa bongoknya Merae .... betapa samsengnya Merae ... citer dari Kamal tentang Merae .... bla bla bla

Yang bestnya ... bila aku sebut pasal Kamal ....atok aku menyampuk

Atok : Atok nak tanya. Merae tu sembahyang tak 5 waktu ?

Aku : Sembahyang ( sebab memang Merae tu sembahyang walau perangai dia cukup aku menyampah ... walau kadang-kadang dia tertinggal satu atau dua waktu sebab sibuk main dam atau main bola )

Atok : Kamal tu sembahyang tak 5 waktu ?

Aku senyap jerk ........... : TAK ( jawab aku ringkas ... memang dia tak sembahnyang )

Atok : Merae tu minum arak tak ?

Aku : Tak ( aku jawab tak sebab aku tak pernah nampak dia minum )

Atok : Kamal tu minum arak tak ?

Aku : Minum ( memang kamal tu kaki arak ... dah tau minum arak ... siap rasa BANGGA lagi ... BONGOK punya orang )

Kendian adalah siri-siri FAQ dari atok aku .... kemudian atok aku cakap

Atok : Sejahat-jahat Merae, dia sembahnyang, dia tak minum arak, dia tak zina. Kesilapan dia sikit saja, iaitu menghina orang yang daif macam kita. Sepatutnya kita ucap terima kasih kat dia. Sebab dia hina kita, kita dapat pahala sabar.

Aku ... terkedu aku ... sebab aku memang sah tak dapat pahala sabar ...sebab aku TAK SABAR

Atok : Kamu yang silap ( atok aku tunjuk kat aku ) ... kamu silap pilih kawan ... kamu berkawan dengan Kamal yang tak sembahyang, yang minum arak, yang zina, yang BANGGA dengan maksiat yang dia lakukan. Kamu silap sebab kamu bergadoh BUKAN kerana Allah, tapi kerana kamu kena hina. Orang yang sembahyang, yang tak buat maksiat, kamu jadikan musuh. Orang yang tak sembahyang yang kaki maksiat, kamu jadikan kawan dan penasihat. Bagi atok, memang patut Allah datangkan orang macam Merae untuk hina kamu. Sebab kamu jadikan musuh Allah yang nyata sebagai kawan dan penasihat. Kalau orang yang sembahyang, yang tak minum arak, yang tak zina pun boleh menzalimi orang, LEBIH-LEBIH LAGI orang yang tak sembahyang, yang minum arak, yang berzina macam Kamal .... sebab itu Kamal hasud kamu agar kamu bermusuhan dengan Merae ...... Untuk menilai seseorang itu baik atau jahat ... lihat sejauhmana dia boleh taat perintah Allah dan jauhi larangan Allah .... kalau perkara yang Allah murka dia boleh lakukan, BUKANLAH dia seorang yang baik ..... bla bla bla bla .....

Memang pukul maut ..........

Jadi begitulerr serba sedikit sketsa kisah benar aku waktu kecik-kecik. Walaupun seluruh kampung kata akulah budak paling JAHAT & KURANG AJAR .. tapi aku tetap jadi cucu kesayangan atok aku hehehehe

NOTE : Dialog-dialog tu aku reka sendiri dan aku cuba buat sehampir mungkin dengan dialog asal ... TAPI isi kandungan dialog adalah berdasarkan point-point dari dialog asal ... SEBAB .. aku tak berapa ingat dialog asal .. tau ajelaaa... dah berapa tahun berlalu .... tapi itulerr point yang aku dapat ...

MORALE OF THE STORI

1. Kalau orang zalimi kita, mungkin itu adalah peringatan dari Allah kepada kita yang leka dan selalu buat dosa ... dosa lewatkan solat ... dosa dedah aurat ... dosa mencarut .... dosa ngumpat ...... etc ... jadi elok muhasabah dan koreksi diri
2. Kalau orang zalimi kita, itu sebenarnya peluang untuk kita dapat pahala sabar
3. Kalau orang boleh sembahyang, tak minum arak, tak zina LOM tentu orang tu baik, LEBIH-LEBIH LAGI orang yang tak sembahyang, minum arak, zina
4. Hanya orang bodoh jadikan musuh Allah sebagai kawan, penasihat dan tempat mengadu
5. Setan ni ( tak kira lerrr dalam bentu manusia atau jin ) memang suka melaga-lagakan orang ... siap buat cerita lagi untuk melaga-lagakan orang
6. Orang yang dah kene kelentong dengan setan, masih ada peluang bertaubat

No comments: