Monday, February 18, 2008

Perempuan Murahan


Suatu hari

TiiiT TiiTT TiiiTT TiiiTTT (bunyi SMS masuk)

SMS dari BBBBB ..... Aku pun buka SMS ....

aku sbnrny tak suka u berkwn dgn XXXX

Aku pun reply SMS ....

apa salah dia smpai saya x leh nk kwn dgn dia ?

Dia reply balik ....

byk cite yg aku dgr pasal bdk tu. dia tu gedik, murahan, mana2 u pergi dia ikut ke hulu hilir

Aku reply lagi .....

baguslah mana2 sy pergi dia ikut. saya gi masjid, dia ikut, saya gi kelas quran, dia ikut. sy gi main pencak silat pun dia ikut. sy gi kelas bezanji, dia ikut. sy gi library USIM, dia ikut

kendian aku tambah sms lagi

dia ikut sy kehulu kehilir kat tempat cam tu, itu lebih baik dari jadi bini org, lepas tu buat skandal dgn suami org ke hulu ke hilir

senyap ... no reply ... aku sms lagi ...

sy rasa dia ikut sy ke hulu ke hilir itu lebih baik dari ikut jantan lain masuk disco, tgk wayang & buat maksiat

aku tunggu jap ... nak tgk dia reply tak sms aku .... no reply ... aku sms lagi

nak kata dia perempuan murah ? dia taklah semurah pompuan lain. pompuan lain, dpt nasi beriani sebungkus dah boleh mesra2 dgn jantan jalang. pompuan lain ada jantan kata dia cantik dah boleh ikut jantan tu gi minum teh tarik. pompuan lain jantan boleh usung masuk panggung dgn satu tiket wayang aje. tp XXXX tu, TAK LAH SEMURAH itu. dia ada harga diri

kendian dia reply ....

kitakan ada adab brkwn. cara dia berkwn dgn u tu macam x beradab

aku reply balik

ada org ckp pasal adab berkwn, tp org yg sebut pasal adab brkwn tuler yg gossipkn kwn2, menyusahkan kwn, suka tgk kwn menangis, suka tgk kwn putus silaturrahim, suka JUAL KWN kat mana2 jantan yg dia jumpa, mcmler kwn dia tu PELACUR. gitu ke adab brkwn ? sapa yg pompuan murahan skrg ?

aku tunggu lagi .... no reply dari dia ... aku bagi sedas lagi

sy hormat kat BBBBB sbb BBBBB org lbh tua dari sy. tp dlm hal ni kita jgn main dgr ckp org aje. org yg ckp & sebarkn cerita ni, dia sendiri x betul & macam pompuan murahan. sy juga respek kat BBBBB sbb BBBBB berani berterus terang. pompuan murahan yg sy kenal, mereka x berani berterus terang, cuma berani gossip blkg kita, buat cerita belakang2, x berani nk berdepan & ckp face to face

aku tunggu lagi .... no reply .... aku sms lagi ... apesal lerrr aku cukup suka probok org

fyi, mak, ayah XXXX tu tau & izinkn dia ikut sy. mereka siap pesan lagi suh jaga anak dia baik2, jgn smpai kena kacau dgn jantan jalang. mereka suh sy ajar anak dia lagi perkara2 yg baik walau mereka tau, sy ni JAHAT. sejahat2 sy, tak ler bawak anak dara org masuk panggung wayang, disco & tempat maksiat yg lain. semurah2 XXXX tak ler dia senang2 ikut ajakan mana2 jantan yg tak bermaruah

##########
#################

Gituler sikit sketsa SMS yg aku terima baru2 ni ....

Apesal dgn org kita ni erk ?

Cukup BUSY BODY dgn hal ehwal org lain .... TAPI ... masalah sendiri ...... mereka tak terurus ....

Bila orang yang bermasalah ... busy body dgn masalah orang lain ..... dia hanya akan menambah masalah kat orang lain tu ....

Bila orang ada masalah ... dia gi cari consultation dari orang yang bermasalah .... masalah dia akan jadi lagi parah

kadang2 ... kita cukup malu & marah .... bila ada orang malukan kita

TETAPI .....

kita TAK LAK rasa malu & marah pada diri sendiri bila kita memalukan orang .... ADIL KE CENGGINI ?

Sebab tu .... waktu seorang ibu tua yang uzur ... ketika melihat anaknya masuk ke Balai berlepas di KLIA Selasa malam Rabu nan lalu ... mengulangi pertanyaannya kepada aku .... HINA SANGAT KE ANAK UMI ? ....

Walaupun aku membisu ..... tetapi hati aku berkata .... Tidak Umi. Anak Umilah semulia-mulia sahabat yg pernah saya kenal. Sanggup menanggung risiko atas nama persahabatan. Sanggup menderita demi kasih dan sayang. Sanggup berkorban demi melihat insan yang dikasihi tersenyum bahagia ....

Dan inilah realiti kehidupan dunia ini ....

Manusia yang mulia dinafikan keujudannya, di momok2kan dengan panggilan murahan, dipulau dan dimusuhi.

Manusia yang jalang disanjung, dipuja dan dijadikan sahabat.

Fikir2kanler kisah ni ..

Sebab ......

Jika kita memikirkan sesuatu yg indah dan kita hubung kaitkan dgn pencipta keindahan itu, maka akan beroleh petunjuklah nanti. Maka mudahlah kita untuk menerima hidayah dan pimpinan dari Allah.

Jika kita memikirkan seusatu yg jelek dan kita berburuk sangka dgn pencipta kejelekan itu, maka akan menular dan suburlah sifat negatif dalam kehidupan kita. Maka tak hairanlah, kita berani menafikan hak seorang ibu tua memiliki anak ... SIAPAKAH KITA SEBENARNYA ?

No comments: