Monday, February 18, 2008

Kahwen Ni Murah Rezki

Salam Sumer,

Berikutan emel merapu lagi meraban Part 18, aku dapat emel yang kata aku ni kedekut lerrrr ( sebab hantaran + mas kahwin murah sangat ) ..... tak pandai bergayerlerrr ( sebab tak reti pakai baju melayu satu suit ) ..... aku ni mulut laser lerr ( sebab memang aku laser kaw kaw si bongok sombong tu ) .............etc

Terus terang lerr .... nak kata aku ni kedekut .... memanglerr kedekut ... maklumlerr ... anak nelayan .... adik beradik 6 orang ..... mana tak kedekutnya ... kalau orang mintak sedekah .... satu sen pun aku tak leh nak bagi kuang kuang kuang ... yerlaaa sebab tak ada apa yang nak dibagi .... hehehe ....

Nak kata aku ni tak pandai bergaya ....... eemmm .... emmm ... emmmm .... alaaaaaa nak bergaya ni bukan dengan pakai baju Melayu satu suit saja daaaaaaaaaa hehehe .... yang penting aku hensem tahap gaban kuang kuang kuang .... nanti aku pakai baju melayu satu suit ... makin terserlah kehenseman aku ... ada lak emel di hantar ke management dari orang yang rupa hodoh macam beruk maarip samdol kata aku berskandal dengan awekz lab lak kang hehehehe

Nak kata aku mulut laser ..... .... emmm .... alaaaa mana tau nanti ada stesen radio nak buat program mulut laser cam mulut laser ERA boleh aku wat part taim kuang kuang kuang .... dah lerr bonus tak ada hehehehe

TAPI walau apa pun erk .... biasanya bila seseorang tu dah berkahwenkan .... insyaAllah rezeki dia jadi murah ..... bila dapat anak .... LAAAAAGGGGIIIIIII MURAH rezeki dia ....sebab tu ada sekali .... orang tanya kat aku camana nak murah rezeki ... ( dia mintak amalan murah rezeki ) ... aku jawab .... kahwen .... dia kata dia dah kahwen .... aku jawab ... kahwen lagi .... hehehehe

Weii betul arrrrr ... SEBAB ada satu citer ..... meh sini aku nak citer .............

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. didatangi oleh seorang lelaki. Lelaki ini mengaku dirinya seorang yang miskin. Kemudian ia meminta jalan keluar agar terlepas dari belenggu kemiskinan.
Rasulullah s.a.w tanpa banyak fikir lagi terus menyuruh lelaki itu berkahwin. Lelaki ini sangat senang dengan saranan yang diberikan Rasulullah. Dengan keyakinan yang mantap, akhirnya lelaki itu berkahwin. Setelah sekian lama berkahwin, lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan nasibnya, "Ya Rasulullah saya sudah berkahwin tetapi masih tetap miskin, bagaimana ya Rasulullah ?". "Kahwin lagi," jawab Rasulullah singkat. Si lelaki tanpa banyak bertanya lagi. Beliau percayakan kepada Rasulullah. Sebab tidak mungkin Rasulullah mahu menipu ummatnya. Akhirnya lelaki itu berkahwin lagi dengan gadis lain.
Namun beberapa waktu kemudian lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan masalahnya : "Ya Rasulullah, isteri saya sudah dua tapi saya masih miskin, bagaimana ya Rasulullah...?" keluh lelaki itu. "Kahwin lagi," jawab Rasulullah singkat. Hati lelaki itu berasa senang apabila mendengar jawapan Rasulullah.
Kemudian beliau berkahwin buat kali ketiga. Namun setelah beberapa lama keadaan tetap juga belum berubah. Mulanya ia malu mengadu kepada Rasulullah, tapi apakan daya ia masih tetap miskin. Dengan berat hati beliau mendatangi Rasulullah dan menyampaikan masalahnya. "Ya Rasulullah, engkau telah menyuruhku menikah untuk ketiga kalinya, tapi aku tetap miskin. Sekarang apa yang harus kulakukan?", adu lelaki itu. "Berkahwinlah lagi," kata Rasulullah.
Akhirnya si lelaki itu menikah buat kali keempat. Dan benarlah kata Rasulullah. Ternyata isteri keempatnya ini membawa berkahwin di dalam kehidupannya. Dengan kepandaiannya menenun, ia mengajar kemahiran tersebut kepada tiga madunya. Akhirnya usaha tersebut mendatangkan keuntungan dan kekayaan. Perusahaan industrinya maju dan mampu mencukupi keperluan rumah tangga lelaki itu serta isteri-isterinya.
kendian ada satu hadis ...... Sabda Rasulullah bermaksud : "Carilah rezeki dengan menikah" (Riwayat Ibnu Abbas)

SEBAB apa erk kahwen ni murah rezeki ? Entahlerrr .... agaknya ... bila sorang lelaki berkahwen ... dia sara hidup bini dia ... sara hidup anak dia .... jadi cam sedekah ... kalau ikut hadis ... kalu kau sedekah singgit ... Allah akan gantikan dengan 10 kali ganda ...... isshhhh ... tapi iman kita TAK kuat cam iman para sahabat Nabi .... maka kita kurang yakin yang sedekah tu boleh suburkan rezeki kita .....

Tapi itulah kenyataan hidup .... orang yang kahwen , murah rezeki ...... orang yang dah kahwen, lepas tu bercerai , rezeki dia mahal gilerrrr..... sampai jadi gila talak pun ada hehehehe.

KENDIAN .... aku nak citer ler sikit pasal sedekah ni ..... antara orang yang paling POWER untuk kau sedekah ialah mak bapak ko orang. Aku nak citerkan satu kisah benar yang tak masuk TV. Kisah pasal seorang ibu tua .... yang teringinnnnnnn sangat nak duduk atas SOFA yang canggih cam citer dalam TV. .... Jadi hasrat dia ni, dia suarakan kat anak dia.... jadi anak dia pun bawalah mak dia ni gi shopping kat IKEA ... anak dia cakap .....

Anak : mak ... mak nak beli apa beli aje mak .... nanti saya bayar

Mak : betul ker ni ? ... Bisnes kau ni baru nak hidup .... lesen import export pun lom lulus lagi ....

Anak : alaaaa mak ... mak pilih aje yang mana mak nak .... tengah offer ni .... nanti kalau tak cukup bank ... saya gi rompak bank jap ( berseloroh ) kuang kuang kuang

Maka si mak dia pun pilih lerrr sebuah SOFA IKEA yang ada potongan 60% ..... congak punya congak ....RM 2459.00 ...........tak lerr mahal ... standard lerr tu .... Sofa offer design lama hehehehe

Maka si anak pun bayar lerrrrr harga sofa tu ..... Si Ibu balik ke rumah dengan rasa heppi gilerrrrr

Nak dijadikan citer ..... bisnes si anak yang baru nak start balik terus BOOOM walau lesen import & export tak dapat lagi .... satu local company put in order dan bayar in advance RM 250,000.00. .... ini ler satu kisah benar pasal sedekah menyedekah ni .....dia belanjakan RM 2459.00 untuk sofa mak dia ..... Allah ganti dengan RM 250,000.00 ...... 100 kali ganda dari apa yang dia belanjakan untuk mak dia ........

Pesanan orang tua tua ; Dengan ibu bapa janganlah kedekut, sempit rezeki ! we can try ourself to confirm this statement.

Jadi kat sini nampaklerr betapa besar fadilat bersedekah ni ...... nak sedekah pun... kenelerr tengok kat sapa ? .... jangan ko orang gi sedekah kat drug addict .... kaki botol .... dan anasir-anasir subversif yang kerjanya memusnahkan iman orang kuang kuang kuang ... sedekah yang terbaik ialah sedekah JARIAH ... pahalaanya berkekalan walau kita semua dah meninggal dunia.

Jadi kat sini aku nak citer sikit ....

Alhamdulillah .. waktu aku pindah ke Tampin ujung tahun 2004 .... siap cari rumah sewa waktu malam bulan Ramadan kuang kuang kuang .... aku dipertemukan dengan jiran-jiran dan sahabat-sahabat baru yang banyak buat usaha atas iman .... secara tak langsung aku yang jahat ni pun ... kurang lerrr menyetan ....hehehehe

Bila dah bersahabat dengan mereka ni ... mak banyaklerr projek yang dibincangkan. For your info .... kami ada membuat sebuah sekolah Tahfiz Quran kat Tampin ni.... Kita orang buat style pondok .... sapa nak hantar anak-anak belajar agama Islam ... belajar pasal iman .... belajar pasal QUran .... belajar pasal tajwid, taranum & qiraat ... TERMASUKlerr nak belajar pencak sebagai riadah sampai boleh pulas tengkuk orang sampai tercabut hehehehe .....boleh lerrr hantar kat madrasah kita orang ... TAK ADA YURAN .... FREE ... kalau nak sedekah .... silakan laaa ... mudah-mudahan rezeki ko orang bertambah murah .... jadi kalau ko orang terasa ada LEBIHAN rezeki yang ko orang nak buat jariah .... harap dapatlah ko orang salurkan kat madrasah kita orang erk

Sila lihat attachment yang aku hantar ni ..... kalau ko orang nak tengok atau melawat madrasah ni ... aku boleh arrange ... insya-Allah

Kalau ko orang tak ada lebihan rezeki yang nak disedekahkan ... aku mintaklerr... ko orang sedekahkan doa-doa ko orang pun OK gak ... doakan anak-anak yang belajar kat Madrasah tu jadi insan yang bertaqwa yang memberi manfaat kepada masyarakat.

OK Chow dulu .... wasalam

No comments: