Monday, February 18, 2008

Cinta Kerja

POSTO ... POSTO ...

Salam sumer,

Minggu inilah minggu yang sungguh memboringkan sebab tak ramai patient kuang kuang kuang ... ( hek eleh .. perasan workaholic lerr konon2nya )

Tadi aku terbaca satu artikel kat web ... artikel tu kata ..... orang yang kuat kerja di pejabat iaitu melebihi 48 jam seminggu akan menghadapi tekanan kerja .... seterusnya dia akan mudah kena komplikasi kesihatan seperti hipertension atau jantung atau kencing manis atau gilo hehehehehe

Lepas baca artikel tu, aku termenung jap ...................................... ok dah habis termenung ( sebenarnya tadi, aku termenung tu bukan disebabkan tengah memikirkan isi kandungan artikel tu, tetapi sebaik saja membaca artikel tu, perut aku sakit, terus aku ke jamban untuk mengeluarkan makhluk yang menyebabkan perut aku sakit hehehehe jadi aku termenungler sesambil meneran hehehehehe )

Sambil termenung aku terfikir ( hahhhh yang ni baru aku berfikir ) ... apesal orang suka sangat kerja sampai tak ada masa rehat ?

Jadi disebabkan aku kat bilik termenung tu sorang-sorang ( nak tanya orang tak leh sebab tak pernah dibuat orang gi b###k secara berjemaah ) .. maka otak aku mula merapu dan mencari root course sampai buat kije gilo .....

Fikiran Merapu First Round

Q : Apasal kije kuat ?
A : Sebab nak duit lebih

Q : Apasal nak duit lebih ?
A : Sebab tak dapat bonus

Q : Apasal tak dapat bonus ?
A : Sebab tak untung

Q : Apasal tak untung ?
A : Sebab rugi leeeeee ... apa mahu soal lagi hehehehehe

Fikiran Merapu Second Round

Q : Apasal kije kuat sangat ni ?
A : Sebab nak duit lebih

Q : Apasal nak duit lebih ?
A : Sebab nak shopping sakan

Q : Alaaaa tak de duit lebih pun ko boleh shopping sakan pe ?
A : Itu nye sopping sume pakai credit card ... utang ... sebab tu nak duit lebih bayar utang hehehehe

Itulerr antara fikiran yang merapu lagi meraban waktu termenung di dalam bilik yang dikhaskan untuk termenung hehehehe.

OK ni bukan nak cite pasal kije kuat untuk cari duit extra sampai kena heart attack. Tapi aku nak cite camana nak convert pressure into pleasure kat tempat kije kuang kuang kuang.

Dulu waktu aku kije kat Southern Hospital, ada sorang tanya aku : "Mie ... camana ko boleh tahan kerja dengan Hamid ? Yang aku nampak paling lama 3 bulan. Ko dah 2 tahun .. bla bla bla ......."

Kendian bila aku kije kat NCI, ada gak orang tanya aku : "Mie .. camana ko boleh tahan kije kat sini. NCR bertimbun ko dapat."

Dan skema biasa jawapan yang aku berikan : "Senang je. Ko amik screw drebar .... ko longgarkan sikit screw otak ko .. hehehehe "

Pernah dulu waktu aku kecik-kecik .... kalu tak salah aku umo aku 9 atau 10 tahun .... aku ingat lagi waktu musim tengkujuh ... musim banjir ... arwah ayah aku tak leh pegi ke laut sebab laut bergelora .... dia gi kije kat kilang sawmill .....dia pun kije kuat gak ..... aku rasa lebih 48 jam seminggu ( sebab dia kuar lepas subuh ... balik rumah lepas Isyak .... 7 hari seminggu ) .... ko tau2 ajelaaa kilang sawmill tahun 70-an .... bukannya ada OSHA hehehehe .... tak ada pun guna respirator ke... atau surgical mask ke ..... kalu ada pun , lom tentu dia org implemen sebab nak save cost ..... jadi orang yang kije kat situ terpaksalerr menghirup udara bercampur habuk kayu ............ tak lama kije ... ayah aku mulalah batuk-batuk ... sampai tahap batuk berdarah ...........Bila soalan yang sama ditanya kat ayah aku ...............

Q ( Pakcik aku tanya ) : Apasal kije kuat sangat ni ?
A ( oleh ayah aku ) : Kalau aku tak kije, sapa nak bagi anak bini aku makan ?

Kengkadang, bila teringat balik dialog antara ayah aku dengan member dia ni, sebakkk rasa hati aku.

Itu lerr pengorbanan ayah sebagai ketua keluarga. Hah .... ko orang yang jadi ketua keluarga, ingat-ingat sikit. Buat sesuatu tu kena dulukan kehendak keperluan keluarga. BUKAN NAFSU.

Orang dulu, kalu dia orang kije kuat, atas memenuhi keperluan anak bini.

Orang sekarang, kalu dia orang kije kuat, atas memenuhi keperluan nafsu .... hehehehe

Hehehehe bila cite pasal musim banjir ni ..... ada satu lagi scenario waktu aku kekecik kuang kuang kuang

Tau-tau ajelaaa rumah nelayan mickin ... ada dinding pun tapi dari luar pun leh gak nampak org dalam rumah. Ada atap pun, tiris manjang bila ujan. Jadi musim ujan, memang banyaklaaa bekas air ( dibuat dari tin kosong ) yang bersusun kat dalam rumah.

Ada sekali ujan lebat sangat sampai membuat lubang baru kat atap rumah. Lubang tu lak betul-betul atas dapur kayu. Kebetulan akak aku baru jerk tanak nasi, nasi dah kering. Dah nak ditakdirkan. Air ujan mencurah masuk ke periuk nasi .... jadi malam tu kami sekeluarga menjamu perut dengan NASI BUBUR berperasa air ujan hehehehehe. Gitu leee susahnya hidup aku waktu kekecik. Kalau musim banjir tu, jumpa nasi sehari sekali atau 2 kali. Itu pun kadang2 makan nasi dgn ikan kering je, atau makan nasi bubur kosong, atau makan ubi. Hehehehe Ada sesapa yg pernah hidup sesusah aku tak waktu kecik2 ?

Last week waktu dinner dgn Haniza kat Malee, Haniza ngidam nak makan Nasi Bubur. So, aku order 2 mangkuk. Aku tanya Haniza :

Aku : Ko tau tak asal usul Nasi Bubur ni ?
Haniza : Dari Kelantan
Aku : Salah. Bukan dari kelantan, tapi dari Besut kuang kuang kuang
Haniza : Apasal lak dari Besut ?
Aku : Sebab kat Pantai Timur, kawasan paling teruk kena banjir ialah Besut. Bila ujan lebat sampai banjir, air banjir masuk dalam periuk nasi, sampai jadi Nasi Bubur kuang kuang kuang ....( aku nye lawak bodoh )

OK kita kontiniyu pasal camana nak convert pressure into pleasure kat tempat kije.

Antara contoh yang aku nampak ialah abang aku ler.

Dia kije jadi akitek kat JKR HQ kat KL. Projek-projek dia sume dia bentang direct kat menteri terutamanya Pak Samy. Bila dah bentang direct kat pak-pak menteri, biasalah kena bambu, kena laser, kena probok kaw kaw kaw .... sebab agaknya .... pak pak menteri dah ada proxy kot untuk projek tu ... jadi budget dia orang lak rendah ... nanti untung dia orang dapat tak leee besar .... tapi abang aku selamba aje melaser dia orang balik .... siap carut-carut lagi .... hehehehe macam aku gak dengan management kat sini kuang kuang kuang

Tapi dalam abang aku penat-penat kije, ramai yang komplen benda-benda remeh pasal dia.

Komplen apa ?

Datuk Chandra : Ramai-ramai arkitek I jumpa yang pernah duduk that position, dia seorang saja arkitek yang drive Kancil atau datang kerja dengan public transport. Yang lain semua pakai Merz, BMW, 4WD ... bla bla bla ....

Bila aku tanya abang aku, apasal dia gi kije naik bas Intrakota ? atau Apasal tak beli Merz, BMW bla bla bla ?

Abang aku jawab : Nak beli boleh. TAPI ... kenalah makan rasuah, sebab gaji kije gomen berapa sangat. Bila makan rasuah, siap sedialah masuk neraka. Lepas tu bagi anak bini makan, sebab tu rumah tangga hancur, sebab makan benda haram. Kat tempat kerja lak, timbul problem memacam, sebab hati dah makan benda haram. Mana nak tenang.

Hehehehehe

Jadi dari jawapan abang aku, aku simpulkan. Kalau kita buat benda haram, tu yang hati tak tenang, tak ada pleasure. Bila tak ada pleasure, jadi pressure.

Jadi sejauhmana seseorang tu leh tahan dengan tempat kije ialah sejauhmana hati dia leh tenang. Hati lak leh tenang, dengan ingat kat Allah. Tapi kadang-kadang hati nak cuba ingat kat Allah, masalahnya paaaaayyyyaaaaaahhhhhh sangat.

Payah apasal ?

Sebabnya .... kita banyak buat benda yang haram .... cam tak sembahyang ... cam rasuah ..... cam minum arak ..... cam zina .... cam mencarut ( ni perangai aku ler ni hehehe ) ..... cam hina orang ..... bla bla bla ... ( ko orang cari sendiri lerr )

Bila kita wat benda haram ... hati kita tak tenang ... apasal tak tenang ? Sebab kita lawan fitrah kejadian kita. Apa fitrah kejadian kita ? Fitrah kejadian kita nak jadi hamba Allah ... kalu kita wat benda haram ... tu dah jadi hamba setan kuang kuang kuang

Mana bukti yang kata kita dijadikan untuk jadi hamba Allah ni ?

Alaaaaa senang jerk...

Camana erk ?

Kalu aku panggil ko ....... WEI MAMAT KO NI HAMBA SETAN LAAA ......... ko suka tak ? ... Tak suka erk .... hah dah tau ko tak suka kena panggil hamba setan yang ko tak mo sembahyang tu sapa suruh ?

OK ... sekarang cuba lak aku panggil ko ...... WEI MAMAT KO NI HAMBA ALLAH LAAA .... hehehe .... amacam ? .... kembang lubang idung ko aku nampak bila kena puji hamba Allah, walau ko nye peberet drink Guinness Stout atau Carlsberg, walau ko tak sembahyang ,... walau ko main judi ... bla bla blaaa

Heheheheh itu lerr bukti yang kita ni dijadikan untuk jadi hamba Allah BUKAN hamba setan.

Jadi bila kita wat perkara yang haram ... hakikatnya ... kita melawan fitrah kita yang nak jadi hamba Allah .... sebab tu leeeerrr hati tak tenang. Bila hati tak tenang sebab tu kita tensen gile babi. Kalu pindah tempat kije pun .... lom tentu hati tenang kat tempat kije lama .... SEBAB APA ? .... sebab urusan kita dengan Allah belum beres.Hubungan hati kita cacat dengan Allah.

Kalau lerrr... hubungan kita dengan Allah cantik, kemas, sempurna, banyak amal ibadah, berusaha elakkan dari buat dosa .... insyaAllah .. hati tenang ... kalau ada masalah, Allah bagi jalan keluar ... Allah permudahkan .... Allah murahkan rezeki kita... SEBAB ... kan Allah yang jadikan segala-galanya yang ada di langit & di bumi termasuk diri kita. Maka Allah juga yang akan bantu kita bila ada masalah kuang kuang kuang.

Cehhh cam ustad lak aku .... hehehehe ..... juz a reminder for myself sebenarnye ... sesambil layan masa nak tunggu kol 7pm utk balik umah.

Ok lerrr, Niza dah call ajak balik.

Chow dulu

salam

No comments: