Monday, February 18, 2008

Apasal Kita Rosakkan Ibadah Ramadhan Di Hai Raya ?

Salam

Citer amender sini erk ?

Dah start pose enam ?

Hah yang "coti-coti Malaysia" di bulan Ramadhan tu ... jangan upa ganti balik .... jangan tangguh2 ... sebab lom tentu kita leh idup sampai Ramadhan yang akan datang ... YERLAAAA .... manaler tau ... ada di antara kita jadi arwah ... kang tak sempat ganti ...niayaaaaaa ... bukan senang nak menjawab kat akhirat nanti ...

Semoga kita direzekikan untuk bertemu Ramadhan yang akan datang ... AMIEEN

Baru-baru nie .... aku tengah sedap menyiang ikan utk kenduri open house .... aku terima satu SMS dari seorang staff kat NCI .... aku baca SMS tu ... aku terkejut beruk ...

Isi kandungan SMS tu berisi .... GOSSIP ... maka .... aku balas balik SMS tu kat staff tu ... aku kata ...............

Ramdhan habis, Syawal datang, setan yang kena rantai dah bebas, jadi muslimah NCI ikut perangai setan balik, sebarkan gosip untuk menyusahkan hati sedara seIslam. Bertepuk tangan setan sebab ada minah kat NCI ikut perangai setan balik.

Itulah komen aku atas GOSSIP yang tak ada bukti dan tak berasas.

Subhanallah, rupa-rupanya bukan seorang wanita kat Repah aje yang ibadah Ramadhan dia dah rosak bila Syawal menjelang .... rupa2nya RAMAI GAK MUSLIMAH NCI YANG DAH ROSAK AMAL IBADAH DI BULAN RAMADHAN .... sia-sia aje pose .... pahala tak dapat, rahmat tak dapat ...yang dapat hanyalah LAPAR & DAHAGA ....

Kengkadang .... bila ada staff datang mengadu kat aku ....

- Aku sedihlah, asyik kena marah dengan boss aku

- Susahnya hidup aku, gaji aku tak cukup

- Aku kalau datang kerja, nampak NCI dari jauh, rasa macam nampak bilik hukuman gantung

- dan lain-lain keluhan lagi dari Staff NCI

Kengkadang ... walau aku diam aje bila dengar dia orang mengeluh ... tapi ko orang tau tak yang dalam hati aku dok mengutuk dan mengata orang2 yang mengeluh tu ... antara kutukan aku dalam hati ....

- Padan muka ko, suka sangat melaga-lagakan orang. Sampai kawan sendiri pun ko boleh buat cerita gossip memacam sampai kawan sendiri jadi sedih ... memang patut Allah datangkan Boss yang selalu maki dan cari salah ko... PADAN MUKA KO ... kalau ko tak sedar diri lagi ... siap sedia ler masuk neraka ...

( kalu aku yang ko gossip, siapler ko ... memang o akan aku masukkan ke dalam senarai orang utk aku maki dan carut tiap hari ... senasiblah ko dengan si QA Bongok, Sekuriti Pundek, Nenek Tua Kutuk, Nenek Janda Gersang Biawak Menopos & Nenek Planet of The Apes .....TAK ADA AMPUN )

- Bukan gaji tak cukup ... TETAPI ... gaji tak BERKAT ... gaji yang berkat, walaupun sikit tetap cukup ... kalau banyak lak, boleh dapat bantu fakir miskin & anak yatim ... gaji tak berkat SEBAB TAK DAPAT RAHMAT bulan Ramadhan ... mana nak dapat rahmat Ramadhan, baru jer masuk satu Syawal .. ko orang dah ikut perangai setan .... buat gossip yang menyusahkan member sendiri ... amender laaa ko orang ni .... bila nak balik raya... ko orang bersalam2 ler dgn kawan ko , minta ampun maaf, sampai ada yang nangis2 ... bila start raya jer .. ko buat gossip balik untuk menyusahkan orang yang ko kata "kawan baik" .....hehehe .... memang HIPOKRIT tol .... ko orang ni patut kerja kat tempat shooting filem ... boleh jadi pelakon terbaik hehehe .... - Hek eleh .... camana ko tak tengok NCI macam tempat hukuman gantung .... sebab kat NCI ni lerr dosa ko berlambak ... mana tidaknya .... sehari 24 jam ... ko kije kat NCI 8 jam .... satu pertiga masa ko sehari kat NCI .... dan satu pertiga masa ko sehari ko orang menggosip .... menyusahkan kawan sendiri .... tikam kawan dari belakang .... Ko orang ni aku rasa ... matlamat ko orang nak berkawan adalah ... UTK MENYUSAHKAN KAWAN .... kan ke lebih baik ko orang ni bila tengok NCI macam tengok NERAKA ... insaf sikit diri ko ...Bila kita jadikan tempat kerja kita tempat kita buat dosa & maksiat ... Allah jadikan tempat tu nampak macam tempat hukuman .... PADAN MUKA KO

kengkadang teringin gak aku nak cakap kat minah2 yang mulut macam C?P@P gatal berkayap yang kerja dia suka buat gosip, suka tengok kawan susah ati, suka manipulate & buat skrip citer kengkawan, suka melaga-lagakan orang .... aku nak cakap direct cam ni kat dia orang >>>>
Ko orang kalu nak berkawan semata-mata nak buat gosip pasal kawan sendiri, nak manipulate citer pasal kawan, suka tengok kawan bermasalah dan sedih ....baik ko orang berkawan dan jadi barua setan aje. Agak2nya mulut ko ni sebijik rupa mulut C?P@P ko. C?P@P ko ni tengah gatal berkayap, lama gersang tak kena seludu dengan laki ko orang, tu yang mulut ko ni gatal buat gosip, sampai privacy kehidupan kawan sendiri pun ko orang busy body nak masuk campur dan nak memandai manipulate citer. Kendian ko kait2kan lak dengan orang lain .... bla bla bla ...

Amacam ? Power tak ayat aku ? hehehe

Nanti adalah yang marah kat aku cenggini >>>> Ko ni mie, bulan pose ke, raya ke, asyik nak mencarut .... ayat dia tu utk sembunyikan perangai setan dia ... alaa skema ler... cam si bongok tu ... dia tau dia buat salah, tapi dia salahkan orang lain utk cover kesalahan dia

Nanti aku jawab balik cenggini >>>> Aku mencarut kat orang yang perangai cam setan, apa salahnya. Mencarut dan maki hamun setan dan barua2 setan, itu lebih mulia dan dapat pahala dari mendatangkan masalah kat orang yang KONONnya kita jadikan kawan baik

hehehehe kat minah2 gossip ni .... meh lerr datang jumpa aku menggossip hehehe .... nanti boleh aku ajar ko style aku menggosip camana hehehehe

Ituler serba sedikit sketsa & perkembangan yang aku dapat dari staff aku, beserta komen aku utk kita renungkan

************************************
************************************

Apesal ? Bulan Ramadhan ... siangnya kita pose, tahan lapar, tahan dahaga ..... malamnya kita tonggang tonggek buat solat terawikh .... tak cukup dengan tu ... Quran yang berhabuk ... bulan Ramadhan lerrr baru disentuh dan dibaca ..... sebelum dinihari ... ko orang bangun bersahur sesambil tu kita buat solat tahajud, hajat etc ... TETAPI .... bila habis Ramadhan .... amalan kita semua hancur ... Quran pun tak ingat letak kat mana .... start balik mengumpat, menggosip, memfitnah, tikam belakang etc..

Cuba kita renungkan ..... aku bawa satu analogi yang cukup hampir dengan kita ....

Cuba ko orang bayangkan .....

kat NCI ... hari Rabu ... patient ramai .... busy tahap gaban ... ko orang kije terkangkang2 .... sampai nak makan pun tak der masa .... semata2 nak bagi service kat patient ... sampai ada patient yang bagi compliment .... sekali ... hasil usaha penat lelah dan performance excellent ko orang sumer ... boss ko orang kata semua tu TAK DI NILAI dalam ko orang punya KPI ( key performance index ) .... APA PERASAAN KO ORANG ?

Gitu gak dengan amalan pose .... ko orang susah2 pose tahan lapar dan dahaga .... malamnya sibuk denga terawikh ... sekali KO ORANG SENDIRI yang rosakkan amalan ibadah Ramadhan ko orang sampai ALLAH tak terima ibadah di bulan Ramadhan ko orang ... APA PERASAAN KO ORANG ?

ATAU PUN ........

Ko orang kije sungguh2 .... buat overtime .... lepas tu .... gaji ko semua , ko orang bagi kat aku ... APA PERASAAN KO ORANG ?

alaaaa sama gak ..... bulan Ramadhan ko orang berpose, solat terawikh ... lepas tu pahala ibadat ko orang ko musnahkan dengan menggosip, buat fitnah, melaga2kan orang etc .... sama aje tu ....

Aku nak ulang lagi dan ingatkan kat diri aku dan ko orang .... orang mukmin tu ada lima musuh ... iaitu ... syaitan, nafsu, orang fasiq ( yang buat dosa sokmo ), orang kafir harbi ( kafir yang nak menyusahkan umat Islam ) dan orang munafiq( orang yang mengaku Islam tapi banyak buat dosa yang orang kafir buat ).

Jangan sampai kita jadi dan tergolong dalam salah satu 5 musuh Allah tersebut ... SEBAB .. kalau kita tergolong dalam salah satu dari 5 musuh tersebut ... malanglah nasib kita kat dunia & akhirat. Kat dunia, hidup kita sentiasa dalam kesukaran dan masalah. kat akhirat kena belasah dan balun dengan malaikat Mungkar & Nakir dalam kubur dan neraka.

Allah datangkan Nabi & Rasul untuk memberi peringatan kat kita ....Alah datangkan juga kitab Al Quran sebagai panduan ... Allah janjikan kepada hamba-hamba NYA, siapa yang mengikut jalan iman, maka ketenangan dan kelapangan untuknya di dunia dan syurga untuknya di akhirat. Itulah janji Allah, janji yang TIDAK mungkir. .... TETAPI mengapa kita semua tak percaya pada janji Allah sebaliknya kita lebih suka mengikut jalan nafsu dan setan ?

Kengkadang aku pelik dengan perangai orang kita .... antara yang aku pelik .....

- ada yang boleh percaya, batu kalau dipuja boleh keluarkan duit dan mengkayakan orang .... lalu aku jumpa orang yang kata gitu dan cakap kat dia >>>>> Budin tu hempedu dia ada batu, apa kata ko amik batu hempedu si Budin, ko puja. Mana tau ko boleh jadi kayo hehehe ..... batu adalah makhluk Allah yang TAK BERGERAK ... aku sebagai manusia yang merupakan makhluk Allah yang BERGERAK pun tak leh keluarkan duit utk kayokan ko, apa lagilerr batu ... BODO tol .. tak pepasal jatuh syirik

- ada yang siap cari dulang tembaga utk dipuja agar dapat no ekor .... astaghfirullahalazim ... dulang tembaga apa kelas ... kan baik guna dulang emas ke ... dulang perak ke .... TAK PUN dulang yang orang guna untuk mendulang emas kat Rusila ... dah lerr puja dulang tu dapat dosa syirik ... main no ekor tu judi, dosa besar gak .... apa punya bangang ... kendian ... kalau menang judi, duit tu duit haram ... nak kasi makan anak bini dengan duit haram ???? adoiii susahnya .... orang macam ni ... kalau ada masa aku nak bawak dia ke restoran apek cina ... aku nak belanja dia makan BABI PANGGANG .... kalau dia tak mo makan, aku nak cakap kat dia ... makan duit judi tu haram, makan babi panggang pun haram ... sama aje ... tak ada beza ... hehehehe..... caya lagi janji kaki temberang

- ada yang kawen masuk suratkhabar ... hantaran RM 444444.44 .... cukup setahun ... masuk suratkhabar lagi .... sebab bercerai dan jual kueh .... tu lerr cari suami yang banyak harta ... len kali cariler suami yang BANYAK IMAN ... sebab iman adalah harta yang paling berharga ... suami yang banyak harta lom tentu bagi janji kosong .... suami yang banyak iman, insyaAllah akan tepati semua janji-janjinya ...

- ada orang lak ... dah ada suami/isteri ... tapi makan luar ... buat skandal dengan betina/jantan lain .... kalau yang jantan tu, dia nak tambah bini bagi cukup quota 4 bini kira ok lerr.. TAPI kalu hanya semata2 nak rasa INZAL dengan betina lain jer ASTAGHFIRULLAHALAZIM .... gitu gak dengan betina yang jadi isteri orang ... Suami yang halal dah ada ... TAPI masih nak cari jantan haram ... dah ler dapat dosa dengan Allah, dapat dosa dengan suami, dapat dosa gak dengan anak2. Sebab tu lerr hidup tak tenang, tak tenteram. Susah je manjaaannngggggg .... Tu yang kita selalu dengar berita ... perempuan kena letup dengan bom .... jantan kena kerat anu-nya .... suami isteri bercerai .... HIV ... siplis ... etc ... SEBAB ... kat dunia Allah datangkan bala sebelum Allah panggang ko dalam neraka

- ada yang didatangi oleh orang yang janjikan jadi jutawan segera .... orang tu kata >>> Saya dulu start RM10,000, tak sampai 4 bulan , sekarang income saya taK KURANG RM 150,000 SEBULAN. Saya boleh tolong awak, awak bagi saya RM 10,000, dalam tempoh 4 bulan awak akan jadi kaya cam saya ..... gituler temberang orang sekarang, tapi ramai lak caya ... KALAU betul dia nak tolong .... apa salah dia pinjamkan RM10,000 dari RM 150,000 yang dia dapat tiap bulan utk kayakan ko orang ? Bila ko orang dah kaya, ko orang bayar ler balik RM 10,000 kat dia .... janji kosong cam ni pun ada orang caya, janji Allah yang sememangnya pasti, tak lak ko orang percaya .... amenderlaaa .... ko orang caya kat temberang orang sampai ada yang jual tanah, gadai rantai emas, buat personal loan, jual keter etc ...

dan 1001 macam lagi yang jadi kat dunia ni ..... SEBAB .... orang lebih percayakan janji kaki temberang melebihi percaya kepada janji Allah ..

DAN ....

aku tengok mangsa janji-janji kosong dan kaki temberang ni ... mereka mensia-siakan ibadah di bulan Ramadhan .... tamat saja Ramadhan maka bermulalah perangai setan dia orang hehehehe

Selagi masih ada nyawa, MASIH BELUM TERLAMBAT untuk bertaubat dan buat perubahan ke arah jalan keimanan.

No comments: