Monday, February 18, 2008

Suatu Pagi Di Cafe Kak Bibah : Untuk Difikirkan Bersama

Tarikh : 6 November 2007
Masa : 9.45am
Tempat : Cafe Kak Bibah

AAA : Awak tak kije ari ni ?

Aku : Cadang nak kije, tapi terpaksa amik EL. On the way ke sini, dpt called dari Trg. Makcik admitted CCU. Ni nak balik Trganu ler ni nak gi ziarah.

AAA : Balik dgn apa ?

Aku : Dgn flight Jap lagi nak gerak ke KLIA

AAA : Saya baca emel pasal pompuan murahan tu. Ada juga dengar2 budak2 kat sini citer. Sampai macam tu sekali dia label XXXX.

Aku : Entahler Kak. Orang kita ni, busy body pada hal yang tak sepatutnya. Sebab banyak sangat masa FREE. Tak tau nak guna masa. Patient tak ada. Kerja tak ada. Buat gossipler. Buruk2kan orang. Tapi saya tak hairan. Orang yang mereka mengaku kawan satu department pun mereka boleh gossip sampai putus silaturrahim. XXXX yang bukan same department lagilaa. Tu pun saya tahu dari mulut seorang staff dan SMS seorang staff. Tukang buat ceritanya TAK BERANI nak cakap berdepan. Belakang aje berani. Kalau ikhlas nak menegur, cuba cakap depan2. Ni gi buat cerita, spekulasi yang tak tau betul ke tak.

AAA : Saya tengok, XXXX dengan awak pergi balik sama kereta aja. Ada apa2 ke sampai orang buat fitnah ?

Aku : Dia menumpang keter saya je. Saya lebih2 pun bawak makan kat Malee. Paling jauh pun, dia ikut ke KL untuk saya sign cheque staffs. Tu aje. Mana ada gi disco ke, masuk hotel ke.

Aku : Kalau dia ikut saya dan cara dia berkawan dianggap boleh mendatangkan fitnah. Saya rasa Kak pun tahu, gossip2 yang jadi kat NCI. Ada yang kata TTTT tu nak kawen dgn QQQQ. Dan lain2. Semua tu berlaku sebab ada orang manipulate cerita. Satu NCI tau. Sampai Selvamani pun boleh ketawakan TTTT dpt balakz cam QQQQ. Cam kes saya dengan XXXX ni saya rasa satu kelompok department aje yang tahu. Budak cashier ke, OPD ke, tak tau.

AAA : Tu lah orang kita. Saya tengok ada yang lebih teruk dari XXXX & awak, tak pulak jadi isu.

Aku : Tak jadi isu sebab yang buat tu sama bulu Kak. Tak jadi isu sebab tukang buat gossip yang terlibat sama. Cuba minah tu sama department dengan saya. Atau minah tu selalu ikut saya. Atau ada kena mengena dengan saya. Gerenti cerita lain lak jadinya. Siap tambah rempah dan perasa nak bagi sedap cerita. Benda yang tak ada pun diada-adakan.

AAA : Saya tengok, yang dah ada suami, dah ada anak, tapi keluar dengan suami orang. Yang tu tak pulak jadi isu.

Aku : Kuang kuang kuang. Kan saya dah kata, tak jadi isu sebab satu bulu. Perangai pun sama dengan tukang buat cerita.

AAA : Yang sanggup bercinta dengan QQQQ semata2 untuk cover NCR pun saya dengar juga. Murah sangatlah kalau sanggup serah diri pada lelaki macam tu. Saya cerita semua pada Haziah hari tu. Sebab nampak sangat staff kita ni tak ada pendirian. Sanggup gadai apa saja. Yang penting dia dapat apa yang dia nak. Tak fikir kesan kat akhirat.

Aku : Kuang kuang kuang

AAA : Sebab tulah bangsa asing boleh pijak2 kepala kita kat NCI ni. Sebab maruah kita ni murah sangat. Kalau sanggup burukkan bangsa sendiri yang satu agama, susah hidup kat sini. Memang betul cakap awak, ada staff yang buat kawan dia macam pelacur. Jumpa QQQQ dia rekomen. Jumpa anak Datin WWWW dia rekomen. Sampai Datin ni cerita kat saya. Yang budak ni pun satu, biarkan saja kawan buat dia macam tu. Kalau mak bapak dia tahu dia macam ni, mak bapak dia tentu sedih. Anak dia dibuat macam pelacur.

Aku : ntahler kak. Kalau ikutkan hati, saya nak patahkan aje tengkuk orang buat cerita ni. Tapi saya dah janji dengan orang rumah tak mo bunuh orang lagi. Simpan aje niat ni dulu. Kalau ada peluang, insyaAllah terkulailer tengkuk dia orang. Ok lah. Saya nak gi KLIA dulu. Nanti tak sempat naik kapalterbang lak ...

@@@@ END @@@@@

Begitulah antara reaksi dari emel bertajuk Pompuan Murahan yang aku terima.

Cuba tanya diri kita ... MURAH SANGATKAH MARUAH DIRI KITA ?

Mungkin ada di antara kita SUKA membuat cerita2 gossip, SUKA memburuk2kan orang.

Dan ......

Mungkin ada diantara kita ni SUKA diri digossip ... mungkin terasa diri jadi celeberity agaknya.

TAPI ....

cuba fikirkan air muka dan maruah keluarga dan mak bapak atau maruah suami atau maruah isteri.

Agak2nya ... mak bapak suka ker kalau anak dia memfitnah, melaga2kan orang ?

Agak2nya mak bapak suka ker kalau anak dia dilayan bagai pelacur ?

Agak2nya suami atau isteri suka ker pasangannya berlagak bagai bapak ayam atau mak ayam di tempat kerja ?

Ko orang agak ler ... agaknya camana perasaan seorang mak dan ayah bila dapat tahu yang anak mereka dilayan bagai pelacur oleh kawannya sendiri ?

Ko orang cuba lak bayangkan .... ko orang naik satu keter dengan Budin pergi NCI, kendian orang kata ko pompuan murahan sebab selalu naik keter dengan Budin.

Orang yang ada akal, mereka akan berfikir dan dapat membezakan antara murahan dan berharga.

Aku teringat pesanan arwah atok aku :

Kita ada empat maruah yang wajib kita pertahankan. Maruah diri, maruah harta, maruah keluarga dan maruah agama. Kalau kita mati dalam mempertahankannya, Islam menilainya sebagai mati syahid. Kalau kita biarkan maruah kita dicabul, maka dayuslah diri kita. Orang yang dayus tidak akan mencium bau syurga.

Sekarang di NCI, kita boleh lihat maruah orang dipermain2kan oleh orang yang sebangsa dan seagama dengan kita.

Sejarah Islam ada menceritakan. Pernah berlaku di zaman Khalifah Al Muktasim, seorang wanita Islam yang pergi ke pasar dicabul maruahnya oleh sekumpulan pemuda Kristian.

Nak tahu bagaimana maruahnya dicabul ?

Sewaktu zaman pemerintahan Khalifah Al Muktasim. Ada sebuah perkampungan di Utara Mesir yang majority penduduknya beragama Kristian. Di kampung tersebut tinggal sebuah keluarga Islam. Sang ayahnya uzur, si ibu pula sibuk menjaga urusan rumahtangga. Maka urusan pembelian makanan di pasar diserahkan kepada anak gadisnya.

Sewaktu anak gadis tersebut ke pasar dan sibuk membeli barang keperluan dapur. Tanpa disedari, hujung kainnya dipaku kepada sebatang pokok oleh sekumpulan pemuda Kristian. Apabila gadis tersebut mula melangkah untuk meninggalkan pasar, kainnya tersentak lalu koyak sehingga menampakkan aurat betisnya. Sebagai gadis yang beriman, gadis tersebut terasa maruahnya dicabul. Auratnya terdedah kerana angkara sekumpulan pemuda Kristian. Dengan penuh rasa kesedihan si gadis berkata :

"Wahai Khalifah Muktasim. Beginikah cara engkau memerintah negara sehingga maruah seorang wanita Islam boleh dicabul oleh sekumpulan pemuda Kristian?"

Raungan gadis tersebut sampai ke pengetahuan Khalifah Muktasim. Tanpa membuang masa, Khalifah Muktasim mengerahkan 500 tentera mengepung perkampungan tersebut. Khalifah Muktasim sendiri mengepalai bala tentera tersebut. Pemuda-pemuda Kristian yang mencabul gadis malang tersebut sehingga menampakkan auratnya diberkas. Khalifah Muktasim sendiri memancung kepala pemuda-pemuda tersebut di hadapan gadis itu sekeluarga.

Begini nilai maruah yang ditunjukkan oleh umat Islam di zaman salafussoleh. Mereka cukup peka memelihara maruah diri mereka. Tidak hairanlah Allah serahkan nikmat dan rahmat kepada golongan salafussoleh. Sehingga mereka digeruni dan dihormati oleh musuh.

Tak macam kita yang membiarkan maruah diri kita dipermain dan gossip2kan. Sebab itu hidup kita semakin hari semakin susah. Di hina oleh bangsa lain. Sampaikan pariya yang bongok tak tau buat kerja tu pun boleh memegang jawatan yang lebih tinggi dari orang yang boleh buat kerja. Pariya yang bongok tak tau buat kerja tu boleh maki hamun staff depan patient.

Sebab apa ?

Sebab kita sendiri memilih untuk mencemarkan maruah kita sendiri. Bukannya orang lain.

Sebab kita sendiri SUKA maruah diri kita dicabul.

Inilah realiti yang berlaku.

Fikir2kanler.

No comments: