Monday, February 18, 2008

La Tahzan Jangan Bersedih Part 1

POSTO ..... POSTO .....

Salam sumer

Semalam ... aku kije sampai kol 7pm .... Niza ke KL hantar spesimen .... Budin lak dah malas balik lewat ... jadi aku sorang2 gi makan kat Malee ..... lepas solat Maghrib .. aku pun start engine keter Ferrari aku yang macam rupa Kancil tu dan terus ke Malee.... Kebetulan sampai kat Malee ..... ada lak sorang bakal cikgi tengah nak dinner .. aku pun order dinner & makan dengan dia .... lepas makan kami gi ziarah rumah Lyn ... tengok baby dia ... cute tol ... lepas tu terus aku balik rumah .... aku buka emel .... ada satu emel dari seorang sahabat ... yang juga menjalankan operasi rumah anak yatim di Janda Baik, Pahang ... rumah anak yatim dia terbakar ........

Satu kebakaran besar telah meranapkan sebuah rumah anak yatim di Janda Baik.... Punca kebakarn disyaki akibat short curcuit akibat petir....Minta jasa baik kalau ada baju untuk kanak kanak dari umur 5 tahun ke 17 tahun untuk didermakan. Atau alat alat keperluan sekolah... Boleh lah dihantar ke ofis kitaorang :

KUMPULAN SENIREKA SDN BHD Tingkat 13, Wisma Bumi Raya Jalan Raja Laut

Atau ko bagi aje kat aku ... aku gi KL leh pass kat dia orang.

Gituler suka duka hidup ni ... kengkadang ada masa kita gembira .... kita akan gembira sakan sampai kita jadi heppi giler .... TAPI ... bila kita sedih sangat .... kita rasa kitalah yang paling sedih kat dunia ... TETAPI ... hakikatnya .... ada orang yang sejak lahir mereka bersedih .... dan diri mereka semakin sedihhhhhh dari masa ke semasa ....seperti apa yang berlaku di rumah anak yatim yang terbakar tu .... :-(

~~~~~ END ~~~~~

Waktu aku kecik2 dulu, kadang2 aku terfikir .... apesallaaaaa Allah datangkan kesedihan dan kesusahan kat keluarga aku ? Hidup miskin ... kena hina dengan anak2 orang kaya Besut .... bila aku cite kat atok aku ...

atok aku kata ... "kalau tak ada orang susah, macam mana orang kaya nak dapat pahala sedeqah" ...

kendian aku tanya atok aku .... "bila ari lak kita minta sedeqah ? Tak pernah aku nengok mak bapak aku minta sedeqah" ....

dan atok aku kata ... "orang miskin yang bermaruah dia tak akan minta sedeqah untuk diri dia, tetapi orang kaya yang bermaruah, dia akan memberi sedeqah kepada orang yang daif walau tidak di minta" ............

Dan disebabkan kami sekeluarga TIDAK dididik untuk minta sedeqah oleh atok aku ... maka sebab ituler sampai sekarang ... tak ada kaum kerabat aku yang tadah tangan minta sedeqah untuk hidup ... sebab itu aku tengok ... ayah aku dulu ... susah-susah pun .. kalau perlu sangat duit ... dia tak minta sedeqah .. tapi berhutang ... ATAU ... kerja extra kat kilang sawmill sampai sakit-sakit batuk darah .....

Setiap seseorang dari kita pasti mempunyai pengalaman sedih dalam hidup .....

Cikgi X : saya sedihlaaa ... asyik dapat NCR dari Dr XXXX ... bla bla bla ....

Misi Y : aku sedih laaa ... keter aku kena sondol dari belakang .... bla bla bla ...

Minah Z : aku sedih laaa ... boss aku syik cari salah aku jerk .... bla bla bla ....

@@@@@ : aku sedih laaa ... awekz aku ada balakz lain ..... bla bla bla ....

##### : saya sedih laaa ... hamster saya mati kena makan kucing .... bla bla bla ....

%%%%% : saya sedih laaa ... balakz saya salah faham tentang saya .... bla bla bla ....

Pakcik &&& : aku sedih laa ... no aku tikam tak naik-naik ... bla bla bla ....

dan lain-lain lagi .... begitulerr antara keluhan yang aku dengar sejak akhir-akhir ini ....

KENGKADANG ... aku teringat ... dulu waktu aku kecik2 ... atok aku waktu mengajar kat masjid kat kampung .... dia ada buka satu kitab ... Mukasyafatul Qulub oleh Imam Al Ghazali ... dalam kitab tu ada menyebut .... " .... barangsiapa membantu urusan saudaranya yang muslim, Allah akan mempermudahkan urusannya. ... barangsiapa menyukarkan urusan saudaranya yang muslim, maka Allah akan menyukarkan urusannya...." ....

Sebab tu kengkadang ... aku terfikir ... kita ni ... kat dunia lagi dah susah ... susah sampai rasa sedih .... AGAK-AGAKNYA ... sebab kita tak tolong untuk mempermudahkan urusan saudara seIslam kita .... sebab tu kita sentiasa susah ... sedih ... etc .. sampai tak tenang dan tak bahagia hidup ... LEBIH MALANG .... dah lerr kita tak bantu meringankan masalah saudara seIslam kita ... kita tambah masalah dia orang lagi ... kita laga-lagakan mereka .... kita cetus permusuhan sampai yang dah bersahabat & berukhwah, putus ukhwah dan persahabatan .... sampai ada yang dah nak kahwen boleh "bercerai" ..... maka Allah datangkan masalah-demi masalah kepada kita sebab kita ni SUKA TENGOK ORANG LAIN ADA MASALAH & BERSEDIH ... maka ALLAH datangkan masalah dan kesedihan pada kita ... SUPAYA ... kita rasa bagaimana orang lain rasa sedih bila ada masalah yang kita cetuskan ... hehehehe .... ADILKAN ALLAH NI ? ...

Kat NCI ni ... ramai yang datang tanya kat aku ... "Camana ko boleh tahan jadi pharmacist kat NCI ni ? Pharmacist yang dulu, paling lama tahan 3 bulan ... bla bla bla ..."

Aku pun tak tahu apesal aku boleh tahan lama ... biasanya jawapan yang aku beri .... " ko amik screw drebar .. ko longgarkan sikit screw kepala hotak ko ... gerenti boleh kerja lama kat NCI... kuang kuang kuang " ...

Waktu aku kije kat Zuellig Pharma ... Multi National Company .... based kat Switzerland ... jadi Inventory Manager incharge untuk South East Asia .... dalam Zuellig ni ... ada 3 orang melayu jerk yang hold position manager level ... jadi kalu setakat politic, conspiracy atau sepak terajang multi national ni... aku dah biasa sangat .... jadi kalu politic kecik2 company malaysia ni ... kacang puteh jerk hehehehe ... Zuellig ni dimiliki oleh keluarga Dr Thomas Zuellig ... orang Yahudi ... memandangkan cuma 3 orang saja Melayu Islam ... tiap kali meeting kat Swizz ... teruklerr aku kena bambu dengan si Yahudi celaka tu ... WALAU aku tak wat salah .... Yahudi itu akan carik gak kesalahan kita ....dan ini mengundang orang-orang bongok yang hasad dengki untuk menjatuhkan orang2 Melayu Islam yang pegang jawatan tersebut .... dan waktu itu ... aku teringat kisah Ashabul Ukhdud yang pernah diceritakan oleh arwah atok aku ... kerana di dalamnya ada satu doa ...ALLAHUMA IKFINIHIM BIMA SYI'TAA ( Ya Allah selesaikanlah urusanku dengan mereka ini dengan aku sehendak-Mu ) ... doa untuk mereka yang sentiasa berada di dalam kesusahan dan kepayahan terutama kesukaran yang didatangkan oleh orang-orang berjawatan besar ... dan doa itulah yang menjadi amalan aku sewaktu kerja kat Zuellig ... Alhamdulillah ... walau kena kutuk .. kena hina dengan Yahudi ... aku masih boleh perform ... masih boleh melawan balik ....

MALANGNYA ...ada di antara yang nak menjatuhkan orang2 Melayu ni ialah ORANG MELAYU GAK .. tapi orang melayu yang dah BUKAN MELAYU .. sebab dah togok arak ... dah tak sembahyang ... dah zina ... etc ... yang menjadikan dia tu Melayu adalah disebabkan sifat HASAD DENGKI yang dia ada ..... jadi bila aku berhadapan dengan mereka untuk mempertahankan hak aku .... hehehehe ... memang aku tak ada belas kasihan langsung dengan dia orang terutamanya yang Melayu .... hehehehe ... aku gunakan segala yang ada ... segala yang aku tau ... termasuklerr pengalaman2 sewaktu hidup bersama sejarah hitam ... CEO bangsa Jerman pun kena tangkap dibawah Akta Dadah Merbahaya disebabkan dia menaikkan darah aku hehehehe ...... sehinggalah Nicole Kidman yang jadi bini aku sedar & perasan ... yang aku ni semakin kembali ke pangkal pokok ... sebab dah nampak bayang2 setan dalam diri aku ... dia pujuk aku berhenti kerja dari Zuellig ... dan pindah ke tempat kerja yang berhampiran dengan abang-abang aku ....

POKOKNYA .... sejauhmana kita membuat muhasabah diri bila kita ditimpa kesusahan dan kesedihan ? ... kadang-kadang Allah timpakan kita kesedihan dan kesusahan ... sebab kita banyak timbulkan kesusahan dan kesedihan kepada orang lain .... ITU TANDA ALLLAH SAYANG KAT KITA .... sebab kalau Allah tak sayang kat kita ... Allah biarkan kita lalai kat dunia .... bila kita mati, Allah hantar malaikat Mungkar & Nakir untuk bedal & belasah kita dalam kubur ... lepas tu Allah campak kita dalam neraka .... sebab Allah sayang kat kita, Allah datangkan peringatan dalam bentuk kesusahan dan kesedihan.. agar kita INSAF,SEDAR dan membuat perubahan ke arah yang lebih baik.

Terpulang kepada kita nak menilai peringatan yang Allah datangkan kepada kita macam mana.... Hamba Allah yang bijak .. akan berusaha menjadikan diri mereka lebih baik dari semasa ke semasa ... menambahkan amal ibadah ... mengurangkan dosa ..... Hamba Allah yang TAK BIJAK ( ni ayat berlapik untuk menggantikan perkataan BONGOK hehehehe ) ... mereka akan anggap peringatan Allah ini hanyalah salah satu putaran roda hidup dan terus-terusan membuat dosa dan kemungkaran .... Beruntunglah hamba Allah yang bijak .... Malang dan rugilah hamba Allah yang tak bijak (bongok).

Bila dah sedar diri bahawa kita banyak menyusahkan orang .... cepat-cepatler buat perubahan ke arah kebaikan ... JANGAN LAK kita nak salahkan orang lain atau pihak lain atas kesilapan yang kita sendiri buat .... menyalahkan orang lain TAK AKAN bawa kita ke mana-mana ....

Setelah kita sedar & insaf ... ubahlah amal perbuatan kita dari melakukan perkara yang tak berfaedah dan mengundang dosa kepada perkara yang lebih bermanfaat dan berpahala ... Allah akan sayang .... Nabi SAW akan sayang .... orang beriman pun akan sayang ... DAN JANGAN perubahan itu waktu dilanda duka saja ... sebaliknya jadikannya kesedaran itu titik tolak untuk melakukan perubahan ke arah yang lebih baik dan berkekalan hingga akhir hayat ....

No comments: