Monday, February 18, 2008

La Tahzan Jangan Bersedih Part 3

POSTO ... POSTO ...

Salam sumer hehehehe

Sejuuukkkkkk ..... beranginnnn ....yeh yeh yeh aku coti ... ko orang jangan jeles kuang kuang kuang

Besssttttnyeeeeeee .... akhirnyaaaaa ..... aku coti panjannngggggg

Kalu staff aku MC atau EL atau kena sampok antu bilik recon ... hehehehe ... pandai2 nenek tan lerr arrange orang wat chemo kuang kuang kuang ... payah sangat ... suruh jerk Si Pundek atau Si Bongok tu wat chemo kuang kuang kuang .... kerja dua ekor beruk maarip samdol bongok tu dia suruh aku buat .... bila aku tak ada ... suruh jerk dua ekor beruk maarip samdol tu buat ... biar dia orang expose ke chemo ... pastu jadi patient Dr Selva atau Dr Kana ... kuang kuang kuang ..... ( bila agaknya dua ekor tu audit recon chemo ? ... memang aku nak expose kan dia org ...biar mampus cepat ... kuang kuang kuang ... JAHATKAN AKU hehehehe

OK jom kita sambung sembang pasal kisah-kisah sedih ni .... hehehe .... kol berapa kat sana ? ... henpon aku kol 10.35pm tapi jam kat otel ni dah kol 12.35 midnite hehehehe ... aku nak call housekeeping nak suh betulkan jam yang "tercepat" 2 jam kuang kuang kuang

Ehhhh ... malam ni malam jomaat ... ni gerenti Akademi Quran kat TV9 dah abis ... sapa yang terpilih untuk pusingan yang selanjutnya ? Ko orang tengok tak ? HAAAHHHH ko orang tak tengok ????? laaaaaaaaa .... ko orang tengok cite antu SUSUK ???? laaaaaaa ... cite antu susuk tu, antu tipulaaaa .... Aku nengok tak seram pun ... tak de meremang bulu roma ... jangankan bulu roma ... bulu ketiak pun tak meremang hehehehe ......Nak tengok antu betul ? ... ko gi lepak dalam bilik recon hehehehe .... nanti ko nampak kat cermin ... ada pompuan mata merah, rambut mengerbang berus gigi dia dengan pisau .... hehehehe

OK ... jom kita sambung cite La Tahzan (Jangan Sedih)

Cam aku pernah cite .... dalam famili aku ... dalam kaum kerabat aku ... dalam spesis DNA aku ... aku leeee yang paling hampeh ... paling kuang ajar .... paling gedebey .... paling troublemaker .... paling celupar .... dan segala2 mender yang paling negatif, ada dengan aku ...Pernah mak aku kata kat aku ...

Mak : Atok kamu tu tuan guru, jadi tempat rujuk orang kampung. Walau kita orang miskin, tapi sebab atok kamulah, orang hormat pada keluarga kita. Tapi perangai kamu tu, mencacatkan wibawa atok kamu. Cubalah kamu sedar dan berubah .... bla bla bla ....
Bukan mak aku aje yang mengeluh dan sedih dengan perangai aku yang kalau dibandingkan setan .... agak seri jerk .... hehehehe

Tapi Mak mertua aku (sebelum jadi mertua lerr ) .... bila anak dara dia bagitau nak bersuamikan aku .... mertua aku pun sedih gak ... sampai segala sejarah aku sejak aku lahir hingga saat anak dara menyuarakan hati, mertua aku bebel...... kuang kuang kuang ... sehinggalah sekarang ... dia cukup allergic dengan aku ... WALAU ... aku pernah selamatkan dia dari tercekik tulang dengan menyuruh dia jadi SUPERMAN RETURN hehehehe

Itulah dua scenario kisah sedih mak aku dan mak mertua aku yang disebabkan AKU .... jahatnya aku ni :-(

Disebabkan aku ni terlalu jahat lerr... maka atok aku sendiri yang kontrol aku ...dan secara tak langsung ... aku jadi lebih rapat dengan atok aku berbanding adik beradik dan kezen-kezen aku ..... dan disebabkan aku rapat dengan atok aku ... banyak gak mender yang aku tanya atok aku ... memacam aku tanya ... dan apa yang aku nak tulis dan telah tulis dalam emel merapu aku ni adalah pesanan-pesanan atok aku ... kalu ko rasa ada manfaat ... ko amalkanlerr ... kalu ko rasa tak der manfaat ... ko wat donno jerk ... hehehehe

Pendekata .... JANGANLER ko orang antar emel tanya aku macam2 .... BUKAN TAK LEH ... cuma aku takut aku tak mampu nak jawab ... sebab aku cuma ulang amender atok aku pesan ... nanti ko tanya mender yang atok aku tak cite ... camana aku nak jawab ?

Bukan apa ... sebab aku ada dapat satu emel ... dia tanya aku ... camana nak inzalkan bini ? ... atok aku tak ajar lerrrr camana ... jadi aku tak leh nak jawab ...... amender arrr ko orang ni

Aku nak ulang sekali lagi ... aku BUKAN ustaz, bukan pakar motivasi, bukan OSHA officer, bukan QA manager, bukan Ahli Nujum, bukan Ahli Silap Mata atau Ahli-ahli yang lain ...aku hanyalah sorang Pharmacist yang tangan gatal menulis emel merapu lagi meraban terutamanya bila aku buli staffs aku utk wat chemo hehehehehe

~~~~~ SAMBUNGAN LA TAHZAN ~~~~~

Part 1 & Part 2 .... aku sentuh pasal sebab musabab menjadi sedih .... tak lain dan tak bukan adalah disebabkan diri kita sendiri ... TAK BERSYUKUR dengan nikmat yang Allah anugerahkan kepada kita .... dan kita sendiri yang cari nahas sebab kita dah tahu setan-setan bongok tu memang keja nak menyesatkan kita, nak amik kesempatan atas kita .... kita jadikan setan tu member kamceng ... kita jadikan setan penasihat ... maka MAKIN tak bersyukurlah kita dengan nikmat Allah...

Part 3 ... aku nak sentuh tentang kalau sedih ... apa naak wat ?

Cam aku kata ... tak ada manusia yang idup kat dunia ni yang tak sedih....

Kalau ko orang ada jumpa orang yang kata dia tak pernah sedih ... ko try cek Case Note dia ... aku jamin gerenti dia tu ada history Tanjung Rambutan atau Tampoi ...hehehe ... hanya orang mereng dan sewel jerk yang tak pernah alami saat sedih ... hehehehe ... tak caya ... ko tanya Niza Lab kuang kuang kuang

DAN AKU BERANI CABAR ko orang yang baca emel merapu lagi meraban ni ... antara ko orang sume ... aku jamin masa kecik ko orang TAK SESUSAH dan TAK SESEDIH AKU

DAN .... aku selalu bebel kat atok aku ... camana nak ilangkan rasa sedih ? ... atok aku cakap ....

Atok : Tak apa kita sedih, sebab Nabi (SAW) pun bersedih.Dan orang yang bertaubat, mereka akan merasa sedih, sebab itu orang yang bertaubat mereka menangis. Air mata taubat kerana sedih dan insaf itulah yang bakal memadam api neraka .... bla bla bla ( itu ajelaaa antara yang aku ingat )

waktu aku kecik2 dulu ... aku tak berapa faham maksud atok aku .... tapi bila dah besar panjang cam ni ... aku fikir balik ... ada betul gak amender yang dia kata.

Bila kita buat sesuatu yang Allah murka, sama ada kita nafikan kewujudan Allah atau kita tak bersyukur atau kita buat dosa, Allah datangkan peringatan kepada kita dalam bentuk masalah, kesukaran, kesedihan ... AGAR ... kita sedar dan insaf ... bila kita sedar dan insaf ... kita buat perubahan ke arah yang lebih baik .... kita bertaubat ... kita menangis ... dan kita berusaha menjadi seorang hamba Allah yang lebih baik dari hari yang telah berlalu ... kita berusaha untuk tidak ditipu oleh setan-setan yang bongok agar kita akan kekal dalam wajah baru kita iaitu untuk mentaati Allah

Pendekata ... rasa sedih inilah sebagai muqaddimah dan turning point untuk kita berubah ke arah yang lebih baik.

TETAPI ....

Ada juga keadaan .... ada lah si bongok .... bila ditimpa kesusahan dan masalah ...dia sedih ... untuk hilangkan kesedihan kononnya .... dia cabar Allah ... camana dia cabar Allah ? ... dia buat lebih banyak dosa dan maksiat ..... tu aku kata .... BONGOK ... lagi banyak dia buat dosa dan maksiat ... lagi banyak kesedihan yang dia akan alami di dunia ... dalam kubur dia kena bedal dan kena balun dengan Mungkar dan Nakir ....kemudian dia kena panggang kaw kaw dalam neraka ..... oooohhh tragisnya .... PADAN MUKA KO

ko orang ingat tak ???? ... dulu aku ada cite ... aku pukul anak orang kaya Besut yang kurang ajar ... lepas tu ayah aku balun aku dengan tali pinggang.... Atok aku kendian memujuk aku ... dia ajak aku gi candat sotong ... INGAT TAK ???

Waktu candat sotong ... aku pernah mengeluh kat atok aku ... aku kata aku sedih sebab aku nye pasal ... ayah aku ada problem nak minjam duit ... orang kampong pandang serong kat keluarga aku .... atok aku cacat wibawa sebab ada sorang cucu yang gedebey tak makan saman ... bla bla bla ....

Ko tau atok aku kata apa ?

Atok aku kata ...

Atok : Meh atok ajar kamu tujuh lagu selawat. Setiap kali lepas solat asar, kamu baca selawat. Dalam masa seminggu, satu hari satu lagu. Tujuh hari, tujuh lagu. InsyaAllah kesedihan kamu tak akan hilang sebaliknya kamu akan terhibur dengan kesedihan ....

dan malam itu ... di tengah laut ... antara jeti Kole Besut dan Pulau Perhentian .... sambil mencandat sotong menggunakan 3 lampu gasoline .... atok aku meng-ajarkan dan mengijazahkan kat aku ..... 7 lagu selawat ...dan aku amik kesempatan ini untuk ajak ko orang semua melazimkan bacaan selawat terutamanya di bulan maulud ....di ofis ... di rumah .... di madrasah ... atau bila ko orang bersedih ....dan aku yakin ... kesedihan ko orang tak akan hilang ... tapi ko akan terhibur aje ... SEBAB APA terhibur ? ... sebab selawat tu mengingatkan kita kat Nabi SAW ... dan tidak ada kesedihan yang paling berat ditanggung melainkan oleh Nabi SAW .... kesedihan Nabi SAW kerana bimbangkan umatnya ... sampaikan waktu Nabi sedang nazak .... yang hanya mampu Nabi lafazkan adalah... UMAT KU ...UMAT KU ... UMAT KU ....

Jom .... kita mem"bumi"kan selawat ... makhluk-makhluk dilangit .. sentiasa melafazkan selawat ...maka kita di bumi ... lafazkanlah selawat sebanyak-banyaknya ... gantikanlah lagu-lagu cinta dengan lafaz selawat ... agar kita memenangi cinta Nabi SAW ... bila Nabi SAW mencintai kita ... Allah akan mencintai kita ... bila Allah mencintai kita ... segala urusan kita akan dipermudahkan Allah ....

Pasal selawat ni ... tak yah laa aku nak cite panjang fadilat dia ... nak jadi penenang hati boleh ... pelaris barang jualan boleh ... murah rezki boleh .... pemanis muka boleh .... sumber penjana idea boleh .... penyembuh penyakit boleh ... penerang hati boleh .... kalau ada kesempitan dan masalah akan ditunuukkan jalan penyelesaian ..... ayat perang bila berhadapan dengan musuh pun boleh .... etc .... banyak lerrrrr ... TAPI bagi aku ... melafazkan selawat inilah "business" yang paling untung .... ko lafaz selawat untuk Nabi SAW sekali .... malaikat akan selawat untuk ko 100 kali .... cam ko business guna modal singgit , tapi dapat untung 100 hinggit .... MALAIKAT lak tu yang selawat untuk ko .... bukannya setan bongok hehehehe

No comments: