Monday, February 18, 2008

Cintakan Suasana Kekeluargaan

POSTO .... POSTO .......

hehehehe Salam Sumer .... pekabo ? ... sihat ? ... hah yang sorang tu mata bengkak pehal ? .... nangis ke ? ....... hek elehhhh .... mementang dah nak jadi suami orang nak nangis2 lak hehehehehe

17 May 2007 ..... SAHLER Raja Dr Nazrin menjadi suami orang ...... SAHLER juga Zara Wilson jadi bini orang ... hehehehe

Jom kita doakan .... SEMOGA hidup mereka kekal berpanjangan hingga ke akhir hayat & beranak ... bercucu ... bercicit ..... hehehehe

Sebelum dia orang nikah ... aku ada terima 2 panggilan telpon dari kerabat Raja Dr Nazrin.

First call dari Raja Ashman ( adik Nazrin ) ... ko tau tak yang mana satu ? Alaaaa ... ko tengok gambar ... yang janggut panjang sampai ke dada tu ... hah tu Raja Ashman ... dia anak murid Sheikh Nazim dari tarekat Naqsyabandiah Haqqani .....uiksss .... bila dengar aku sebut tarekat .... ramai orang meremang bulu roma .... alaaaaa lilek lerrr .... JANGAN TAKUT DENGAN TAREKAT .... sebab kita ni tak belajar ... ilmu tak ada... tu yang kita takut sangat tu

OK ... sambung cite balik ....dia call .. tanya ... bila nak datang Ipoh ? ... aku jawab ... ko nak buatkan chemo ke kalu aku gi Ipoh ? ... hehehehe ...... panjang cite dengan dia ... pasal Sh Nazim ... pasalbenda2 pelik .... pasal antu mak lempir .... etc

2nd call dari Raja Chulan ..... Sepupu kepada Raja Nazrin .... aku kenal dia sejak kat USM lagi ..... lama aku tak jumpa dia ... almost lost contact .... dia kerja sebagai Big Boss Human Resource kat Park May group .... alaaaa level dia cam Susie Chai kat THGroup ... besar tu .... report direct pada Managing Director. Pernah dulu ... waktu aku kat USM .... Raja Chulan ni ajak aku tuang kuliah ... 20 hari .... dia ajak aku round Sumatera Utara ... Mula-mula aku ingat dia sengaja nak ajak aku enjoy-enjoy .... rupa-rupanya motif dia ialah untuk menjauhkan aku dari Tokey Cina yang "bela" aku kat Penang ....sebenarnya kerabat Raja Perak ni OK, baik .... dia tak mo aku terus rosak di"bela" Tokey Cina ... Jadi aku tuangler kuliah untuk ikut dia gi round Sumatera Utara. ...Emel yang lain aku akan citer laaa expirien aku kat Sumatera Utara ... aku rasa kalu aku citer ... ramai orang tak caya .. hehehehe ... sebab aku rasa itulerr pengalaman yang aku paling tak boleh lupakan

Kat Rosli ... sempena menjelang 26 May 2007 ... aku nak ucapkan SELAMAT PENGANTEN BARU... semoga kekal hingga ke anak cucu .........(ko orang imaginekan lerr Lagu Selamat Penganten Baru nyanyian Anita Serawak ) .....

eh kejap ....

Haniza protes ... dia kata pehal lak lagu selamat penganten baru ? ....

Haniza suh imaginekan Rosli lepas akad nikah baca Berzanji ... hehehehe ... Rosli pun terre pe baca Berzanji .... siap jadi wakil Kampung Chembong pertandingan Berzanji & Marhaban peringkat Rembau mengalahkan Si Budin , Kampung Chengkau kuang kuang kuang ..

Rosli ... bermula 26 May 2007 ... dapat dia beramal satu lagi amalan sunat hehehehe

Ok aku nak cite pasal suasana kekeluargaanlah kali ni .... sebab apa ? .... sebab aku rasa kita kat sini dah semakin nipis dengan suasana kekeluargaan .... semakin banyak krisis demi krisis ..... makin banyak bermasam muka sesama kita

Sebab apa ? Sebab apa jadi camni ? Dulu tak ada pun .. kalu dulu ada ... kita boleh settle dengan suasana kekeluargaan.

Terus-terang aku cakap ... cam pernah aku cite .... dalam susur galur famili aku ... aku le yang paling nakal ... memang nakal tahap gaban ...... TAPI ... orang di Kole Besut lak kata ... akulah yang PALING JAHAT ... bukan dalam famili jerk .... TAPI seluruh famili-famili yang ada di Kole Besut.

TAPI dalam kenakalan aku ... atok aku mampu menguruskan masalah yang aku buat dalam suasana kekeluargaan, sama dalam keluarga aku atau pun dengan keluarga-keluarga orang lain. Dan disebabkan kenakalan ku yang di tahap gaban inilah menjadikan aku rapat dengan atok aku.

Tarikh ...... di suatu hari ....

Lokasi .... Cafetaria kak Bibah kat NCI ............

Masa ....... sebelum jam 9 pagi ...........

Tengah aku sedap melantak brekpes ... Sharon datang ......

Sharon : Aiyaaa mie ... semalam aku berperang oasal Leong Swee park kat tempat aku. Dia sibuk pasal parking lot, barang hilang dia buat tak tau ....bla ... bla bla bla .....

Selang beberapa hari .................

Dennis : Ini bukan saya punya kerja. Ini QA punya kerja. Apasal itu nenek suruh saya buattt ? ..... bla bla bla ........

Selang beberapa minggu ...............

Shalina : Alaa tak bestlaaaa ..... semua suruh aku buat ... tapi nama dapat kat tua kutuk tu ..............

Ituler scenario yang banyak berlaku akhir-akhir ni kat NCI .....

Apasal semua orang krisis ?

Terus-terang ... aku pun tak suka keadaan yang ada kat NCI sekarang walaupun aku pun kuat gak bergaduh kat sini sejak akhir2 ni....

Dah nak masuk 4 tahun aku kat sini .... tak ada orang nampak aku marah KECUALI staff-staff aku. Bermula dengan Jaja ... lepas tu Sathi ..... berenti dari farmasi sebab aku marah dia org ...... lepas ni tak tahu sapa .... Kalau aku marah .. biasanya melibatkan kerja staff aku leerr.

DAN DULU TAK ada orang yang nampak aku marah KECUALI staff Pharmacy.

TAPI SEKARANG ... ada saja yang menaikkan darah aku ... bermula dengan Si Pundek .... lepas tu Si Bongok .... lepas tu Si Tua Kutuk ....... etc

Bermula dengan Si Pundek .... semua orang tahu yang aku ni kalau marah .... lagi teruk dari Dr Selva marah ... Dr Selva marah tak ler sampai !@#$%^&*&^%$#@!*&^%$#@ (terpaksa di censored kerana utk 18SX aje hehehehehe ). Aku kalu marah .... habis keluar ayat-ayat 18SX ..... kadang2 silap kita gak .... kita terlalu sembunyikan sifat kita yang sebenar maka orang ingat kita boleh dipijak2.

Apasal jadi cenggini ?

Sebab ada orag cucuk ? Ada orang buat cerita ? Ada orang manipulate cerita ?

Dah kita tahu orang cucuk, buat cerita, manipulate ..... apasal ko orang caya sampai bergadoh ni ? Patutnya ... ko tau orang cucuk ... ko face to face dgn kaki cucuk yang melagakan ko orang dan ko !@#$%^&*&^%$#@@#$%^&* dia orang supaya dia orang tau yang ko ni bukannya bongok yang boleh dijadikan alat sampai orang bergadoh. Masalahnya .... kita tau dia manipulate, kaki laga ... kita layan .....

Dulu .. waktu aku kecik2 .... famili orang susah ... income ayah aku .... rasanya lagi kecik dari gaji staff yang paling kecik kat NCI ni .... sebab apa ? Gaji staff yang paling kecik pun ... anak dia ke sekolah adagak pakai uniform sekolah lengkap ..... Income ayah aku ... hehehehe jangan haraplerr pakai uniform sekolah lengkap .... aku ingat lagi tahun 1982 ... aku tingkatan 2 .... aku balik sekolah jalan kaki ... lalu depan tempat buang sampah ... terjumpa kasut sekolah lama yang dah dibuang ... sebelah kirinya OK lagi .... tapi yang sebelah kanannya dah terbelah jadi mulut buaya .... aku kutip ... bawa balik rumah ... aku cari tali jala & jarum untuk menjahit jala .... aku jahit semula kasut tersebut ... dan pakai untuk ke sekolah ...... lepas dua tiga hari ... tali jahitan putus ....jahit semula .... pakai lagi untuk ke sekolah ... selang dua tiga hari putus semula .. jahit lagi ....begitulah rutin aku dengan kasut "subsidi" yang aku jumpa kat tempat buang sampah.

Pernah aku mengeluh kat atok aku : Susah betul ya tok kalau kita miskin

Ko orang tau apa atok aku jawab ?

Atok : Jadi orang miskin yang sabar & redha lebih baik dari jadi orang kaya yang tidak bersyukur.

Itu pesanan Atok aku kat aku waktu aku kecik cenonet yang aku masih ingat sampai sekarang. Dan dalam ayat dia mesti ada 2 perkataan SABAR & REDHA. Sebab dia tahu cucu dia yang nakal ni seorang yang cukup tak sabar & cukup tak redha hehehehehe . Untuk dapat sabar & redha ni ... kenalah ada kekuatan iman.

Isnin lepas .. aku tak datang kije .... sebab genaplah 7 tahun salah seorang SAHABAT aku yang sama-sama menyetan dan hidup di zaman gelap kat Penang jadi arwah, kembali ke rahmatullah. Jadi sahabat-sahabat yang sekepala pun amik cuti sebagai menghormati pemergian dia. Sahabat-sahabat jauh semua berkumpul di Villa Ukhwah di Taman Tasik, KL. Selepas Subuh, mereka bertolak ke Tampin untuk menjemput aku dan kami terus ke Muar. Ke rumah kakak dia ( mak & ayah dia dah meninggal dunia ). Malamnya kami buatkan tahlil arwah khas untuk dia dan ibu bapa dia.

Ko nak tau tak, member aku tu arwah sebab apa ?

Sebab HIV .... inilah salah satu akibat bila hidup tak ikut peraturan yang Allah dah tetapkan. Setiap tahun itulah rutin kami satu kumpulan .... walau jauh mana ... mesti ambil cuti untuk buat tahlil arwah untuk sahabat2 yang dah pergi dulu ... sebab mereka rosak pun sebab kami gak. Antara banyak sahabat aku yang dah jadi arwah ... dia nilah yang aku rasa paling sedih keadaan waktu dia meninggal dunia.

Waktu zaman gelap .. dibela oleh tokey cina kat Penang ..... macam2 kami buat ...semuanya sebab duit ..... tapi bila hati diketuk untuk jadi baik ... kami sama-sama tinggalkan zaman gelap untuk BERUSAHA jadi baik .. walau pun sekarang masih tak baik-baik lagi

Jadi nasib tak menyebelahi kawan aku ni .... dia kena HIV walau dah tinggalkan dunia lama ... mak bapak & keluarga dia pulaukan dia ... sehinggakan bila dia meninggal dunia ... mak ayah , adik beradik & orang kampung ... TAK BERANI nak uruskan jenazah dia ... jangankan nak urus .. nak bawa jenazah dia masuk rumah pun keluarga dia tak izin ... terbiarlah jenazah dia kat laman rumah.... berejam-jam ......... Waktu aku sampai kat rumah arwah ... aku nengok jenazah dia.... alahai .... sebak betul ..... sebab sampai begitu daif jenazah sahabat aku .... kat dunia lagi mak ayah dia dah terima dia..... kat akhirat camana ? .... kadang2 aku salahkan diri aku gak ... sebab aku dia jadi cenggini ...... aku yang ngajar dia jadi jahat .......

Sahabat2 yang lain tanya aku ... APA NAK BUAT ? ... dan aku kata kat sahabat-sahabat yang lain... "Akob ni rosak sebab kita, jadi sama-samalah kita tanggung risiko untuk uruskan jenazah dia. Kan ke kita dah berjanji dulu, susah sama susah, senang sama senang" .... sahabat2 yang lain akur walau aku boleh nampak muka dia orang ada riak kebimbangan .... jadi akulah yang memulakan ... aku ke kereta dan ambil kusyen kereta dan letakkan di bawah kepala jenazah sambil mengusap rambut jenazah ... aku tanggalkan baju aku dan aku tutup muka jenazah .... sebak rasa ati aku

Aku ingat lagi ... kain pelekat dan dahan kayu kami gunakan untuk jadikan stretcher ... kami letakkan jenazahnya yang masih meleleh nanah dan najis busuk atas kain tersebut ... dan kami lapan orang ramai-ramai usung jenazah tu ke tanah perkuburan. Sampai di tanah kubur ... ada lak telaga .... dengan air telaga di tanah kubur itu kami mandikan jenazah ... kemudian kami kafankan ... kami sembahyangkan ...... dan aku antara orang yang berada dalam liang lahad untuk menyambut jenazah arwah Atok Bim (nama glemer Akob ).

Selepas jenazah selamat di tanam .... kami baca talqin ..... kemudian kami buat tahlil arwah ........... Selesai menguruskan jenazah ... kami balik ke rumah mak & ayah Akob .... sampai kat sana ... ayah dia tengah bakar tempat jenazah Akob diletakkan di laman ... kemudian kami ramai-ramai mengadap mak & ayah Akob ..... kami minta maaf kepada mak & ayah Akob kerana kamilah anak dia rosak .................. cukup ler tu ...... sebak bila aku cite kisah dia

NAK TAU SETARA MANA AKU JAHAT ? ... jahat sehingga mngajar orang buat jahat sampai dia mati kena HIV

Dan dalam kejahatan aku ni ... aku ada gak gunakan akal fikiran yang waras untuk menilai manusia-manusia yang jahat yang nak lihat orang bergaduh / berkrisis agar dia boleh ambil kesempatan atas krisis yang tercetus.

Kalau aku yang jahat ni boleh guna akal yang waras, apasal ada di antara kita yang TAK sejahat aku tak boleh menggunakan akal yang waras untuk menilai musuh dalam selimut yang cuba ambil kesempatan dan memperbodohkan ko orang ?

Aku ingat lagi .... dulu .... nak wat Nursing Day .... tak ada peruntukan pun dari company ... kita kutip sorang RM 10 ... kita wat kecil-kecilan ... tapi kita heppi tahap gaban ... enjoy ... walau makan ala kadar ... budget kecik ciput

Sekarang ... nak wat Nursing Day ... ada peruntukan dari company ... ribu-ribu lak tu ... wat besar-besaran .... budget besar ... tapi kita bermasam muka sesama kita ... orang yg jadi skrip maker TERSENYUM .....

Sebab itu kadang-kadang aku teringat pesanan atok aku ( yang sekarang dah jadi arwah ) ...... Jadi orang miskin yang sabar & redha lebih baik dari jadi orang kaya yang tidak bersyukur .... tertanya-tanya aku ... apakah kita tidak bersyukur ?

Begitu juga dengan krisis2 yang ko orang alami .... sampai ada yang brek off friendship ... pernah ko orang muhasabah ... kenapa jadi cenggini ?

Ko orang fikirkan lerrr

Semalam waktu CME ... aku dapat panggilan telefon .... ada seorang wanita Cina masuk Islam, melarikan 3 orang anaknya dan berada di Madrasah Darus Syifa , Repah minta tolong perlindungan.

Selepas ke KL semalam ... aku bergegas ke Repah ... menguruskan saudara Islam kita itu dengan bantuan seorang peguam. Kebetulan kat sana, seorang tenaga pengajar yang baru kembali dari kampung halamannya di Kampuchea jatuh sakit dan collapse terus pengsan.

Aku hantar ustaz tu ke Spital Tampin ... terus di rujukkan ke GH Seremban ... ustad tersebut dimasukkan ke ICU ... Diagnosis Leptospirosis ... jangkitan virus akibat bahan buangan tikus dalam air ( mungkin dia kena kat Kampuchea ) .... ..... Keadaan Ustaz tu agak nazak gak ... HR 151 ... BP 145/60 .... high fever 38 Celsius ... coma .... dan aku kembali ke rumah kol 3.45am

Aku yang jahat ni nak mintakler jasa baik ko orang lebih baik dan tak ada sejarah hitam cam aku ni. Aku mintak jasa baik ko orang .. kalu boleh .... ko tolonglah buat doa khususi untuk USTAZ AFANDI OMAR AL HAFIZ semoga Allah sembuhkan penyakitnya. Kalau ko orang larat ... tolonglah bangun tahajud dan buat solat hajat khususi untuk Ustaz ni.

Insya Allah ya

No comments: