Monday, February 18, 2008

La Tahzan Jangan Bersedih Part 8

POSTO ..... POSTO ....

Salam sumer ...

Sabtu lepas ... PASTI Negeri Sembilan ada buat sukan antara PASTI peringkat negeri ... dia wat kat Sekolah Seri Kelana, Seremban. Ada bola sepak, ada netbol, ada olahraga, ada silat bunga, ada telematch .... jadi dua anak aku masuk netbol sorang, silat bunga sorang ... Kami sefamili .. aku, Nicole Kidman & anak-anak aku sampai kat sekolah tu kol 7.45am ... daftar ... dan tunggu acara yang akan berlangsung kol 8.30am .... Jam around kol 9.00 am ... anak aku yang umor 6 tahun dah kena masuk gelanggang untuk pertandingan silat bunga .... aku duduk le luar gelanggang tengok dari jauh ... kat 20 minit .. habis persembahan ... anak aku keluar ... kami gi melepak kat kantin sekolah sesambil sembang-sembang dengan anak aku tu ... entah camana .. aku tak perasan ...ada sorang awek datang kat aku ... sebenarnya bukan awek .. tapi mak orang ... dia tegur aku dulu ....


MMM : Assalamu a'laikum

Aku : Wa a'laikum salam ... (aku tenung muka minah tu ... memang aku rasa kenal dengan minah tu ... )

MMM : Awak ni Suhaime kan ? Suhaime Ali , X-MRSM Jasin ?

Aku : Ya, saya. ....... Awak ni MMM kan ?

MMM : ( sambil tersenyum ) .... awak apa khabar ? Lama tak dengar khabar berita sejak tahun 1989. dekat 20 tahun tu.

Aku : Alhamdulillah, sihat. Awak apa khabar ? Datang dengan anak ke ?

MMM : Saya datang satu keluarga. Anak saya tengah main bola. Waktu awak daftar tadi, saya dah perasan, tapi tak konfiden nak tegur. Tapi bila tengok style anak awak tadi, memang saya konfiden, awak ... bla bla bla

Aku : Saya pun datang satu famili. Anak yang ke-9 baru dapat . Yang ke-10 insya-Allah tahun depan hehehehe. Bini baru sorang, insya-Allah no 2, 3 & 4 are coming soon .... kuang kuang kuang

MMM : ( dia gelak ) ... awak ni tak berubah ... masih macam dulu ... lawak bodoh spontan ... tak pernah serius ... tapi ... hanya orang yang rapat dengan awak aje yang tahu apa yang ada dalam hati awak .....

Kami pun bersembang ... kendian dia introduce aku kat husband dia .... aku pun introduce wife aku kat dia ... RUPA-RUPANYA ... bini aku & dia dah lama kenal .... mana tidaknya dua-dua doktor bawah Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan .... hantam sajalaaa labuuuuuu . Majlis sukan PASTI hari tu, jadi majlis gathering aku dengan minah tu kuang kuang kuang. Lepas solat asar di Masjid Negeri .... mereka ajak kami sefamili ke rumah mereka kat Senawang .... tapi disebabkan aku ada hal di Madrasah malam tu.... maka aku terpaksa tolak jemputan laki bini tu .... sebelum berpisah .... MMM ada kata kat aku .....

MMM : Saya suka keadaan awak sekarang .... berbanding berita-berita yang saya terima tentang awak waktu awak di USM dulu ......

Aku : Saya juga suka keadaan awak sekarang .... walau kita pernah lost contact lebih 20 tahun ... kita masih bersahabat hingga kini.

Begitulah sedikit kisah benar hari Sabtu lepas .... For your info .... MMM ni dulu awekz aku kat MRSM Jasin ... kita orang couple lama gak ... start aku tingkatan 4 semester dua ... lepas tu SPM .... after SPM ... aku dapat matric USM ... dia dapat matric UKM ... tempat matric waktu tu kat MRSM Kulim .... kat Kulim pun kami masih couple .... bila masuk tahun dua matric ...aku ke Penang .... dia ke Bangi .....after matric tahun dua .... dia dapat kursus medic kat UKM ... aku lak dapat offer kursus medic kat Royal College of Surgeon, Dublin .... TAPI ... disebabkan waktu tu tengah angau ... aku reject gi Dublin semata-mata sebab dia ... aku mintak course medic kat USM .. tapi quota penuh ... aku kena tendang masuk School Pharmacy kuang kuang kuang

Pada tahun pertama semester satu ... sebab salah aku gak ... terlalu konsentret wat kije part taim cari duit ... sampai sibuk bangat .... kalau dulu kami antar & berbalas surat seminggu sekali .... tapi bila masuk tahun satu ... sebulan sekali jerk .... so masaa kosong tu diambil kesempatan oleh orang ketiga ... at the end ..... MMM nak brek .... antara sebab dia nak brek ... dia kata aku ni lebih pentingkan kerja part taim dari dia .... alasan ke 2 bla bla bla ... alasan ke 3 bla bla bla bla .... alasan ke 4 bla bla bla .... dan satu lagi alasan terakhir .... sebab dia dah ada balakz lain yang lebih caring dari aku .... kira konfirm dia nak brek ... so kita orang brek ler .... SAKIT WOOOO bila brek .... cuma aku ada sebut kat dia ... walau apa pun terjadi antara kita ... aku harap kita masih bersahabat ........... dan itulah antara kata-kata terakhir aku kat dia waktu aku tuang kuliah .. naik bas dari penang ke Kl ... jumpa dia kat UKM Jalan pahang untuk upacara brek .... Lepas tu memang sedih ... yang jadi penawar ... selawat ... walau kesedihan tu tak hilang ... tapi rasa terhibur

Kini, 16 June 2007, dekat 20 tahun .... aku dan dia bertemu secara tak dirancang ..... dan kami masih bersahabat walau kami brek dalam suasana yang agak emosi dan tidak berhubung khabar berita sampai sekarang .... dan yang aku pelik ..... hehehehehe ... tak lak dia kawen dengan mamat yang jadi batu api sampai kami brek ... kuang kuang kuang ... dia dapat seseorang yang telah Allah tetapkan untuk menjadi jodoh dia sejak azali ... hehehehe ..... ADILKAN ALLAH NI ?


~~~~~ END ~~~~~

hehehehehe

Sengaja aku bawakan cerita ni ... sebab aku nengok ler .... Sabtu lepas ... waktu sedang beramah mesra dengan husband x-gf aku ... aku dapat panggilan telefon dari salah seorang Ustaz kat Madrasah .... kesnya ............. sorang minahz telah terbunting kerana cinta kepada seorang mamatz ... Minahz tu datang kat Madrasah tu untuk minta perlindungan .......... ADDOOOIIIIII .... sebab ituler aku terpaksa balik awal ke Tampin ... untuk mesyuarat dengan AJK Madrasah nak wat camana ... sebab tu ler aku terpaksa tolak jemputan husband x-gf aku untuk ke rumah dia orang...

Title emel merapu aku membawa dua mesej .... Cinta & Kesedihan ............

Kerana cinta & kesedihanlah ramai orang terutamanya orang Melayu kita yang Islam yang rosak .... sebab apa ? ..... sebab kita banyak meletakkan cinta & kesedihan bukan pada tempatnya ..... ceeewwaaaahhhhh ... mengalahkan Dr Fazilah Kamsah lak aku ni kuang kuang kuang ... Sebab majoriti kita bercinta atas dasar nafsu ... bila bercinta atas dasar nafsu , bukan atas dasar iman ... maka berlakulah krisis demi krisis .. akhirnya mengakibatkan perpecahan, perbalahan dan perseteruan ... Cinta atas dasar nafsu hanya melihat wajah fizikal yang bersifat sementara. Sedangkan cinta berdasarkan iman akan menilai sejauh mana quality seseorang sehingga mampu membawa orang lain untuk hampir kepada Allah.

Sebab itu kita lihat ... waktu bercinta .. semuanya indah ... I love U ... U love me .... bila atas dasar nafsu ... yang lelaki mencintai wanita sebab nak "rasa barang" wanita .... maka diusahakan pelbagai cara .... berlakon jadi baik ... berlakon jadi caring ... berlakon jadi kaya .... setelah jadi laki bini ... dah dapat rasa barang ... dia ceraikan bininya ... dapatlah title janda kat pompuan tu .... kendian si jantan cari pulak pompuan lain untuk di rasa barangnya .... Yang pompuan lak bila tak beriman ... kawen lelaki atas dasar duniawi .. contohnya kekayaan .... bila lelaki dah tak kaya ... pompuan tu cari krisis ... minta cerai ... anak-anak jadi mangsa ...

Minggu lepas di Mingguan Malaysia ... di Perlis ... seorang lelaki mengaku kerabat Sultan Brunei .. masuk meminang seorang perempuan ... hantaran RM sejuta ... Terbeliak biji mata pompuan sebab nak dapat RM Sejuta .... hari pernikahan dapat cek RM Sejuta sebagai hantaran ... malam pertama si pompuan kena projek .... hari kedua perkahwinan, pompuan bank in cek hantaran ... sekali cek tendang ... SEBAB TAK DAPAT DUIT SEJUTA ... pompuan terus minta cerai ... adusshhhh ... inilah dunia yang kita hadapi ... yang lelaki penipu ... yang pompuan mata duitan .... SEBAB APA JADI CENGGINI ? ... sebab tak ada iman ....

Orang yang bercinta atas dasar iman ... dia akan mencintai seseorang kerana orang yang dicintainya itu mencintai Allah & Rasul-Nya. Dia tidak akan mencintai seseorang atas dasar pangkat, harta, kehenseman, kejelitaan. Kerana cinta berlandaskan iman ini akan menjamin kebahagiaan & ketenangan di dunia dan di akhirat. Inilah yang terjadi dalam kehidupan Handzalah sahabat Rasulullah SAW. Pernah dengar kisah Handzalah ?

Handzalah adalah seorang sahabat Rasulullah yang yatim lagi fakir. Sewaktu Handzalah meminang isterinya , bakal mertuanya bertanya .. "Apakah harta yang akan kau tinggalkan untuk anak ku seandainya ditaqdirkan kau kembali ke rahmatullah?" ... Saidina Handzalah menjawab .. "Aku hanyalah seorang yatim lagi fakir. Harta yang menjadi milik ku hanyalah kecintaan ku kepada Allah dan rasul-Nya" ... kerana jawapan itulah bakal mertuanya melangsungkan pernikahan Handzalah dengan anaknya pada hari yang sama. Pada malam pertama Handzalah sebagai seorang suami, sewaktu selesai menggauli isterinya, semboyan jihad dibunyikan menandakan kubu Islam diserang musuh. Seruan jihad berkumandang dan didengari oleh Handzalah dibilik pengantinnya. Isterinya merelakan pemergian suaminya dengan redha bersama iringan doa agar suaminya memperolehi salah satu dari dua perkara, kemenangan atau syahid. Senyuman dan doa si isteri menjadi pembakar semangat juang Handzalah. Tanpa fikir panjang Handzalah bingkas bangkit dari tilam yang empuk mencapai pakaian dan pedang ... bersama pedang terhunus, Handzalah menyahut seruan jihad, berbaris bersama-sama sahabat yang lain menuju ke medan jihad. Isteri yang baru dinikahinya ditinggalkan demi Allah & Rasul.

Ternyata antara yang gugur syahid adalah Handzalah .... Setelah tamat pertempuran ... jasad sahabat yang gugur syahid dikumpulkan ... jasad Handzalah tampak basah .. di janggutnya masih ada air yang menitis bersama-sama darahnya yang mengalir ke bumi dari liang-liang luka di tubuhnya. Rasulullah SAW berkata , Handzalah terlalu mencintai syahid sehingga tidak sempat mandi junub. Maka para malaikat telah memandikan jasad Handzalah dan roh Handzalah sedang di arak ke syurga oleh para malaikat ... begitulah cinta yang berlandaskan keimanan. Dan syahid itulah merupakan hadiah & hantaran termahal buat isteri tercinta.

Beginilah salah sebuah kisah cinta yang berdasarkan iman yang dicoret dalam sejarah keagungan Islam. Yang aku yakin , tak akan aku jumpa pada zaman ini.

Itulerr salah satu kisah yang tersurat yang memang aku tak mo lupakan .... ada orang dia ada kisah dia tersendiri .... ada orang dia nak lupakan kisah cinta dia dan bersedih ... tapi aku lain .... sebab atok aku pernah pesan waktu dia mengajar kitab Faridah Faraid bawah bab Qadha & Qadar kat anak-anak murid dia waktu dia mengajar kat masjid kampung waktu aku kekecik ..... atok aku pernah pesan :

Setiap apa yang berlaku kat dunia ni hakikatnya telah tersurat di Loh Mahfuz sejak azali. Allah telah tetapkan apa yang terjadi pada kita. segala tindakan, perbuatan, percakapan kita, sebenarnya adalah menuju ke arah apa yang telah Allah tetapkan. Jadi kalau kita menerima musibah, maka bersabarlah. Kerana di situ letaknya pahala sabar dan redha. Kalau kita beroleh nikmat, maka bersyukurlah, kerana tidak semua makhluk yang dicipta Allah beroleh nikmat sebagaimana kita menerimanya.

Begitu juga halnya dengan perjalanan cinta seseorang ... ramai antara kita bercinta ... TAPI .... kita lebih menyandarkan cinta kita kepada nafsu .... amat sedikit yang meletakkan cinta atas dasar iman.... TAK CAYA !!!!

OK ... kalau tak caya .... aku nak wat satu anomali ..... kau orang suka kat seseorang awekz / balakz tu sebab apa ? .... kalau kau orang susah nak jawab atau teragak-agak nak jawab .... meh sini aku kasi MCQ ( multiple choice question ) ....

A. sebab dia cun / hensem tahap gaban
B. sebab dia kaya tahap gaban
C. sebab dia baik tahap gaban
D. sebab dia kuat zahir / batin tahap gaban ... kuang kuang kuang

Kalu ko orang tanya aku lerrr soklan ni .... hehehehe ... aku nye jawapan yang {A } tu lerr hehehehe ... sebab bini aku cun macam Nicole Kidman hehehehe ... tak caya ko tanya Niza .... walau hakikatnya ... yang memilih aku ialah bini aku .... sebab dia yang ngorat aku ..... kuang kuang kuang

Sebenarnya TAK SALAH kalau kita nak pilih jawapan { A } , sebab kecantikan / kehenseman itu fitrah manusia ... semua orang nak jadi cantik / hensem walau pada hakikatnya muka sebijik cam berok maarip samdol .... kalau nak hodoh lagi ..... cam gorilla maarip samdol .... nak lagi hodoh ? .... cam bigfoot maarip samdol ... kuang kuang kuang

TAPI ... jangan sesekali kita meletakkan kecantikan / kehenseman , kekayaan, kekuatan dan lain-lain sebagai priority untuk menilai keimanan seseorang .... SEBAB ... kecantikan / kehenseman akan pudar .... kekayaan juga tidak akan bertahan ..... kekuatan lak , selama mana ko boleh kuat ? ... dulu Hulk Hogan , semua orang kata Hulk Hogan kuat ... tapi sekarang orang kata Undertaker lagi kuat ....

Cam abang aku yang kije arkitek ... tahun lepas dia masuk Pertandingan Ultimate Warrior kat Kolumpo (sesapa nak masuk boleh register kat sini www.nfc.net.my)... dia menang jadi Champion tahun lepas ... malah dia punya rekod kalahkan lawan dia dalam masa 3 minit 28 saat .... tahun ni dia nak masuk lagi Pertandingan Ultimate Warrior ... dia ajak aku masuk sekali ... tapi aku cakap ... kalau menang lagi pun, berrapa lama dia nak pegang title Champion ? .. lama2 nanti akan ada orang yang akan kalahkan dia gak ..... semua itu tak bertahan lama ... yang hanya bertahan lama cuma tiga benda jerk ...... Cuba teka amender ?

Jawapannya ialah .......

1. anak yg soleh yang mendoakan ibu bapanya
2. sedekah jariah
3. ilmu yang bermanfaat yang diajarkan dan diamalkan oleh murid dari satu generasi ke satu generasi

Sebab tu kengkadang .... bila aku kenang semula waktu bercintan-cintun dgn Si MMM .... lama tu ... dari tahun 1984 sampai 1989 ... mak bapak dia pun cam konfiden jerk aku akan jadi menantu dia orang ( waktu tu aku tak menyetan lagi hehehe walaupun waktu tu memang dah brutal ... sapa cari pasal dgn aku memang nahas ler aku kerjakan .... ) .. banyak iktibar dan pengajaran yang aku dapat ... Walau antara aku & MMM tak ada jodoh, bukan bermakna kami perlu bermusuhan ... dan yang pastinya kami masih bersahabat .. dan yang paling BEST ... kesedihan aku waktu brek dulu terubat .... sebab dia dapat seorang suami yang baik dan tak jahat cam aku kuang kuang kuang ..... dan insya-Allah sabtu depan ... MMM & husband serta anak-anak dia nak gi jenjalan umah aku kat Tman Tasek , nak bermalam kat situ sesambil gi naik Eye On Malaysia ... aku dah inform kat dia ... bawak bikini sekali sebab rumah aku ada swimming pool yang dah tertututp dari public view & swimming pool tu tak ada CCTV kuang kuang kuang

Sekarang Allah nak didik kita ... Allah tak akan turunkan Nabi lagi dah .. sebab Nabi yang last sekali ialah Nabi Muhammad SAW ... tapi untuk didik kita ..... Allah datangkan pelabagai masalah demi masalah kepada kita agar mood & perasaan kita down ... memang kita rasa sedih kaw kaw punyelerr..... lepas tu kita hisab diri kita ... kita lihat apa salah silap kita ... kemudian kita buat koreksi diri kita. ... Dan peringkat awal koreksi ialah dengan taubat.... seterusnya kita mulakan langkah baru dalam hidup ni dengan rasa harap .... harap agar Allah bimbing kita agar tidak melakukan kesilapan demi kesilapan yang bakal mengundang musibah yang menyebabkan kita bersedih.

Sejauh mana kita menilai sesuatu kesedihan yang Allah datangkan kepada kita merupakan peringatan kepada kita yang selalu lalai ?

Aku teringat satu lagi pesanan atok aku :

Kita beruntung menjadi orang Islam yang beriman, sebab bila kita menerima nikmat kita akan bersyukur. Bersyukur itu menghampirkan diri kita kepada Allah. Sebagai orang Islam yang beriman kita juga beruntung kerana apabila kita ditimpa musibah, kita sabar dan redha. Sabar dan redha itu juga menghampirkan diri kepada Allah.

Emel merapu aku sudah mencapai ke Part 38 ... aku pernah cakap kat Hamiza & Haniza yang aku akan menulis hingga part 40 jerk .. insya-Allah aku akan cuba habiskan part 40 sebelum Sabtu ini .. aku harap kau orang semua ambillah manfaat dari pesanan-pesanan atok aku ... kalau ada salah silap terkasar bahasa, aku mintak ampun maaf zahir batin ... kalau ada termakan terminum aku mintak halal ... kat Hamiza & Norliza yang akan resign ... semoga tempat kerja baru kau tu boleh membantu kau orang lebih hampir dengan Allah.

Wassalam

No comments: