Monday, February 18, 2008

Terkonang Ramadhan 2004 to 2007 di Masjid BBN

Salam,

Cite amender sini erk ?

Pejam celik, pejam celik ..... dah 4 kali ramadhan aku berposa kat NCI

Aku ingat lagi ... waktu memula sampai kije kat NCI .... sebelum tu aku kije kat Southern .... aku gado dengan CEO Southern Hospital sebab dia gi maki kaw kaw budak cleaner depan public, depan patient, sampai keturunan budak cleaner tu dia kutuk & dia hina .... nyaris2 CEO tu dengan Hospital Administrator nak aku campakkan dari tingkat 11 hospital ..... Dr Selva pun ada waktu aku cekak leher CEO & Hospital Administrator tu ..... Lepas CEO terminate aku 24 hours .... lebih kurang sebulan lebih ..... CEO & Hospital Administrator tu lak yang kena terminate 24 hours hehehe .... bukan setakat kena terminate ..... Jabatan ketua Menteri Negeri Melaka siap buat report polis dan saman mereka berdua kat mahkamah .... hehehe... baru dia orang kenal camana nak main politik dengan aku ...

Yang kelakarnya ...... aku kena terminate 24 hours ..... Dr Selva call aku within 24 hours & offer aku masuk NCI hehehe ..... aku ingat lagi ... antara doctor yang support aku waktu kat Southern semasa aku kena terminate ... Datuk Dr Senasi (surgeon), Datuk Dr Ramaswami (surgeon), Datuk Dr Zainal (paediatrician), Datuk Dr Lee Yew Ming (Physician merangkap Dr peribadi Ali Rustam). Mereka semua, suruh aku terima offer Dr Selva..... Cuma aku bagitau kat Dr Selva waktu dia offer kat aku .... aku nak balas balik apa CEO tu buat kat aku, baru aku join NCI ... seminggu lepas aku kena terminate ... bini aku kena transfer ke spital Labuan ( maklumat yang aku dapat .... CEO tu hubungi member dia kat KKM utk transferkan bini aku ke Sabah ) ... bini aku diberi notis 3 hari untuk pindah ke Tawau atau tindakan disiplin akan dikenakan... tapi memandangkan aku ni HERO dalam cerita ni .... aku terus jumpa member chatting aku yg jadi S/U kepada PM ... dapat gak aku jumpa PM .... dan PM panggil Timb KSU, Datuk Dr Mohamad ( org Pasir Puteh) untuk selesaikan masalah aku hehehehe ....hasilnya pegawai KKM yang memindahkan bini aku ke Sabah kena maki hamun kaw kaw dengan aku depan Timb KSU .... bini aku lak Timb KSU kena transfer ke Kota Tinggi ..... hehehe .... selang sebulan lak .... CEO & Hospital Administrator lak kena terminate 24 hours .... tak lama lepas tu dua-dua ekor tu kena tangkap oleh BPR dan kena masuk mahkamah atas tuduhan rasuah, pecah amanah, sexual harrassment ... hehehehehe

Lepas CEO & HA tu dah teruk aku kerjakan sampai harta dia orang puna freeze ..... barulah aku join NCI hehehehe

Aku ingat lagi .... aku datang ke NCI ....Pauline yg sambut aku dan letak aku dalam bilik mesyuarat ( sekarang dah jadi opis Sharon ) ... kendian Dr Selva masuk .... kami bersembang kat sejam gak ... Dr Selva suruh aku lupakan apa yg jadi kat Southern, start balik hidup kat NCI ... kendian aku terus join NCI.

Bini kat Kota Tinggi ... aku kat Nilai .... balik semenggu sekali jerk waktu ari coti ... kira OK lerrr ... aku sewa satu apartmen ground floor kat Desa Jati ( waktu tu dia orang panggil JAKARTA NILAI sebab ramai Indon ) .... tiap malam boleh tengok mat2 Indon ni bergaduh ... bergaduh sebab pompuan ... sebab duit .... sebab tak sama suku ... sebab etc ..... pernah gak aku terlibat dalam pergaduhan dia org .... atau lebih tepat ... pergaduhan dua kumpulan .... siap bawa parang, pisau & batang besi .... mau tak mau .. kena masuk campur gak sebab dia org gaduh betul2 kat luar apartmen aku ... kang ada yang mati kena tetak .... aku lak kena masuk court sebab jadi saksi.... dah ler aku ni cukup phobia dgn court, lokap & penjara hehehe

Aku ingat lagi ... waktu sampai ke Nilai ... tempat pertama aku pergi ialah masjid Bandar Baru Nilai yang sentiasa berkunci ( sebab tak ada rumah ) ..... 2 minggu pertama kerja kat NCI ... aku berulang dari Shah Alam ( rumah aku kat Seksyen 7 ) ke Nilai.... Sepanjang 2 minggu tu .. masjid ler tempat lepak aku.... dan bagi aku ... masjid BBN itu amat MISTERI ..... misteri disebabkan ianya berkunci .... aku datang waktu Zohor .... aku lah Tok Bilal ... akulah Tok Imam .... dan akulah yang jadi makmun hehehehe ...... aku datang solat asar ...... cam tu gak ...... aku datang solat Maghrib ( sebelum bertolak balik ke Shah Alam ) ... aku gak yang jadi bilal melaungkan azan .... aku jugak yag jadi imam .... aku gak yg jadi makmum .... sembahyang sorang-sorang dalam gelap senja maghrib kat masjid tu.

Setelah 3 hari jadikan masjid tempat lepak ... baru ler aku tau MISTERI disebalik kosongnya masjid BBN tu .... masjid tu dibuat semata2 kerana SUKMA kat Negeri Sembilan ... bila SUKMA habis fungsi masjid pun semakin kureengg dan akhirnya ditutup & dikunci .... orang yang pegang kunci masjid tu kata insya-Allah , Ramadhan nanti akan ada Imam .....

Masuk minggu ketiga .... aku dah pindah dari Shah Alam ke Nilai. Jadi routine aku .... bangun pagi ... gi masjid .... solat Subuh ... sorang2 ... kengkadang berdua dengan pakcik jaga ... kadang2 bertiga dengan jaga & tok siak ..... lepas solat Subuh ... balik apartment, tukar baju kerja terus ke NCI.... Kat NCI kerja cam biasa .... zohor aku solat kat NCI jerk ... asar, maghrib, isyak ... kat masjid .... lepas isyak aku cari makan kat area Taman Cempaka ... lepas dinner gi Cyber Cafe .... chatting dgn bini & anak2 aku .... pernah aku baca Quran atas permintaan bini aku waktu kat Cyber Cafe hehehehe ... tauke Cina Cyber Cafe tu pandang semacam jerk kat aku waktu aku nak balik kuang kuang kuang ..... lepas chatting aku balik umah dan bantai tido sampai esok subuh ....... ujung minggu atau weekend atau ada ari coti ..... aku akan balik ke Kota Tinggi sama ada drive atau naik bas ......... ituler routine hidup aku waktu kat Nilai.

Semakin hari masjid Bandar Baru Nilai dah semakin ramai jemaah ... tapi .... ramai pun boleh ler kira dengan jari hehehe .. kalau malam Jumaat tu ... baca Yaasin ... adalah dalam 5 orang hehehe ... aku, pak guard, tok siak, zaki, kamal MAS .... dari 5 orang .... jadi 8 orang ... kendian 12 orang ... kendian entah berapa ramai entah .......TAPI waktu bulan ramadhan 2004, majlis berbuka kat masjid adalah dalam 10 orang termasuk Mak Yah & Kak Yong.

Seperti dijanjikan ... Ramadhan 2004 ... sorang Tok Imam muda, Ustaz Mazlan secara rasmi jadi tok imam masjid BBN ... alhamdulillah... ada gak imam ... waktu berbuka aku sembang dengan dia .... mak oooiiiii .... bahaso nogori pokat nau ... payah den nak paham sembang ngan dio hehehehehe ..... bab yang aku tak faham ... aku bantai cakap klatey dgn dio hehehehe biar sama2 tak faham kuang kuang kuang. Kami sama2 berbuka kat masjid yang seramai 10 orang plus plus. Tapi yang bestnya, Mak Yah & Kak Yong, tiap hari akan bawa juadah yang berbeza & sedap2 (mentang2 anak mak yah yang jantan tu chef hotel)waktu berbuka hehehe ....selang beberapa hari Ramadhan ... ada sorang lagi korum berbuka join ... Imam Fahrurrazi Al Hafiz ... imam 2 ... hehehe kira OK laaa .. ada dua imam ... leh gilir2 kalau imam kepenatan tak cukup nafas kuang kuang kuang.

Aku ingat lagi pada 12 Ramadhan 2004, aku terima panggilan dari pejabat Timbalan KSU, Datuk Mohamad. Dia suh aku datang opis dia. Esoknya waktu lunch, aku gi opis dia. Dia beri satu surat kat aku. ... "Isteri awak dipindahkan ke spital Tampin berkuatkuasa 1 Disember 2004"... kata Datuk tu ....... Aku terus call bini aku bagitau yang dia kena bungkus barang2 kat Taman Kota Jaya, Kota Tinggi untuk dipindahkan ke Tampin. Penghujung Ramadhan 2004, waktu nak balik beraya ke Kota Tinggi ... after office hour .. aku pun memecut kereta ferrari ku yang rupa cam Kancil menuju ke Tampin hehehehe ... pecut laju mana pun, terpaksa gak stop kat Chembong untuk berbuka & solat maghrib ... kira lembab gak keter ferrari aku walau yang drive keter tu cam mat rempit kuang kuang kuang.

Aku sampai Tampin malam tu kat kol 9pm ... melilau cari rumah untuk disewa ..... main redah jerk .... sampai Tampin ... nampak hypermarket Cina sebelah kiri ( sekarang dah jadi Giant Hypermarket ) ... aku nampak belakang hypermarket tu ada taman perumahan .... aku terus masuk ke area taman perumahan tu .... ada banyak rumah kosong .... jalan ke depan lagi ... hinggalah aku jumpa rumah yg ada penghuni ... akhirnya aku stop kat depan sebuah rumah kosong yang ada iklan UNTUK DISEWA. Rumah tu kosong, tetapi kiri, kanan rumah tu ada penghuni. Aku amik no telfon, dan sembang2 dengan penghuni rumah yang kat sebelah .... orang tu kata ..."Adik nak sewa rumah ni bagus juga, tapi tuan rumah cerewet. Sewa mahal dari harga market rumah area ni." ... dalam hati aku ... "lantaklah yang penting ada rumah nak tinggal" ..... Dan aku teruskan perjalanan ke Kota Tinggi .... sampai Kota Tinggi kat jam 12 tengahmalam ..... aku sampai rumah sewa kat Taman Kota Jaya .... aku solat terawikh dengan bini & anak2 aku, kol 1.30 am baru habis .... terus pengsan keletihan .... kol 3am dah kena bangun ...... kol 5am sahur .... lepas Subuh ... aku satu famili bertolak balik ke Besut .......

Itu cerita tahun 2004 ....... tahun 2005 .... aku tak berkesempatan berbuka kat masjid BBN sebab banyak masa aku gunakan untuk berbuka dalam kereta ( sebab maghrib masuk, waktu on d way balik ke Tampin hehehehe ) dan berbuka dengan anak2 yatim kat Madrasah Darus Syifa, Repah .... tahun 2006 ... aku berbuka kat masjid BBN .... MAAAKKKK OOOOIIIII .... terkojut den ..... ramai jemaah .... budak2 KUIM, student overseas dari INTI, Nilai College, termasuk gak pekerja overseas yg buat bangunan ( mat indon & bangla hehehehe ) ......Dulu tahun 2004 ... aku berbuka puasa kat masjid bersama 10 atau 12 orang jemaah .... 2006 aku berbuka puasa dengan jemaah yang aku tak larat nak kira .... Juadah berbuka yang disediakan oleh pihak masjid tak mencukupi ..... Tahun 2004 aku berbuka dengan juadah yang disiapkan pihak masjid dan Mak Yah ... kadang2 lepas Terawikh pun, ada lagi balance2 juadah untuk dimakan ..... TAPI 2006, juadah berbuka nak dimakan tak cukup ..... pernah aku lihat satu kumpulan student .... datang untuk berbuka kat masjid ... TAPI juadah tak cukup ... kebetulan salah seorang dari mereka ada bawa sekotak kurma .... student tu bila sedar juadah berbuka tak cukup .... dia pun buat announcement ..... "Saya ada kurma, kepada yang tiada makanan untuk berbuka, saya harap kita semua boleh berkongsi kurma ni" ... begitulah rasa kasih sayang yang ditunjukkan oleh seorang muslim kepada saudaranya. ... Yang mampu membantu yang tidak mampu .... Yang berada, membantu yang tak berada ...

Aku yakin .... kita yang kat NCI ni ... tak lah sesusah orang-orang yang selalu keluar dalam program BERSAMAMU TV3 .... kalau ada yang ngaku susah .... aku rasa susah tu memang sengaja dicari hehehehe ..... mana tidaknya .... dah baik2 ada duit, pergi beli nombor ... kuang kuang kuang .... beberapa minggu yang lepas .... ada seorang staf bebel kat aku .... dia kata ... ada sorang mamat minta duit kat dia untuk beli nombor ..... astghfirullahalazim .... apolaaaa nak jadi .... tak takut dosa ke ? .... dah berapa lama dia main nombor .... dari bujang sampai dah beranak pinak ... tak gak kaya2 ... kalau kaya dengan nombor ni pun ... tak berkat ... duit haram ....cepat habis ....

Arwah tok aku pernah baca sebuah kitab Al Jauhar Al Mauhub ... dalam kitab tu ada disebut beberapa amalan yang boleh menyebabkan kepapaan dan kemiskinan .... antaranya .................jeng jenggg jengggggggg ........ni aku nak perturunkan ilmu camana nak kaya ni ... hehehehe ..... antaranya :

1. membakar kulit bawang ... ( aku tak tau pesal ... tapi aku rasalah ... bau kulit bawang yg dibakar ni hangit tengik dlm jangka masa yg agak lama ... biasanya kalau bau busuk ni ... malaikat benci )

2. memadamkan api dengan hembusan ( cam ko orang tiup api lilin kat kek happy birthday - sebab tu ... baru2 ni Niza belikan kek utk besday aku ... aku tak tiup lilin )

3. Memotong kuku pada hari Selasa, Rabu, Sabtu & Ahad

4. Tidur selepas solat Subuh & Asar

Dan ada gak amalan yang dianjurkan kalau nak kaya, antaranya .........

1. Baca ayat 1000 dinar tiap kali selesai solat

2. Baca surah Al Waaqiah tiap kali selesai solat Subuh & Asar

3. Banyakkan sedekah

4. Banyakkan selawat .... kalau bosan dengan selawat lagu yang sama ..... ko orag hentam dgn 7 lagu .. baru tak bosan hehehehe

Dalam kitab tu, tak ada lak kata ... KALAU NAK KAYA, GI BELI NOMBOR EKOR .....hehehe ..... atau pun .... KALAU NAK KAYA, GI PUJA BATU ..... batu tu benda yang mati dan tak boleh bergerak ..... camana batu yang mati nak ada magic keluarkan duit ??? Orang yang hidup ni pun tak boleh ada magic keluarkan duit, lebih-lebih lagilaaa batu ..... gunalah otak sikittttt ..... judi tu dosa besar ..... puja batu lak leh syirik ... JANGANLAH kita gadaikan iman & islam kita hanya semata2 nak kaya....

Aku pernah tanya kat atok aku , pesal ada orang amal, tapi tak gak kaya, tak gak ada keter 2-3 bijik ? Atok aku kata ... yang penting KAYA DENGAN IMAN .... bila diri kita kaya dengan iman, susah bagaimana pun kita akan sabar dan redha malah bersyukur ke hadrat Allah.

Bila sebut bab SEDEKAH, bulan Ramadhan antara bulan yang amat dianjurkan kita untuk memperbanyakkan sedekah. Ramadhan juga menjadikan kita berada seolah-olah kita ini fakir miskin. Sebab kita berlapar sebagaimana orang miskin berlapar. Perut kita kosong disiang hari, sebagaimana perut orang miskin kosong. CUMA ... nasib kita baik .... SEBAB .... bila masuk waktu maghrib .... kita ada juadah untuk dimakan BERBANDING orang-orang miskin yang tidak berkemampuan. Kita berpuasa sebulan dalam masa setahun. TETAPI ada juga manusia yang berpuasa sepanjang tahun sebab tak ada apa yang hendak di makan.

Bersama ini aku attachkan satu presentation akan kesusahan manusia yang ada kat dunia ni. Semoga kita amik iktibar dan menjadikan kita insaf.Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak

Wassalam

No comments: