Monday, February 18, 2008

La Tahzan Jangan Bersedih Part 6

POSTO ..... POSTO .....

Salam sumer .... aku teringat ... dulu ... lamaaaaa duluuuuuu ..... waktu kije dengan MNC ... kes lori dari KLIA yang bawa morphine tablet dan psychotropic tablet nak ke warehouse syarikat, kena hijack yang mengakibatkan beberapa orang terbunuh termasuk seorang penjenayah dan pemandu driver .... aku kena sumbat dalam lokap sebab aku pemegang import license ..... ko orang tau ajelaaa ... kalu dalam lokap .... dia sumbat semua kat situ ..... pakai spender jerkkk ... mujolaaa aku ari tu pakai spender ... Cuba ko orang bayangkan ari tu kalu aku tak pakai spender.... hehehehe ... aku rasa .... memang sejuk tol waktu malam ... gerenti kecut anu tu ... kuang kuang kuang

Dalam lokap tu ... memacam ada ..... di sumbat semua yang ada .... tukang tarik keter .... drug addict ..... pencuri ..... perogol ..... driver tak ada lesen .....dan ...... pharmacist yang ada lesen DDA hehehehehe

Antara reramai tu ... pharmacist laa yang masuk last sekali ke dalam ..... aku tengok keliling .... 4 penjuru dah ada "penunggu" .....

kat satu penjuru belakang kanan ... ada dua orang ... badan gedabak cam Shashila ... otot ketul-ketul ... urat timbul kat lengan ..... yang akhirnya aku kenal dia orang tu tukang tarik keter dan part time bouncer ...

kat penjuru belakang kiri .... adalah sorang mamatz yang rupa cam bangla ... tinggi ... kira ensem gak lerr... cam orang belakon citer boliwood ... yang akhirnya aku kenal dia sebagai perogol ..... mata dan muka dia ada-lah lebam-lebam .... yang aku akhirnya dapat tahu .... kena belasah dengan dua ekor bouncer yang sama-sama kongsi lokap tu .....

kat penjuru depan kiri .... kurus kering ... rambut panjang .... bau hapak .... drug addict .... muka dia pun lebam-lebam gak ... sah ... kena belasah gak dengan mamatz bouncer .....

kat penjuru depan kanan ... dua remaja .... seorang pencuri ... mencuri kat Supermarket ... sorang lagi .... bawak keter tak ada lesen ...... muka dia orang pun lebam-lebam gak .. tak yah cite arrr ...apesal muka dia lebam .... sebab yang sama gak ...

DAN kesemuanya adalah melayu dan aku yakin semuanya mengaku muslim ....

Aku .... tak ler segedabak 2 ekor bouncer tu .... nak kata ensem cam si perogol tu .... emmmm ... kira ensem lagi aku walau aku BUKAN perogol kuang kuang kuang .... nak kata kurus-kering, rambut panjang, bau hapak ... soriler.. badan aku berisi dan aku tiap hari mandi hehehehe .... nak kata aku drive tak ada lesen .... atau mencuri ..... hehehehe not my stylo ..... CUMA ... disebabkan aku pemegang lesen Dangerous Drug sykt MNC ... dan rompakan melibatkan kenderaan yang membawa Morphine .. maka aku terpaksalah bermalam kat dalam lokap ... hehehehe ... dan aku cakap dalam hati ..... semua penghuni yang berkongsi lokap dengan bouncer lebam-lebam muka ... DAN ... aku membayangkan bahawa muka aku juga bakal lebam agaknya hehehehe .....

Di sebabkan .... keempat-empat penjuru dah occupied .... maka aku pun berbaring di tengah lokap ... atas simen ... dengan hanya berSPENDER hehehehe

Tetiba ... aku dirapati oleh dua bouncer tu ... dia tendang badan aku sambil berkata ....

Bouncer A : eeii Mat Smart ... ko masuk sini apa kes ? ... Nota : bouncer pun iktiraf aku ni smart hehehehe

Aku : sori bang ... abang berdua masuk sini sebab apa ?

Bouncer B : sebab kami pukul orang ... kurang ajar sangat dengan kami ... kami pukul ( dia cakap dengan nada keras dan tinggi ) ... hah ko ni masuk sini apasal ?

Aku : saya bunuh orang bang ...

Dan seterusnya tak yah ler citer ... dipendekkan cite .... akhirnya kesemua penghuni lokap tu muka lebam-lebam kecuali hero cerita ni kuang kuang kuang

Sebenarnya aku nak citer tentang kesedihan aku bila masuk lokap .....

ITULER FIRST TAIM aku masuk lokap .... waktu aku jadi Inventory Manager di sebuah syarikat Multi National Company ... itulah pengalaman yang aku tak leh lupa ..... aku ingat itulah kali pertama & terakhir ... rupa-rupanya ... aku masuk dan keluar lagi beberapa kali selepas itu kuang kuang kuang

Ko nak tau tak apesal aku sedih bila masuk lokap ? .... aku sedih SEBAB .....

1. Waktu aku bujang-bujang ... buat kerja jahat tokey cina ... buat kerja haram jadah ... tak lak orang tangkap aku masuk lokap ....TAPI .. bila aku dah kahwen .. dah ada anak bini ... dah tinggalkan dunia hitam .... orang dajalkan aku ... sampai aku terpaksa melakukan sesuatu untuk menyelamatkan nyawa aku ... akhirnya aku lak kena lokap ........ SEDIH AKU ..... ....

2. Aku sedih .... sebab ... sejak aku kawen .... yang nampak AURAT AKU .. hanya bini aku jerk ...TAPI ... bila kena lokap ....aku pakai spender jerk ... MUJORLER aku pakai spender .... KALAULAH aku tak pakai spender... hah camana ???? ... tak ke haru jadiknya ..... Bila kena lokap ... pakai spender ... aurat terdedah ... polis nampak ... kerani balai nampak ... member sekandang lokap nampak ..... kesian bini aku .... dia ingat dia sorang jerk yang nampak aurat aku ...... SEDIH AKU ..... ..... SEBAB TU waktu aku masuk lokap yang terbaru ... aku tak bagi Budin bawak mana-mana awekz datang ....

3. DAN yang paling aku sedih ....... SOLAT aku tak sempurna .... ko bayangkanlerr.. dalam lokap mana ada pili air ... tak ada kain ... tak ada sejadah ... tak ada apa pun untuk solat .... jadi aku hanya solat kerana menghormati waktu .... dalam keadaan bertayammumkan debu-debu lantai lokap ... dengan berspender ... aku solat kat tengah-tengah ruang lokap tu ..... keluar lokap ... aku qadak semula .... dan setelah hampir 9 tahun .. aku masuk lokap balik .. keadaannya masih sama ... payah untuk orang Islam nak solat .....

Kalau sesapa kenal Musa Hasan, Ketua Polis Negara ... tolong forwardkan emel aku kat dia ... ko orang bagitau dia .. kalu boleh berilah kemudahan untuk orang yang dilokapkan tu bersolat .... bapak dia Hassan Azhari , tok guru besar ilmu Al Quran ( tajwid, taranum, qiraat ) .... kalu dia tanya bapak dia pasal ni, aku gerenti bapak dia pun akan marah kat dia gak ....

4. Perkara keempat yang aku sedih .... ada juga kaitan dengan solat .... Dalam lokap tu ada 2 bouncers, sorang perogol , sorang penagih, sorang pencuri, sorang driver tak ada lesen dan sorang pharmacist ... TAPI .... dari tujuh orang .. aku sorang jerk solat .. yang lain bila aku ajak solat... dia orang wat donno jerk ...... ... BUKAN nak kata aku ni baik ... Baik ke jahat ke ... tu soal lain .. TAPI ... solat ni salah satu rukun Islam ... kalau ko tak solat fardhu ... Islam ko tak sempurna ... Waktu aku kekecik ... atok aku ada pesan ... yang bezakan orang Islam & kafir ialah SOLAT ... sebab ada hadis sahih Bukhari & Muslim .. sapa yang sengaja tak solat, jatuh kafir dengan nyata ..... ada orang sanggup tinggal solat semata-mata nak tengok bola ... ada orang sanggup tinggal solat semata-mata nak gi JOM HEBOH .... ada orang sanggup tinggal solat semata-mata nak gi tengok wayang ..... ada orang sanggup tinggal solat semata-mata nak gi dating ..... .... sedangkan SOLAT ITULAH YANG BAKAL DITANYA DULU DI AKHIRAT .... kalau bab solat pun kita tak sempurna .... camana lak dengan amalan yang lain ?

DAN .... ko orang tahu tak .... dalam Islam ... hukuman bagi orang yang tak solat ni camana ? ... dalam kitab ditulis camni ......... "Orang yang tak solat ni .... dibawa ke tempat tinggi (gunung) ... kendian campakkan dia ke bawah biar dia mati ... kendian bangkai dia ... dibiarkan tinggal kat situ untuk dijadikan makanan anjing liar" ... sampai cam tu hina sekali Allah suruh buat & hukum orang yang tak solat .... tu kat dunia ... Kat akhirat lagi teruk kena belasah ..............

~~~~~ RENUNGAN ~~~~~


Kadang-kadang aku ketawa sendirian ...... sampai Niza kata aku ni sewel hehehehe

Sebab apa ? ...

Sebab aku rasa kita ni pelik ......

Pelik ...... SEBAB .... kita lebih banyak bersedih akan hal ehwal keduniaan berbanding perkara yang berhubung kait dengan akhirat cam dosa yang kita buat ... pelikkan ....

Cuba tanya diri ko orang sendiri .... WAKTU KITA SENANG CAM NI ..... patient tak ramai .... chemo pun tak der..... kita sedih atas hal yang camana ? .... Aku boleh senaraikan berdasarkan apa yang aku sendiri dengar dari mulut ko orang & pengalaman aku sendiri .....

1. Aku sedih sebab kije kat sini tensen giler ....
2. Aku sedih sebab tak tahu gaji naik ke tak ....
3. Aku sedih sebab serba salah ... Brian kata camni ... Tan Nyap Kin kata cam ni .....
4. Aku sedih sebab aku dah break dengan awekz/balakz aku ......
5. Aku sedih sebab cuti aku tak lulus ....
6. Aku sedih sebab asyik dapat NCR ....
7. Aku sedih sebab tak ada kije kosong kat tempat lain untuk aku ....
8. Aku sedih gaji aku ciput ....
9. Aku sedih sebab boss aku asyik attack aku ....
10. DAN MEMACAM KISAH SEDIH

TAPI .....

1. Kita tak sedih pun bila kita lewat-lewatkan solat sampai kadang-kadang miss terus
2. Kita tak sedih pun bila kita buat dosa
3. Kita tak sedih pun bila kita mencarut ( .. khas utk aku ...)
4. Kita tak sedih pun bila kawan kita ada masalah, sebaliknya kita tambah lagi masalah dia adalah ....
5. Kita tak sedih pun bila kita umpat ... fitnah ... hasut ...melaga-lagakan orang


Apasal erk jadi cenggini ?

Tu lerr tanda iman kita lemah .... DAN ... kita tak buat usaha untuk kuatkan iman kita ....

Waktu aku kecik-kecik ... aku pernah ikut atok aku masuk utan lembah Besut nak cari kayu api untuk masak nasi .... rumah aku, waktu kecik ... tak ada dapur gas ... dapur letrik pun tak ada ... dapur kayu api jerk ....

Aku pernah cakap kat atok aku ....

Aku : Agak-agaknya sampai ke mati kita hidup miskin ...

Atok aku jawab .....

Atok : Biar miskin harta, JANGAN miskin iman. Kalau kita kaya dengan iman, kita akan kaya dengan kebahagiaan dan ketenangan ...

Aku : Abis tu , kita zikir wirid aje laa ... nak kayakan iman ... tak yah kerja ... tak yah ke laut ...

Atok : Zikir wirid tu ibadah untuk peribadi saja .... tapi kalau jadi doktor ... itu fardhu kifayah ... ibadah untuk diri dan masyarakat .... lagi besar ganjaran dari Allah

Aku : Bolehkah anak nelayan jadi orang kaya ?

Atok : Boleh ... sebab segalanya tidak mustahil bagi Allah ...... kena INGAT ... REZEKI, JODOH dan AJAL kita sudah ditetapkan Allah sebelum kita lahir lagi ... USAH RISAU ... yang penting kita berdoa ... minta pada Allah

Aku : boleh ke ?

Atok : Bolehhh .... cuba tengok pokok periuk kera ni ( sambil dia tunjukkan aku pokok periuk kera yang banyak di hutan lembah Besut )

Atok : Allah jadikan pokok periuk kera sebagai makhluk yang tak bergerak ... TETAPI ... rezeki pokok periuk kera adalah dari serangga, semut, lalat ... rezekinya semua adalah makhluk yang bergerak .... Allah jadikan manusia, ada akal yang mampu berfikir tidak seperti haiwan dan tumbuhan, dan Allah jadikan manusia makhluk yang boleh bergerak ... maka tidak mustahil kita mampu memperolehi rezeki yang murah. Apa yang kita perlu lakukan hanyalah berusaha semampu mungkin dan berdoa pada Allah. Rezki yang paling berharga di dunia ini ialah iman, sebab iman walaupun sebesar zarah, dapat menyelamatkan kamu dari menjadi bahan bakar api neraka .... bla bla bla ....

Jangan bersedih, karena kesedihan itu akan membuat harta yang tersimpan di dompet atau wallet atau di akaun bank ko orang yang indah, di istana-istana ko orang yang megah, dan di dalam ladang-ladang ko orang yang hijau itu hanya akan menambah kecemasan dan kesedihan ko saja.

Jangan bersedih, karena kesedihan itu akan membuat ubat yang diberikan doktor atau dijual di farmasi, dan diagnose seorang doktor pakar tidak akan pernah membahagiakan diri ko.

Apalagi bila ko masih menanamkan kesedihan dalam hati, menggantungkan kesedihan di dalam kedua kelopak mata, membiarkan diri ko untuk dimasuki kesedihan itu, dan menyusupkannya di bawah kulit, maka semuanya itu akan sia-sia.

Jangan bersedih, karena ko masih memiliki Allah dan ko masih mampu untuk berdoa. Ko boleh bersimpuh di depan pintu-pintu Allah Yang Maha Kuasa, dan ko akan dapat memperoleh ketenangan di depan pintu-pintu Raja Di atas Segala Raja. Ko juga masih memiliki waktu sepertiga akhir malam dan masih mampu menundukkan dahi ke tanah, bersujud.

Jangan bersedih, kerana Allah telah menciptakan bumi dengan segala isinya, telah menumbuhkan taman-taman yang memberikan pemandangan indah, kebun-kebun yang berisi tumbuh-tumbuhan yang indah dan rimbun untukmu, pohon-pohon yang tinggi yang mempunyai mayang yang bersusun, bintang-bintang bercahaya, hutan belantara, dan sungai-sungai.

Jangan bersedih, kerana ko masih dapat minum air yang jernih, menghirup udara yang segar, berjalan di atas kedua kaki tanpa menggunakan alas kaki, dan ko masih dapat tidur nyenyak pada malam hari.

Perbanyaklah membaca istighfar & selawat agar ko menemukan jalan keluar, mendapatkan ketenangan batin, harta yang halal, dan keluarga yang soleh.

Sabda Nabi: “Barang siapa yang memperbanyak istighfar (taubat), nescaya Allah akan memberikan jalan keluar untuk setiap kecemasan dan akan membukakan pintu keluar dari setiap kesempitan”

~~~~~ END ~~~~~

No comments: