Monday, February 18, 2008

Coretan Kisah Cinta Di Bulan Ramadhan


Salam,

Dah lama tak menulis cerpen.., (cissss cam pernah ke?), dan aku teruja bila baca cerita cinta (kononnya).., lalu akupun dengan mengada-ngada guna alasan ‘teruja’ itu untuk menulis sebuah cerita tentang aku yang shok sendiri bersama kenangan kisah benar seorang aweks dari Sabah... Negeri di bawah bayu..

Aku dulu, cukup suka menyakat member2 yang nak kawen. Aku selalu cakap kat diorg cenggini :

Wei mamatz, kalu ko nak kawen nanti ko orang kawen ler dalam bulan posa. Jimat belanja sebab orang datang kenduri, tak yah hidang nasi minyak sebab posa kuang kuang kuang

Kengkadang ... ada member yang kawen sebelum bulan posa, aku nyakat gak cenggini lak :

Wei mamatz, ko ni baru kawen terus masuk bulan posa. Boleh TAHAN kaa ? Tak pepasal ko jadi "penyerang berani mati" waktu siang ari, nanti kena posa 60 hari berturut2... kuang kuang kuang

Hehehehe

Kali ni aku nak merapu pasal orang bercinta pada bulan posa ... hehehe

Bukannya apa ... saja terkenang zaman bujang "empat" dulu .... sekarang pun bujang gak, tapi bujang tiga hehehe

Waktu aku memula grad.... tahun 1993 .... aku terus bertugas kat Sepital Kole Ganu ....yang paling sedih .... lagi 3 ari nak raya, aku disuruh lapor diri .. TETAPI ... bila mengenangkan gaji yang bakal diperolehi bila cukup bulan ... terhibur lerr sikit ....Ko nak tau gaji aku berapa waktu memula kije ? .... Tak banyak ... FRESH GRAD PHARMACIST ... gaji baru RM 1,100.00 je ..... sekarang ... Staff Nurse yang Diploma dah 2 kali ganda gaji diaorg dari aku ......

Nak dijadikan citer .... aku beraya kat sepital tahun tu ... TAPI.. disebabkan ada kerabat raja admit pada raya pertama ... waktu Sultan nak solat kat surau Sepital ... Pengarah Sepital tolak aku jadi bilal ... lepas tu tolak aku jadi imam ... lepas tu baca takbir raya ... TANPA ku sedar ... tak dirancang ... orang yg kije kat Sepital Kole Ganu cukup cepat kenal aku ... sebab selalu ditolak ke depan oleh Pengarah Sepital ...... Kebetulan .... ada seorang awekz USM final year yg cun melecun cam Nicole Kidman menziarahi pakciknya yg juga admitted kat sepital Kole Ganu pada hari raya pertama ... dan dia terus tangkap cintun dengan aku hehehehe .... (ko orag jangan jeles lak hehehe sebab muka aku encem tahap gaban tu yg awekz tu cintun dgn aku) .... TAPI .. aku bukan nak citer pasal Nicole Kidman tu yg TELAH pun jadi bini no 1 aku hehehehe .... tapi aku nak citer pasal awekz2 aku yang lain sepanjang aku kije kat Sepital Kole Ganu .... uiksss cam ramai jerk awekz tangkap cintun ngan aku kuang kuang kuang ... maklumlerrr ... aku ni kan encem (dah mula nak masuk bakul angkat sendiri hehehe)

Lepas grad ... memang aku dah target .. nak mulakan idup baru ... tak mo gado2 ... tak mo racing2 lagi .... tak mo wat jenayah lagi etc ...... Jadi bila aku dapat surat posting kat Sepital Kole Ganu ... aku berdoa kat Allah ... mudah2an aku tak le jadi jahat cam setan lagi .. TAPI ... ada gak sifat aku yang aku payah tol nak tinggal .... SUKA MENGORAT, MERAPU & MENYAKAT hehehe

Bila start kije kat sepital ... semua awekz aku ngorat ... semua orang aku nyakat ... dan cakap aku manjang merapu .... cam emel merapu .....hehehe

Disebabkan sifat aku yang peramah tu ... maka ramailer awekz yang tangkap cintun .... ada doktor .... ada staff nurse ... ada tukang masak .... ada lab tech ... ada kerani ... anak dara staff ada ... sampai anak dara patient pun ada ... hehehe .... sampai sempat gak ler makan dinner beberapa kali kat rumah patient hehehe ..... bisa gak bila aku mengorat ni kuang kuang kuang .... TAPI ... aku ngorat ni just utk suka2 je ...TAK SERYES sebenarnya ... sesaja nak nyakat

Adala kengkawan yang kenal rapat aku tanya .... apesal aku wat camtu, wat merapu, wat gila2, wat tak seryes ... aku jawab .... kalu aku tunjuk kulit aku yang sebenar, nanti dia orang takut ... lebih2 lagi kalu diaorang tahu sejarah hitam aku kuang kuang kuang
Cam aku kata ... almost semua yang aku ngorat ada feel kat aku ... sampai kolej jururawat tu pernah bergado lerrr ....WALAU ... aku hanya setakat main2 & menyakat ....TAPI bila awekz USM yang cun melecun cam Nicole Kidman tu lak grad dan start buat houseman kat Sepital .... hehehehe ...aku lak yang kena ngorat kuang kuang kuang

Sebelum awekz USM tu wat houseman ... sebenarnya ... mak & ayah aku asyik jer tanya aku .... MIE , KO DAH HABIS BLAJA, DAH ADA KIJE, BILA LAGI KO NAK KAWEN ? .... adoi pressurenyer aku .... orang gedebey lagi brutal cam aku ni ... sapalerrr nak ? .... nak harapkan muka jerk encem hehehe .... (memang muka aku encem ... tak ada rupa beruk maarip samdol, tak ada parut jerawat kuang kuang kuang ... )

Sejak kije kat Spital Kole Ganu .. tiap kali balik cuti ... ituler yang mak & ayah aku tanya ... diaorg tanya waktu makan, waktu selesai solat, waktu tengah jahit jala etc ...naik kematu telinga aku ... biasanya aku akan jawab soalan mereka dengan cara beradab ..."Bukan tak mo kawen mak, ayah ... tapi takut anak dara orang kena zalim. Dari kawen menambahkan dosa, biarler saya bujang senang dulu. Saya ni kan brutal KUANG KUANG KUANG" ....best tak jawapan aku ? ....

TAPI .... pada Ramadhan 1994 .. aku balik bercuti utk berposa dan berbuka hari pertama Ramadhan dengan mak & ayah aku .... lepas solat terawikh ...ayah aku kata kat aku ... "Ayah dah tua, entah esok, entah lusa, ayah mati. Sebelum ayah mati, ayah nak tengok ko kawen. Bila ko dah kawen, bini ko leh jaga ko bila ayah tak der" .... uiksss ... tersentak aku .... aku diam jerk ... sebab sedih bila dengar ayah aku kata camtu.....

Esoknya aku balik ke rumah sewa aku di Kole Ganu & start pikir, camana ni ....... aku pun buat senarai awekz2 yang aku ayat dan dating.... doktor adalah 3 orang, staff nurse adalaaa 4 orang, student nurse ada 8 orang, lab tech sorang, admin ada 2 orang, anak staff ada 2 orang, anak patient ada 11 orang, security ada sorang, anak makcik kantin sepital ada sorang, department farmasi ada sorang, adik staff ada sorang .... ermm ... ermmm ... yang mana satu erk ... arrrggghhhhhh .... susahnya ... mana satu nak pilih ni ?

Argghh, begini sebenarnya cerita, kat tempat kerja aku ada seorang awekz dari Sabah yang telah ‘minat’ kat aku, cuba ‘menggoda’ aku, cuba ‘menginzalkan’ aku dan bercita cita untuk memiliki teruna aku secara sah di sisi islam..,antara ramai2 awekz yang aku ngorat, dia ni lain sikit SEBAB, dia ni memang brutal. SO, aku wat conclusion, antara ramai2 awekz yang aku ngorat, MUNGKIN dia kot yang serasi dengan aku sebab dia ni brutal, cakap tak berlapik ......... Minggu depan, weekend ... aku akan balik kampung dan citer kat mak & ayah aku yang aku nak kawen dengan minah Sabah ni.

~~~~~ END of MUQADDIMAH ~~~~~

..... sambungan .....

Pada suatu pagi nan indah.., tat kala burung burung sedang berkicau riang ria, ayam itik pula bersahut sahutan, sesekali kokok ayam jantan berkokok kok kerek kerek kok..,Di sebuah rumah kayu, di hujung tangga ada serombongan semut-semut dan rakan-rakanya sedang merayap mencari protein.., di belakang rumah pulak ada sang lalat yang terus sibuk hinggap di sini sana, dan sesekali lipas berlari pantas antara ruang sempit…Di dalam rumah di ruang tamu.., ada dua makhluk Allah yang masih hidup.., sedang duduk mengadap antara satu sama lain..Hari itu ayahku sedang tertidur seorang diri dalam keadaan duduk sambil bersandar di tiang seri rumah, ada kitab tasauf di tanggannya, masih bercermin mata dan kelopak mata sedikit terbukak.. dan mulut jugak sedikit terbukak.., nasib baik lidah tidak terjulur keluar, lain pulak cerita nya nanti.. oh!Aku yang duduk tak beberapa jauh dari tempat kejadian.., melihat ayahku dengan pandangan kasih sayang.., dapat pahala haji mabrur jika kita lihat wajah orang tua dengan kasih dan sayang, al maklumlah.., mereka adalah orang yang bertanggungjawab dalam takdir tuhan akan kewujudan kita.. lebih2 lagi jika ko pandang wajah mak & ayah ko orang dengan pandangan kasih sayang di bulan Ramadhan .. lagi lerrrr banyak ganjaran pahala di sisi Allah.Walaubagaimanapun, aku sebenarnya sedang memujuk hatiku kerana dalam benakku terbayang satu gambaran, yang mana ayah dan ibuku sedang naik kapal terbang tiket sehala pergi ke sabah, lepas tu naik bot menyusuri sungai Kinabatangan, lepas tu merentas desa di kaki gunung kinabalu, sebaik sahaja berkenalan dengan orang utan dan sempat memetik bunga reflesia serta periuk kera, maka sampailah mereka ke rumah besan mereka.., lepas tu terpaksa guna bahasa isyarat untuk meminang anak perempuan mereka, lepas tu.. lepas tu ! oh! Tak sanggup aku nak gambarkan pengalaman di sakat orang utan dan di sumpit oleh mertua kerana buat lawak mayat kat sana..oh!

Walaubagaimanapun.., awekz dari sabah ini memang cun, rambutnya kekuning kuningan seperti bulu orang utan (aku berimiginasi jer, dia bertudung hehehe) telinga berbentuk periuk kera (pun aku berimiginasi , kan dia bertudung ) dan dada mekar seperti kembang sang bunga reflisia (lagi dahsyat imiginasi aku)Pang!!!
Bunyi aku menampar pipi ku sendiri kerana hampir terlanjur dalam khayalan bersama awekz sabah di anjung bunga reflisia yang di pagari pohon periuk kera..Akhirnya aku tidak jadi mengejutkan ayahku dari tidur dan tidak jadi mengterkejutkan ayahku yang baru terkejut dari tidur akan niatku untuk berkahwin dengan gadis sabah, aku tangguhkan dulu niat di hatiku untuk terima dia kepada lepas berbuka nanti ...

Hakikatnya, hati ini adalh begitu sukar menerima kehadiran cinta, kerana bagiku jika nak, err.., jika NAK SANGAT BERSETUBUH.., kenapa tak KAHWIN terus!!!? Kan? Kan? Kan?!Maka aku pendamkan hati perasaan ini ke lubuk hati yang paling dalam, aku tangguh sampai lepas waktu berbuka dan solat maghrib.

Waktu sedang berbuka ... mak aku bersuara .. "apasal senyap jerk ni ? biasanya kalu ada kamu, riuh rendah rumah ni macam ada seribu orang. Kamu bertumbuk kat sepital ke ?" ... aku senyum jerk .... selesai berbuka ... kami anak beranak solat maghrib .... ayah aku tak sihat ... dia suh aku jadi imam ... aku baca surah pendek2 jerk sebab nak cepat habis .. wirid pun pendek2 ... doa pun pendek ... Habis doa ayah aku tegur .. "Apasal semua main short cut ni ?" ... Dalam nada suara terketar2 aku jawab ... "SAYA NAK KAWEN" ...

PANGGGGG !!!!

Pelempang ayah hinggap kat muka aku, tersembam aku ke lantai rumah.

Ayah aku : Minggu lepas bila ayah kata nak tengok ko kawen, BUKAN maknanya ko kena kawen dengan sesapa saja. Bukan maknanya ko kena ikut cakap ayah serta merta. Bukan maknanya ko rembat mana2 perempuan utk jadi bini. Ko cari CALON BETUL2. Dah ada calon, ko BUAT SOLAT ISTIKHARAH. Dapat petunjuk dari Allah baru ko datang jumpa ayah ... bla bla bla ( ayah aku bebel kat aku )

Mak aku .... senyum jerk tengok aku kena pelempang ... kuang kuang kuang .. kendian mak aku bangun cakap kat aku ...

Mak : Betul kata ayah kamu ... kawen ni bukan nak hidup bersama setahun dua tahun atau lima tahun saja ... TAPI sampai mati ... JANGAN GOPOH ... cari calon betul2 yang baik2 .... buat solat istikharah ... insyaAllah, Allah beri petunjuk ..... Elok cari calon bulan Ramadhan ni, kemudian terus buat istikharah. SEBAB, bulan Ramadhan setan semua kena belenggu, nafsu pun paling lemah di bulan Ramadhan. Jadi solat istikharah kita tu tak dipengaruhi oleh setan & nafsu ..... bla bla bla ( mak aku lak bebel kat aku )

Bila mak & ayah aku dah kata cenggitu ... aku pun kansel lah nak nyatakan pasal awekz Sabah tu... SEBAB ... aku tak wat istikharah... dan yang paling penting .. aku tak ada feel pun kat dia ... aku cuma nak tunaikan hajat ayah jerk

Keesokann hari .. aku balik ke rumah sewa kat Kole Ganu ....

~~~~~ END of Part 2 ~~~~~

..... sambung .....

Lepas sahur ... aku plan nak tido jap .... tapi... Pak Usu tuanpunya rumah sewa yang duduk di rumah depan ketuk pintu rumah aku ... "awae, awae ... Bilal Ramang demang ... mung gi ke sejid baco tarhimg ... tak dok orang nok baco"

Aku pun amik wudhu ... sarong baju melayu .. kain pelekat ... kopiah putih .. terus kuar rumah & berjalan menuju ke masjid tepi sepital ... waktu nak masuk ke pintu pagar masjid ... aku adalah nampak beberapa orang pompuan yang datang dari arah asrama kolej jururawat/doktor pelatih sepital menuju ke masjid .. Antaranya ... ada sorang yang aku tengok betul2 cun ... cam Nicole Kidman... alamak lagi setengah jam nak Subuh .. aku pun wat donno ... terus ke dalam masjid .. mintak Tok Siak buka bilik microphone ... start baca tarhim .. lepas tu azan Subuh ...

Lepas solat Subuh .. aku balik rumah ... tukar baju kije & jalan kaki menuju ke sepital.

Kat tempat punch card ... sebaik jerk aku punch kad aku ....ada orang bagi salam kat belakang aku

"Assalamu a'laikum "

Aku jawab salam tu sambil pusing ke belakang ... nampakler awekz yang cun melecun cam Nicole Kidman kat belakang aku ...

Aku : Ehh , awak kena posting kat sini ke ?

Nicole Kidman : Hari ini lapor diri. Saya tinggal di asrama doktor pelatih

Aku : Memangler semua doktor pelatih tinggal kat asrama doktor pelatih, takkan tinggal kat bilik mayat lak ... kuang kuang kuang ( pagi2 buta di bulan posa aku dah wat lawak mayat )

Nicole Kidman : Tak boleh ke doktor pelatih tinggal di rumah mayat ?

Aku : Boleh tu memang boleh ... tapi dari tinggal kat rumah mayat ... baik tinggal kat umah saya ... boleh tolong masakkan nasi, basuhkan baju, lipat baju, sapu sampah bla bla bla (aku dah start merapu di pagi bulan posa)

Nicole Kidman : Boleh.. tapi kita kena nikah dulu baru saya boleh tinggal serumah dengan awak.

Aku .. terus senyap ... tergamam ... dia terus berlalu menuju ke bilik pengarah Sepital .....

Lepas tu .. dia banyak hantar surat kat aku ... banyak nasihat kat aku ... kami pun selalu berbuka bersama kat Pantai Batu Buruk .... bla bla bla .... Bila masuk 20 Ramadhan ... aku balik umah lagi ... mak aku bebel ..

Mak : Kali terakhir kamu balik 8 Ramadhan ari tu... lepas kena lempang dengan ayah kamu, janganlah ambil hati sampai tak balik umah mak.

Mak aku ingat aku tak balik umah lama sebab takut kena lempang .. padahal dia tak tahu .. aku dah jumpa gadis yang betul2 ngam dengan TASTE aku hehehe .. aku tak balik ujung minggu pun sebab selalu ke hulu ke hilir dengan awekz tu.

Waktu berbuka aku wat lawak bodoh ... "Ayah tak mo buat istikharah ke ?"

Ayah : Nak buat apa ?

Aku : Manaler tau ayah jumpa calon bini no 2, dapat mak bermadu

KORRHHH KORRHHHHH .... Ayah aku .. tersedak

Mak : kamu ni nak buat lawak jangan waktu makan. Nanti ayah kamu tercekik tulang.

Lepas solat Maghrib .. aku jadi imam lagi .. lepas solat Maghrib aku pun luahkan hasrat hati aku dalam keadaan bersedia ... bersedia kalau ayah aku naik tangan nak lempang aku lagi

Mak & ayah aku cam tau-tau jerk ... mereka senyum .. tangan ayah pun tak naik ke muka aku ...

Ayah : Kamu ni dari kecik campai dewasa, arwah tok kamu aje yang boleh kawal kamu. Kalau kau betul suka kat gadis tu, kau buatlah solat istikharah. InsyaAllah, kalau serasi Allah akan bagi petunjuk. Mak & ayah doakan saja kesejahteraan kamu.

Malam tu gak aku start buat istikharah ... bangun awal pagi ... buat tahajud ... buat solat taubat .... buat solat hajat .. baru buat solat istikharah .... malam tu gak dapat petunjuk ...

Aku bangun pagi dalam keadaan senyum heppi ....

Dan seterusnya ... tak yah ler aku cakap ... Nicole Kidman tu dah jadi bini no 1 aku pon .. anak dah nak masuk 10 kuang kuang kuang

~~~~~ END ~~~~~

Morale of the stori :

1. JANGAN ko orang kawen hanya semata-mata nak bersetubuh atau semata2 nak rasa inzal. Kalo ko kawen semata2 nak wat cam tu, tu yang kawen tak kekal, jodoh tak lama. Bercerai-berai. Yang jadi mangsa lak anak. Kendian yang jantan tu lak, bila dah bujang balik, mula cari awekz lain. Nak cari awekz lain, duit yang ada dia guna untuk belanja awekz2, sedangkan duit dia tu HANYA untuk nafkah anak. Dah dapat dosa.

2. Dalam apa juga hal dan keputusan, serahkan kembali kat Allah untuk membuat pilihan yang terbaik buat kita. Serahkan dengan solat istikharah kerana Allah yang jadikan kita, Allah lebih tahu apa yang terbaik buat kita. JANGAN takut buat istikharah. Ada orang, dia dah ada betul2 depan Kaabah, tapi tak amik peluang nak wat istikharah depan Kaabah ... takut nak wat istikharah dalam memilih jodoh. Bila aku tanya apesal ko takut buat solat istikharah ? Dia kata dia takut nanti nampak muka BUDIN kuang kuang kuang .... YA SALAM ... apa nak takut ? .. buat aje .. Jangan ko orang wat istikharah untuk pilih NO EKOR lak ...hehehe

3. Ko orang dah bayar zakat ke lom ?

No comments: