Monday, February 18, 2008

Coretan Kisah Cinta Di Bulan Ramadhan Part 4


Salam

Citer amender sini erk

**********************************************

RRRRrrrrRRrrriIIIiiiiNNnnnNNNgGGGgggGGGG

Nicole Kidman : Assalamu a'laikum

Mamatz Encem : Abang on d way balik.Baru sampai Senawang ni.

Nicole Kidman : Tadi abang berbuka kat mana ?

Mamatz Encem : Kat umah Mak Yah. Dia jemput makan umah dia sambil nak diskass pasal Enstek. Bla bla bla bla

Mamatz Encem : OK ... malam ni abang nak bacakan Surah Al Imran ayat 102 .

Nicole Kidman : Boleh buat permintaan tak ?

Mamatz Encem : Permintaan apa ?

Nicole Kidman : Lepas baca surah, boleh tak abang menyanyi ?

Mamatz Encem : ermmmm .... ermmm .... lagu apa ? Lagu raya ke ? ...

Nicole Kidman : Lagu cinta ....

Mamatz Encem : ermm ... ermmm ..errmmmm .... OK laaa

Dan seterusnya perbualan antara seorang ayah dan isteri bersama-sama anak-anaknya di sudahi dengan bacaan ayat Quran & LAGU CINTA ..............

**********************************

Ramadhan .. penghulu kepada segala bulan ...Bulan yang paling mulia antara bulan-bulan yang ada dalam kalendar Hijrah. Bulan yang Allah janjikan rahmat, keampunan dan pembebasan dari api neraka.

NAMUN ....

di bulan Ramadhan juga kita masih mendengar insiden-insiden yang tak sepatutnya berlaku di bulan Ramadhan.

Tak lama dulu ... tahun lepas ... lepas CT NUrhaliza kawen ... ada lak sorang lagi pasangan kawen dgn hantaran RM 444444.00 perghhhh gempak satu negara .... tapi di bulan Ramadhan 1428 H, ni kita digemparkan perkahwinan yang dibina atas tapak RM 444444.00 musnah dan runtuh ..... Walaupun perceraian dihalalkan dalam Islam, tetapi ianya merupakan perkara halal yang PALING DIBENCI oleh Allah. ITUPUN ... kalau prosedur perceraian itu bertepatan dengan syariat Islam ... kalau perceraian yang berlaku TAK IKUT Syariat ... haram dan berdosa lak jadinya...

MENAGAPA jadi begini ? ... Dulu ada pasangan artis kawen gak .... punyaler GAH ... satu Malaya celeberate ... WEDDING OF THE YEAR .... tapi tak lama .... CERAI gak ....

Inilah bahana bila pencapaian duniawi yang dijadikan matlamat dan ukuran kebahagiaan

Ada yang letak wajah hensem dan rupa paras jelita sebagai syarat utama kebahagiaan.

Ada yang letak duit berkepuk dan istana bagai mahligai sebagai syarat kebahagiaan.

Ada juga yang letakkan KOMBINASI rupa paras dan duit yang berkepuk-kepuk sebagai syarat kebahagiaan.

HAKIKATNYA .....

untuk mendapatkan kebahagiaan adalah jika kita mendapat kasih sayang dan keredhaan Allah.

Bila manusia mengketepikan faktor iman, maka rupa paras dan kemewahan duniawi dijadikan ukuran dan "tuhan" .... sedangkan rupa paras adalah sesuatu yang fana' yang akan luput. Begitu juga dengan harta kekayaan. Semuanya tidak akan kekal.

Aku teringat sewaktu abang ipar ku masuk meminang akak ku .... mak & ayah ku tak tanya banyak .... yang aku ingat ... abang ipar ku datang bersama mak & ayahnya .... bersalaman dengan ayah aku .... dia kenalkan diri dia serba sedikit & "sejarah" dia kenal kakak aku dalam keadaan yang gementar ... mak & ayah aku hanya mendengar .... dia habis cerita .... ayah aku minta abang aku amikkan Al Quran .... Ayah aku letak Al Quran depan abang ipar aku .... ayah aku secara rawak menyelak helaian Al Quran ..... "TOLONG BACA MULAI AYAT NI HINGGA HABIS SATU AIN" .... abang ipar aku baca walau dalam keadaan suara terketar2 .... ayah aku membetulkan bacaan tajwid dan makhraj .... habis baca Quran ... ayah minta pula kitab Berzanji ... kenalak baca Berzanji ..... kendian .... aya minta dia baca doa sewaktu solat jenazah.......... gituler keadaan abang ipar aku di "interview" oleh ayah aku waktu nak minta izin kawen dengan akak aku .... last sekali ayah aku kata .... "Pakcik hanya nak serahkan anak Pakcik pada orang yang boleh didik anak Pakcik untuk hidup beragama. Dan Pakcik juga nak, bila Pakcik mati nanti yang menguruskan jenazah Pakcik ialah anak2 dan menantu dan yang menjadi Imam solat jenazah pakcik ialah anak atau pun menantu" ...... gitulerrr style ayah aku ..... aku rasa ko orang akan kata style ayah aku ni kolot ... not up todate .... SEBAB .. aku pernah jumpa mak bapak yang interview cara lain .... antaranya yang aku pernah jumpa ....


Kes 1 :

Mak Si Awekz : Awak ni anak Tan Sri ke atau anak Datuk ? Anak saya ni, kalau bukan anak Tan Sri atau anak Datuk, jangan harap ler saya terima ......

Mamatz : ........... (terus kena reject)

Kes 2 :

Mak Si Awekz : Muka awak ni tak encem lerr. Anak saya ni comey lotey cam bintang filem. Takkan saya nak kawenkan anak saya dengan awak yang muka penuh jerawat, idung kemek, kulit gelap. Nanti cucu keturunan saya semua ilang seri.

Mamatz : ....... (kena reject gak)

Kes 3 :

Mak Si Awekz : Awak ni kerja apa ? Gaji berapa ? Larat ke nak bagi anak saya makan ? Tau tak anak dara saya tu sekali makan 3 pinggan nasi ? Kalau awak kerja kerani cabuk aje, macam mana nak belikan anak saya BMW, rumah banglo ada swimming pool bla bla bla bla

Mamatz : ..... (memang kena reject )

Kes 4 :

Mak Si Awekz : Saya ni anak beranak kaki karaoke, kaki disco. Awak kena belajar bersosial. Belajar masuk disko, kelab dangdut. Minum arak. Baru boleh jadi menantu kami ... bla bla bla

Mamatz : ....... ( merejectkan diri)

Antara 4 kes ... kesemua menjadikan godaan nafsu sebagai decision-maker menuju kebahagiaan dalam berkeluarga .... TAK ADA SATU pun yang gunakan nilai-nilai agama sebagai kayu ukuran untuk menilai mutu kualiti orang yang nak dibuat menantu ...

Sebab itulah berlaku ... waktu memula kawen, punyalah romantik tahap gaban ..... tapi tak lama lepas tu ... krisis rumahtangga .... akhirnya berlaku perceraian ...

DAN tak salah kalau aku nyatakan ... antara sebab berlaku perceraian di kalangan orang Melayu adalah disebabkan TAK MENJADIKAN FAKTOR NILAI BERAGAMA sebagai kayu ukuran dalam memilih jodoh. Rata-rata orang kita akan gunakan faktor rupa paras, pangkat keturunan dan banyaknya harta untuk memilih jodoh.

DAN ... amat sedikit mak bapak yang melakukan solat istikharah dalam memilih menantu ... sedangkan ini adalah tanggung jawab mak bapak dalam menentukan jodoh pasangan hidup anak mereka .... bagi mak bapak yang tidak bertanggungjawab ni ... yang tak buat solat istikharah & tidak menggunakan faktor nilai keimanan dalam mencari menantu, samalah macam menyerahkan anak mereka kepada serigala lapar untuk dirobek.

SEBAB TU ... waktu aku kali pertama cakap kat ayah aku pasal nak kawen .... pelempang hinggap kat muka aku ... SEBAB aku suarakan hasrat nak kawen dengan niat NAK KAWEN ... atau erti kata lain nak rasa bersetubuh dan untk merasai rasa inzal kuang kuang kuang .... lepas kene pelempang ... barulaaa fikir masak2... APA MATLAMAT NAK KAWEN ? .... dan nak dijadikan cerita ... aku telah dingorat oleh seorang awekz yang comey cam Nicole Kidman .... yang mengajar aku ... apa matlamat kawen ......

No comments: