Monday, February 18, 2008

La Tahzan Jangan Bersedih Part 5

POSTO ..... POSTO .....

Salam sumer

Jom kita sambung merapu pasal kisah sedih hehehehe

Aku dapat emel .... orang tanya ..... aku tulis kisah sedih .. tapi aku gelak sakan cam pirate of carribean ... kuang kuang kuang

Kira ok lerrr ... ko ingat senang ke orang sedih nak gelak ? hehehehe

Tapi kali ni aku nak sentuh pasal kaedah berhadapan dengan kesedihan dalam emel merapu aku yang lalu ....

Dalam emel yang lalu aku ada tulis ... pesanan atok aku bila dilanda kesedihan ... yang sepatutnya kita buat ialah :

1st ... HISAB DIRI & CARI PENYEBAB ALLAH DATANGKAN KESEDIHAN
2nd ... kemudian JAUHI PENYEBAB Allah datangkan kesedihan
3rd ... kemudian TAUBAT
4th ... kemudian BUAT PERUBAHAN KE ARAH LEBIH BAIK .......
Jadi .... dia tanya dalam emel dia .... camana nak taubat ?

Ko orang kena baca dan sebut betul-betul TAU-BAT ....BUKANNYA .... TAU-BUAT hehehehe

TAU-BAT dengan TAU-BUAT tu dua mender yang lain dan berbeza ... lebih lebih lagi keduanya berbeza dengan .... TAUHU-SUMBAT yang selalu dibuat oleh Kak Bibah kat cafe hehehehehe

TAU-BAT ni amender ?

Ada orang kata ...taubat ni ialah kita ucapkan ...astaghfirullahalazim .... hehehehe ... BETUL KE ?

Ada orang kata ... taubat ni tunjuk baik depan orang .... belakang orang kitalah setan bertanduk hehehehe

Ada orang kata lak ... taubat ni .... wat muka sedih seminggu dua ... lepas tu enjoy sakan sampai lupa dunia hehehehehe

TAPI ....

kalau ikut apa yang atok aku ajar .... dulu waktu kekecik ... atok aku mengajar kitab kat masjid masa dia hidup ( yalaaa waktu dia idup .. kalu atok aku mengajar kitab kat masjid waktu dia dah arwah ... aku rasa kosong masjid dibuatnya kuang kuang kuang ) .... aku ingat lagi salah satu kitab yang dia baca pasal taubat .... Kitab Minhajul Abidin (Jalan Ahli Ibadah) oleh Imam Al Ghazali ...dalam kitab tu dia cite tujuh peringkat yang kena dilalui untuk menjadi seorang yang amat dikasihi oleh Allah ... dan salah satu peringkat ialah TAUBAT ...

OK serba sedikit yang aku nak cite kali ini ialah ... beberapa point yang atok aku cite pasal taubat ...


~~~~~ START ~~~~~

Apakah taubat ? Taubat ni amender ? Taubat ialah proses kita menyucikan diri kita dari kekotoran dosa yang telah dilakukan.

Dosa ni sebenarnya kotor ... Cuba ko orang bayangkan ... ko tengah jalan-jalan kat pasar malam Taman Semarak ... tiba-tiba ... ada satu van jual babi parking sebelah keter ko orang ... ko orang jijik tak ? .... hehehehe ..... Ko orang sedar tak ... kalau najis babi atau darah babi terpercik kat keter ko ... ko samak ... ko cuci 7 kali termasuk sekali dengan air tanah ... kira dah suci balik ...hati ko yang rasa jijik dah tak jijik ...

TAPI ... kalau ko buat dosa ... dosa tu sebenarnya lagi kotor ... lagi jijik dari najis babi ... SEBAB ... ko kena najis babi lom tentu ko masuk neraka ... TAPI ... dosa walau sekecik mana pun ... balasannya tetap ke neraka......

SEBAB TU ... bila ko wat dosa ... hati ko akan resah, gelisah, sedih etc .... SEBAB... yang buat dosa ni BUKAN hamba Allah ... TAPI ... hamba setan ... Ko Suka tak kalu orang panggil ko ... WEI MAMATZ KO NI HAMBA SETAN LAH ... suka ke ? .... atau orang panggil ko .... WEI MINAH KO NI HAMBA SETANLAH ... suka ke ? ... Tak Suka kan .... gitu gak ... bila kita wat dosa ... kalu ko orang mandi 7 kali dengan air tanah pun ... dosa ko orang takkan ilang ... rasa bersalah sentiasa follo ko orang ... ko rasa bersalah ... rasa sedih ... etc ... JADI ... untuk bersihkan diri dari dosa... TAUBAT

Hukum taubat adalah FARDHU AIN. Hukum taubat adalah wajib. Seseorang yang telah melakukan dosa WAJIB baginya bertaubat .... ada sesapa ke yang tak pernah buat dosa ?

Atok aku ada cite waktu aku kekecik dulu ....

Atok : Semua orang buat dosa, tetapi orang yang bertaubat nasuha akan mendapat keampunan Allah dan dimasukkan ke dalam syurga. Walaupun kita tidak tahu sama ada taubat kita diterima atau tidak, tetapi secara ilmiah kita boleh kenal seseorang itu ahli neraka. Ahli neraka ialah seseorang yang berbangga dengan dosa yang dia lakukan dan memperkecilkan azab neraka.

Wal iyazubillah ....

Dalam hidup aku .... ramai aku jumpa ahli neraka .... mereka minum arak, siap tepuk dada ".... todi ni tak kaw, brand yang satu lagi tu lagi high ...." ...ada gak yang aku jumpa .... "......aku kalau nak main kena ada 2 pompuan baru puas ...." .... ada gak yang aku jumpa ...."....kau ni sibuk aku buat maksiat ni apasal ? kubur masing-masing...." .... ada gak yang marah kat aku .... "aku nak masuk neraka ke, ko apa sibuk ? " .... ada gak yang kata .... "alaaaa ... esoklusa aku tobat lerrr ..." ....cehh cam konfiden jerk sempat tobat .... etc ....

dan atok aku pesan .....

Atok : Jauhi dan perangilah orang yang tidak mahu taat kepada Allah dan mempersendakan hukum Allah. Kerana dia akan merosakkan hidup kamu....

Ko orang tau tak ? Rasulullah SAW yang maksum, yang tak buat dosa pun sehari semalam Rasulullah SAW bertaubat 100 kali. Rasulullah SAW yang maksum (terpelihara dari dosa) pun bertaubat. Apa lagi orang cam kita yang sememangnya tidak dijamin syurga, memang sewajarlah dan wajiblah bertaubat ....

Atok aku cite .... dosa tu ada dua jenis ...

Pertama Dosa kepada Allah : kerana meninggalkan/mengabaikan apa yang diperintah Allah serta melakukan apa yang dilarang Allah.... Allah suruh solat 5 waktu ... depan orang dia solat ( sebab takut kena kutuk ) .... belakang orang .... gajah pun sembahyang subuh, dia tak sembahyang langsung .... Allah larang zina .... dapat gaji .... dia gi lorong belakang mati nak lepaskan gian .... apa nak jadi ????Kedua Dosa sesama manusia : ada 4 jenis dosa yang melibatkan orang. Ke-empat-empat jenis dosa tersebut ialah :1. Dosa yang ada hubungan dengan diri seseorang ... contoh : kita rogol dia, kita fitnah dia .... wei fitnah ni lagi teruk dari membunuh ...
2. Dosa yang ada kaitan dengan harta seseorang .... contoh : kita curi duit dia, atau kita curi spender dia ke ...
3. Dosa yang ada kaitan dengan keluarganya ... contohnya : kita buat fitnah sampai laki bini bercerai berai .... atau kita guna senyonyong nak pikat anak dara dia ...
4. Dosa yang ada kaitan dengan agama seseorang ..... contohnya : kita mengajar ajaran sesat yang menyalahi aqidah

Cara menyucikan dosa / Bertaubat Dosa dengan Allah : ada tiga syarat yang perlu ditempuh iaitu :
1. Menyesal atas dosa-dosa yang dilakukan
2. Tinggalkan perbuatan yang mengundang dosa
3. Berusaha bersungguh-sungguh untuk tidak mengulangi perbuatan tersebut.

Dosa sesama makhluk pula ada empat syarat yang perlu ditempohi :

1. Menyesal atas dosa-dosa yang dilakukan
2. Tinggalkan perbuatan yang mengundang dosa
3. Berusaha bersungguh-sungguh untuk tidak mengulangi perbuatan tersebut.
4. Memohon maaf dan kifarah kepada orang yang dilakukan dosa

Taubat yang diterima Allah ialah taubat yang dilakukan dengan penuh keinsafan, ikhlas dan sungguh-sungguh.

Kita semua jahat-jahat belaka terutamanya aku .... jom kita taubat sama-sama .... malam ni sebelum kita tidur .... kita switch off lampu .... kita duduk atas katil dalam gelap ... kita pejamkan mata ... kita tanya diri kita .... BERAPA BANYAK DOSA YANG AKU DAH LAKUKAN & BERAPA BANYAK TAUBAT YANG AKU LAKUKAN ? ... kalau taubat kita masih belum setimpal dengan dosa yang kita lakukan .... pohonlah ampunan dari Allah dengan seikhlas hati ....seterusnya berdoa kat Allah ..agar ampunkan dosa ibu & ayah kita ... guru-guru kita ...dan sebelum lelapkan mata ... berazam pada diri sendiri untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik esok hari berbanding hari yang sudah berlalu ....seterusnya berselawatlah sampai lena ...

Aku teringat satu doa taubat yang atok aku ajar ... terjemahan melayunya cam kat bawah ...

Tuhan ku, aku tidak layak untuk syurga MU. Tetapi aku tidak pula sanggup ke neraka MU. Oleh itu kurniakanlah ampunan kepada ku. Ampunkanlah dosa ku. Sesungguhnya ENGKAU lah pengampun, dosa-dosa besar

No comments: