Monday, February 18, 2008

Cintakan Keimanan

POSTO ..... POSTO ......

Salam sumer

...... satu hari di petang Jumaat .....


RRRIIINNNGGGGG

Nenek : Suhaime you tolong buat P&P untuk keselamatan visitor NCI dan juga P&P macam mana nak terima visitor in NCI

Aku : Ini bukan saya punya job of description

Nenek : Saya tahu, tapi kita ada officer yang tak boleh harap dan tak reti buat kerja

Aku : You give me black & white instruction ... baru I consider nak buat ke tak mau .... bla bla bla ......



...... Suatu hari di pagi Isnin

RRRRIIIINNNGGGGG

Nenek : I mahu cadangkan nama you to head OSHA & QA department, I harap you terima

Aku : I jaga farmasi pun sudah tunggang langgang ... you nak suruh I pening kepala dengan OSHA & QA ke ?

Nenek : Tapi kita ada officers yang tak reti buat kerja ... & kita kena kerja as a team .. tolong menolong

Aku : Dah tau Si Pundek dengan Si Bongok tak reti buat kerja ... apesal tak terminate ? ... kasi aje warning letter 3 kali , terus terminate 24 hours ... bla bla bla ....

Begitulerr expirien aku sejak Jumaat yang lalu .....

Petang Isnin tu aku balik ke Tmn Tasik dengan hati yang panas ..... sampai ke rumah ... aku terus terjun ke dalam swimming pool dengan pakaian office untuk menyejukkan hati aku kuang kuang kuang

Bini aku yang macam Nicole Kidman : Abang buang tebiat ke terjun dalam air dengan baju kerja ? .... (padahal dia tahu yang aku tengah marah tahap gaban)

Aku : alahaaaiiii mujorlaaa yang bebel kat aku ni cam Nicole Kidman ... kalu yang bebel kat aku ni cam nenek tan .. aku terjun dalam kolam ni tak timbul2 kuang kuang kuang

Aku naik dari swimming pool ... terus ke bilik dengan baju yang basah kuyup sambil di bebel oleh bini aku yang macam Nicole Kidman tu ... aku tukar ke baju Melayu .... anak-anak aku dah ada dalam saf tunggu aku untuk solat Isya berjemaah .... BARU LERRRR SEJUK HATI AKU tengok family aku semua solat berjemaah ............ lepas tadarus satu family, bini aku memujuk ....

Bini : Ni mesti kena buat kerja Si Pundek & Si Bongok tu lagi ? ... ( FYI bini aku pun baca emel2 merapu aku ni hehehehe )

Bini : Abang kena sabar ... kan arwah atok ada pesan .... sabar .... INGAT tak ? .... (bini aku dah start memujuk .... sebab dia tau ... kalu aku terus panas ... sesilap aku jadi setan balik dan buat kerja lama balik ..... OOOOhhhhh untungnya aku dapat bini cam ni hehehehehe )

Bini : Abang ingat tak cerita arwah atok pasal Ashabul Ukhdud ? ..... bla bla bla ... (bini aku stat refresh balik cite arwah atok aku ) ... aku pun dengar lerrrrrr

dan pada malam tu, bini aku suruh aku membacakan Surah Al Buruj ... satu surah yang ada kena mengena dengan kisah Ashabul Ukhdud ..... lepas tu aku dapat "upah" kuang kuang kuang ... kalu cam ni ... tiap kali balik kije ..... aku nak berlakon untuk jadi tensen tahap gaban ..........

Keesokan paginya (Selasa) .. lepas Subuh aku bergegas ke KLIA untuk menjemput sedara mara aku ... tapi flight delay .... aku terus ke NCI .....

DON : So Suhaime ? ... You agree ke pada proposal Miss Tan ?

Aku : Sorilerr... akunyer farmasi pun aku dah pening kepala ... ni nak buat kerja orang lain ... kalau dah tau Si Pundek & Si Bongok tak boleh buat kerja .... biar aku inform Big Boss suruh issue warning letter & terminate dua-dua ekor tu.

Salah ke kalu aku tak mo buat kerja orang lain ? Hehehehehe

Pasal buat kerja orang dengan tak mo buat kerja orang ni.... aku nak citekan satu kisah
pasal seorang pemuda ... yang dipilih untuk buat kerja oleh Raja ... tapi sebab dia ada maruah iman .... dia tak buat kerja yang TAK SEPATUTNYA dia buat ... last sekali dia kena hukum bunuh ........ TAPI ...... kematiannya telah menyebabkan ramai orang kafir beriman dengan Allah .............. ooohhhhh touchingnya cite ni .......

Surah Al Buruj .... salah satu surah yang aku pernah baca pada hari walimah aku dengan bini yang cun macam Nicole Kidman kuang kuang kuang ............. Surah Al Buruj itu jugaklerr memaparkan kisah Ashabul Ukhdud ...

Dulu arwah atok aku pernah cite .... actually bukan cite laaa ... dia bukak kitab tafsir kat masjid kampung ... tafsir tentang surah Al Buruj ....akan kisah Ashabul Ukhdud ... iaitu kisah parit api manusia ...

Arwah atok aku cite ....

70 tahun sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW ... ada seorang raja Yahudi ... raja ni lak ada seorang tukang sihir yang jadi Perdana Menteri dia ... satu hari .... Ahli Sihir ni inform kat raja ...

Ahli Sihir : Aku ni dah tua ... kubur kata mari mari, rumah kata pergilerr berambus ... jadi Tuanku carikanlerr seorang mamatz yang encem yang aku boleh ajar dia ilmu sihir aku ... supaya bila aku dah mati ... mamatz tu boleh ganti aku jadi ahli sihir dan maintain kerajaan tuanku ...

Maka kehendak ahli sihir itu pun diperkenankan ... setelah saringan demi saringan dilakukan ... maka terpilihlah seorang pemuda yang tinggal agak jauh dari rumah ahli sihir tersebut. Maka pemuda itu pun diarahkan untuk belajar magic dengan ahli sihir tu ....

Maka berulang-alikler mamat tu dari rumah ayah dia ke rumah ahli sihir utk belajar magic...KEBETULAN .... antara rumah pemuda dengan rumah ahli sihir tu ... ada rumah seorang ahli ibadah yang mengajar penduduk negeri tu tentang iman kepada Allah ..... jadi satu hari dalam perjalanan ke rumah ahli sihir ..... mamatz tu lepak jap kat rumah ahli ibadah tu bersama-sama orang yang mendengar ajaran ahli ibadah tu ... mamatz tu lak tertarik dengan ilmu tentang mentauhidkan Allah berbanding ilmu magic yang dia belajar dari ahli sihir .... maka seringlah dia terlambat sampai ke rumah ahli sihir ... bila dah lambat sampai ... ahli sihir tu pun belasah ler mamat tu sebab tak punctual .... on the way balik dari rumah ahli sihir ... dia lepak lagi dengan ahli ibadah tu untuk belajar tentang iman kepada Allah ... so dia sampai rumah pun lewat dari biasa .. kat rumah dia ... kena belasah lagi dengan mak bapak dia ... masalah dia tu ... dia cite kat ahli ibadah tu .. maka ahli ibadah tu bagi tau kat dia ....

Ahli Ibadah :kalau ko terlambat datang kepada ahli sihir, ko kelentong jeryang ko ditahan oleh ibu ko untuk buat kerja kat rumah, dan bila terlambat kembali ke rumah katakan kat mak ko yang ko ditahan oleh ahli sihir sebab nak belajar ilmu magic yang power mower

Maka begituler rutin hidup pemuda tu ... di samping belajar magic... dia belajar gak ilmu tentang tauhid dan keimanan ....SEHINGGALAH ... satu hari adalerr sekor binatang buas yang menyerang orang kat negara dia tu ...dan kebetulan ... on the way dia nak gi belajar magic... dia terserempak dengan binatang buas tu ... LALU dia pun nak test ilmu yang dia sudah pelajari ... mamatz tu kata ....."Sekarang aku akan mengetahui yang mana lebih yang lebih baik di sisi Allah apakah ajaran ahli ibadah atau ajaran ahli sihir" ...... lalu ia mengambil sebutir batu dan berdoa "Ya Allah jika ajaran ahli ibadah itu lebih baik di sisimu maka bunuhlah binatang itu supaya orang-orang dapat lalu lalang di tempat ini"...... Lalu mamatz tu pun pelekong binatang tu dengan anak batu dan terus terbunuh binatang itu....... maka happy giler lerrrr orang kat tempat tu ... sebab binatang buas cam dinosaaur tu dah mati .... sejak ari tu .. seorang demi seorang rakyat datang jumpa mamaatz tu dan mintak tolong dari dia ... dah jadi macam tok pawang lak mamatz ni ...... siapa ada sakit jumpa dia .... sembuh ... hinggalah seorang menteri yang buta matanya datang jumpa mamatz ni minta sembuhkan matanya yang buta ........

Menteri : berkata: "sembuhkan aku, dan aku sanggup memberikan kepadamu apa saja yang anda suka

Pemuda : Aku tidak dapat menyembuhkan seseorang pun sedang yang menyembuhkan hanya Allah azza wajalla, jika engkau mahu beriman (percaya) kepada Allah, maka aku akan berdoa semoga Allah menyembuhkan mu

Maka menteri itu pun terus beriman kepada Allah dan didoakan oleh pemuda itu dan pada seketika itu juga menteri sembuh dari buta dengan izin Allah s.w.t.
Kemudian menteri itu kembali ke majlis raja sebagaimana biasanya, dan ditanya oleh raja Raja : Wei menteri, siapakah yang menyembuhkan mata ko ?

Jawab Menteri : Rabbi (Tuhanku)
Raja : Aku ke Tuhan ko ?

Jawab Menteri : Bukan, tetapi Tuhanku dan Tuhanmu iaitu Allah
Ditanya oleh Raja : Apakah anda mempunyai Tuhan selain Aku?
Jawab Menteri : Ya, Tuhan ku dan Tuhanmu ialah Allah

Marah lerr raja Yahudi tu ... dia pun siksa Menteri tu kaw kaw sebab nak tau siapa yang ajar menteri dia tu tentang iman kepada Allah ... akhirnya dia pun cite yang pemuda mamatz encem tu yang ajar ... Raja sewel lagi mereng tu pun panggiller pemuda tu .......

Raja : Wei mamat , sungguh hebat sihirmu sehingga dapat menyembuhkan orang buta dan sopak dan berbagai macam penyakit

Pemuda : Sesungguhnya aku tidak dapat menyembuhkan siapa pun, hanya semata-mata Allah azza wa jalla

Raja itu pun bertanya : Adakah aku?

Pemuda : Tidak

Raja : Adakah engkau ada tuhan lain selain aku?

Pemuda : Ya, Tuhanku dan Tuhanmu hanya Allah

Maka tension tahap gaban lerr raja tu ... dia siksa... dia torture kaw kaw ... suruh pemuda tu kata yang Raja Yahudi itulah tuhan ....tapi pemuda itu tak mo ..... Maka raja memerintahkan supaya pergi ke puncak gunung ...... dan di sana juga mamatz itu ditawarkan lagi untuk meninggalkan agamanya dan mengikuti agama raja, jika tetap dengan keimanan, mamatz itu akan dilempar dari atas gunung itu ...... maka pemuda itu berdoa .......... "Allahumma ikfinihim bimaa syi'ta" (Ya Allah selesaikanlah urusanku dengan mereka ini dengan aku sehendak-Mu) ...... Nota : kat sesapa yang rasa tertekan atau pressure ... bolehle baca ............ Tiba-tiba gunung itu bergoncang sehingga orang2 Raja jatuh dari atas bukit dan mati semuanya ...... kendian mamatz itu kembali ke istana utk jumpa raja, dan ketika ditanya: "Manakah orang-orang yang membawamu?".

Mamatz : Allah yang menyelesaikan urusan merek

Tension tahap gaban Raja tu ... diarahkan lak agar mamatz tu dicampak ke tengah laut biar lemas ...... bila telah sampai di tengah laut ditanyakan pada mamatz tu jika ia mau mengubah agama, jika tidak maka lemparkan ke dalam laut ......

Mamatz tu berdoa lagi : Allahumma ikfinihim bimaa syi'ta

Maka tenggelamlah orang yang membawa pemuda tersebut cam kapal Titanic tenggelam ... hanya mamat tu aje yang selamat ..... mamatz tu pun kembali menghadap raja.... lagi tension tahap gaban Raja ......

Raja : Camana keadaan orang-orang yang bawa ko ?

Mamatz : Allah yang menyelesaikan mereka

Mamatz : Wei Raja ... ko takkan dapat bunuh aku kecuali jika ko ikut cakap aku

Raja : Camana nak bunuh ko ?

Mamat : Ko kumpulkan semua orang di kawasan lapang, pastu ko gantung aku di atas tiang yang tinggi yang orang boleh nampak, kendian ko ambil anak panah milik aku ini dan ko letakkan di busur panah, pastu ko baca : Bismillahi Rabbil ghulaam (Dengan nama Allah Tuhan mamatz ni) ...... kendian ko lepaskan anak panah itubaruler ko dapat bunuh aku.

Maka semua arahan mamatz itu dilaksanakan oleh raja .... Di khalayak ramai , Raja melafazkan ..... Bismillahi Rabbil ghulaam .... sambil disaksikan dan didengari oleh rakyat jelata ... dan ketika anak panah telah dilepaskan dan mengenai pelipis si mamatz itu, dia mengusap dengan tangannya dan terus mati

Semua orang yang hadir berkata: Aamannaa birrabil ghulaam (Kami beriman kepada Tuhannya pemuda itu).

Semua yang melihat peristiwa itu telah beriman dengan Allah, tuhan kepada di mamatz ..... Makin tension giler babitahap gaban lerr Raja tu ... Maka raja memerintah supaya di setiap jalan digali parit dan dinyalakan api, dan rakyat yang tetap percaya kepada Allah dicampakkan ke dalam parit api itu. Maka ramailah rakyat jelata yang rentung kerana jadi bahan bakar api di parit tersebut ...... sehingga tiba seorang wanita yang mengendong bayinya yang masih menyusu, ketika bayinya diangkat oleh pengikut-pengikut raja untuk dimasukkan kedalam parit berapi itu, wanita itu hampir menurut perintah Raja untuk berganti agama karena sangat belas kasihan pada anaknya yang masih kecil itu, tiba-tiba anak bayi itu berbicara dengan suara lantang: "Sabarlah hai ibuku karena kau sedang mempertahankan yang hak. .... maka matilah ibu & anak dibakar di dalam parit .

Begitulerr antara cierrita ashabul ukhdud yang aku masih ingat-ingat lupa... arwah atok aku ada cite ... waktu zaman pemerintahan Saidina Omar ... kubur mamatz tersebut telah digali .... mayatnya masih segar macam orang yang baru meninggal dan tangannya masih memegang pelipis tempat landing anak panah ........

Semoga banyak pengajaran ko orang dapat ..........

OK nak chow dulu ... kezen aku ajak makan ..........

No comments: