Monday, February 18, 2008

Musuh Orang Beriman

Salam

Emel merapu aku yang lepas, aku ada sentuh pasal nafsu. Kali ni aku nak citer pasal musuh orang mukmin yang zahir.

***********

Once upon a time. From the kingdom far far away ...... di sebuah sepital ....

RRRRIIINNNGGG (sound effet telepon)

Nenek Tua Kutuk : Ellooo, you free tak ? Sila datang ke bilik kaunseling. Dato' mahu jumpa.

Mamatz encem yang dipanggil tu pun naiklah ke atas sambil lepak2 kat bilik kaunseling. Tak lama lepas tu Dato' & Nenek Tua Kutuk pun masuk bersama sepucuk surat di tangan Dato'.

Dato' : You tahu tak, ada orang komplen pasal you ? Dia tulis surat pada saya. Awak baca sendiri isi kandungan surat. Lepas tu awak komen

Mamatz encem pun baca surat tu....

Isi kandungan surat tu .................

Kepada : DATO'

Perkara : Gangguan Tempat Kerja

Pengganggu : Mamatz Encem

Mangsa : 1. Nenek Planet of The Apes
2. Nenek Janda Gersang Muka Biawak Menopos

Saya ingin mengadu kepada pihak Dato' bahawa Mamatz Encem telah melakukan gangguan tempat kerja ke atas kami. Kami rasa stress dan mengalami tekanan emosi dan perasaan. Sebelum ini, Mamatz Encem telah melakukan gangguan tempat kerja ke atas Ketua Sekuriti Pundek dan QA Bongok. Saya berharap Dato' akan mengambil tndakan disiplin ke atas Mamatz Encem.

Yang Benar

Nenek Janda Gersang Muka Biawak Menopos

*************

Dato' : Apa you punya komen ?

Mamatz Encem : Apa yang saya harass ? Takkan saya nak harass 2 ekor nenek tu ? Ingat saya tak ada taste ke ? Cuba Dato' tengok nenek dua ekor tu. Dato' tengok mereka Dato' stim tak ?

Dato' : Hehehehehe ( Dia gelak )

Mamatz Encem : Dato' tengok dua ekor nenek, Dato' pun tak stim, inikan pulak saya yang muda belia, encem, macho, caring lagi heart throbbing. Lagilaaa saya tak stim. Kalau dua ekor nenek tu tadah C*P*P dia bagi free kat beruk maarip samdol, saya rasa beruk maarip samdol pun tak mo sebab satu macam rupa bangkai biawak, satu macam rupa bangkai anjing. Saya ada my own taste lah Dato'. Kalau muka cam Nicole Kidman, hah yang macam Nicole Kidman memang WAJIB saya ngorat kuang kuang kuang. Yang dua ekor ni rupa dah ler kerepot perasan lak orang nak sexually harass dia orang.

Dato' pun gelak KUANG KUANG KUANG

Nenek Tua Kutuk ... muka dah merah padam ... terasa gak ler tu ...

Mamatz Encem : Kalau nenek dua ekor tu rasa saya harass mereka, suruh aje dia buat report polis. Bukan payah sangat. Dan kalau Dato' nak tau sapa yang kaki sexual harass kat sini, Dato' call ASP Teo Hock Leong kat Balai Polis Nilai. Ada dua orang staff perempuan dah buat police report tentang seorang exec staff di block management yang sexual harass mereka. Dan exec tu pun tengah dalam perhatian polis. Mereka tunggu masa aje nak cekup. Kalau dia kena cekup, saya nak inform member2 yang kat dalam lokap tu henyak dia cukup2.

Dato' : Apa yang ditulis tak semestinya you sexually harass mereka. May be mereka kata you selalu marah mereka, mereka pressure & stress. Mentally tortured.

Mamatz Encem : Hek eleh. Baru kena maki dengan saya dalam telefon dah stress. Yang Nenek Janda Gersang pergi maki staff depan patient, depan public apasal dia tak fikir staff stress dengan dia ? Kira dia punya harrassment lagi teruk. Staff miscarriage, dapat medical leave, dia marah. Nenek Janda Gersang tu gilo ko ? Orang miscarriage dapat MC tu standardlah. Yang dia nak marah tu pehal ? Itu pun harrassment gak. Staff admitted di hospital pakar, ada surat sakit dari Doktor Pakar, Nenek Janda Gersang maki, tuduh dia sebagai mangsa rogol sampai dia resign. Itu punya harassment lagi teruk. Cuba Dato' call labour office kat Seremban. Nama Nenek Janda Gersang, Nenek Tua Kutuk dengan QA Bongok tu dah naik kat opis Pejabat Buruh SEBAB occupational harassment. Sekarang Dato' fikir sendiri, SIAPA HARRASSER ? Saya atau Nenek Janda Gersang tu ? Dah 4 tahun saya kat sini, tak ada orang pernah tengok saya jadi brutal. Tapi bila celaka-celaka ni join sini, dah ler tak reti buat kerja, berlagak & kurang ajar. Orang kurang ajar dengan saya, saya kurang ajar dengan dia balik. Salah ke ? bla bla bla bla bla

Dato' : OK I got your point. Apa yang awak cakap memang sama dengan apa yang dilaporkan oleh saya oleh Chairman. Bla bla bla

******************

Hehehehe

Beitulah antara ujian kesabaran yang melanda umat Islam di bulan posa.

Kengkadang aku teringat satu hadis yang pernah dibacakan oleh arwah atok aku ....

Sabda Rasulullah SAW : Sesungguhnya orang mukmin itu disukarkan (dimusuhi) oleh lima perkara. Nafsu, Syaitan, Muslim yang fasiq, Kafir harbi (memerangi), Munafiq.

Setiap orang yang beriman, itulah lima musuh yang selalu tak senang tengok orang beriman nak buat ibadah.

1. Syaitan yang tak pernah tidur dan lalai untuk menyesatkan manusia.

2. Nafsu yang sering ajak manusia berpoya-poya dengan keindahan dunia tanpa batasan syariat.

3. Orang muslim yang fasiq, yang tahu diri mereka jahil tapi tak mahu belajar agama, yang pura-pura belajar agama untuk mencari ruang untuk membuat dosa, serta orang yang mengekalkan perbuatan yang berdosa.

4. Kafir harbi yang sentiasa tak senang tengok orang beriman selesa beribadah. Ada saja masalah yang nak ditimbulkan.

5. Orang munafiq iaitu orang yang menzahirkan Islam tetapi menyembunyikan kekufuran. Macam musang bulu ayam. Dia tunjuk diri dia sembahyang, tapi sembahyang tu untuk menutup maksiat zina yang dia lakukan etc.

Begitulah antara intipati yang arwah tok aku ajarkan. Lantas atok aku kata ... kalau kau nak sangat bertumbuk ... ko cari aje lima musuh ni ... dah jumpa kau tumbuh dan gocoh puas2 ... kuang kuang kuang

Itulah antara kenangan yang aku pernah lalui bersama arwah atok aku ... arwah tok aku ni tau ... cucu dia sorang ni kaki baran ... dah ler kaki baran ... out of control ... jadi dia tak mo "bakat" cucu dia ni terbazir ... dia ajar ler kat mana nak lepaskan baran tu ... biar baran tu kena betul pada tempat atau orang yang sememangnya patut dimusuhi menurut syariat Islam ... pandai gak arwah atok aku ni ... hehehe

Secara umumnya itulah lima musuh mukmin. Orang fasiq ni iala orang yang melazimi membuat dosa. Dia Islam tapi suka buat dosa. Dah le suka buat dosa, rasa bangga lak bila buat dosa. Siap perlekeh api neraka tu. Dia ingat api neraka tu panas cam api rokok yang dia isap. Mengong tol. Orang camni, memang dihalalkan syariat Islam untuk kita ajak bertumbuk. Nak patahkan leher pun tak pe.

Orang kafir lak, ada yang kafir harbi, ada yang kafir zimmi. Kafir zimmi ialah kafir yang ingin berdamai dengan orang Islam. Kafir harbi lak ialah kafir yang sengaja cari pasal ajak orang Islam bergaduh. Jadi kafir harbi ni bolehlah kita bertumbuk dengan dia kalau diaorang ajak bertumbuk. Kalau dia orang cari pasal, kita cari pasal gak dengan dia. Dia harass orang Islam, kita harass dia balik. Dia maki orang Islam tak tentu pasal, kita malukan dia balik. DAPAT PAHALA tu kata ato aku.

Orang munafiq lak ... ni cam talam muka dua ... musang bulu ayam .... suka tikam orang dari belakang. Depan kita dia cakap benda baik jerk, belakang kita dia buruk2kan kita. Depan orang dia cakap pasal Islam, cakap benda baik, tapi dialah bapak kepada segala kaki maksiat yang ada kat dunia ni. Dah ler dia nyamar jadi baik, dia ajak orang buat jahat gak. Orang macam ni, atok aku kata, lagi celaka dari kafir harbi, sebab kita tak expect dia nak dajalkan kita. Tau2 aje, kita dah kena perangkap dengan dia. Nabi pun ada kata, kat akhirat nanti, munafiq ni masuk neraka paling hina dari orang kafir. Kalau jumpa orang kafir ni, elok dibunuh aje agar orang islam terselamat dari tipu daya dan kesesatan yang mereka bawa.

Dulu waktu aqiqah anak aku yang no 7, sebagai pendatang baru kat Tampin, aku jemput orang2 kat taman perumahan aku serta orang masjid datang kenduri. Memandangkan yang menjemput dia orang tu mereka kenal sebagai "USTAT" kat Tampin, maka ramailah yang hadir. Lepas kenduri, aku sengaja keluarkan album gambar2 lama aku ... gambar waktu rambut aku panjang mayang mengurai ala2 rambut pontianak. Dengan T-Shirt Iron Maiden, jeans ketat, rantai kapal kat leher, buckle tengkorak etc. Sampai ada yang mengucap panjang. Bila ditanya... sapa di dalam gambar tu ? ... aku jawab .. aku ler ... Lepas tu aku kata kat dia orang ... dah jangan panggil aku ustat ... aku ni orang jahat ... tak pepasal aku jadi orang munafiq lak.

Jadi sama2lah kita cek sifat 3 musuh yang zahir di kalangan manusia tu. Kalau adalah sifat tu dalam diri kita , sama ada yang faisq, kafir harbi atau munafiq, memang patutler hidup kita ni Allah sukarkan dan sempitkan rezeki. Sebab kita telah menjadi musuh orang beriman. Musuh orang beriman ialah musuh Allah dan Rasul-Nya. Maka semakin susah dan sempitlah hidup kita dan rezeki kita didunia ni.

No comments: