Monday, February 18, 2008

Cinta Untuk Mensyukuri Nikmat ALLAH

POSTO ..... POSTO .....

Salam sumer,

Jenazah Ustaz Afandi Omar Al Hafiz telah selamat dikebumikan. Kepada yang sedekahkan doa, yaasin etc ... aku ucapkan jazakumullah khairan katsira ... Allah saja yang dapat membalas jasa ko orang. Semoga Allah tempatkan beliau bersama-sama golongan yang muqarrabin.

Ko orang nak tau tak .... dah lama sebenarnya aku tak menangis .... tapi ari tu aku menangis

Ko orang nak tau pesal ?

Bukan sebab salah seorang Ustaz yang ngajar kat madrasah tu meninggal dunia .... mana leh meratapi mayat ... haram tu ....

Aku nangis sebab adalaaa 4 orang pelajar kat Madrasah tu yang menangis ......

Bila aku hampiri salah seorang .... aku tanya .. : Pesal adik nangis ? Tak baik nangis kat mayat

Ko tau apa dia orang jawab ?

Budak : Saya bukan menangis pada mayat ... tapi saya terkenang arwah mak & ayah saya .......... dulu saya kehilangan mak & ayah ... saya dapat tumpang berteduh di sini ... sekarang ustaz yang saya anggap sebagai ayah pula tinggalkan saya .........

Umor budak tu 10 tahun .......... yang aku tau ..... aku peluk budak tu .... dan aku cakap kat dia : KAMI di sini semua adalah ibu & ayah mu ..... ( Note : KAMI ni merujuk kepada tenaga pengurusan Madrasah )

Aku pun tak sedar ... rupa2nya air mata aku pun mengalir ..... dan semalam aku datang kerja dalam keadaan yang tak ada mood langsung ..... sampai staff aku pun perasan .... dalam ati aku ..... dok berdoa ....... agar tak ada org cari pasal dengan aku ..... kalu tak ..... eeeeiiiiii memamng meletup dan aku patah2kan tengkok dia ...... Malangnya .... nenek lak call aku pasal nak suruh wat kije QA sebelum auditor datang audit .... dan aku lak apa lagi ... dalam telpon .... aku terus *&^%$#@@#$%^&**&^%$#@ nenek tua tu .... malang sungguh nasib dia ...... kat 15 minit gak aku bebel carut2 kat dia sebab employ orang bongok yang tak reti wat kije ............. JAHATKAN AKU NI ? kuang kuang kuang

~~~~~~~ END ~~~~~~

Ok kita cite lain lak ..........

Emel merapu aku yang lepas ... aku ada quote kata-kata arwah atok aku .....Jadi orang miskin yang sabar & redha lebih baik dari jadi orang kaya yang tidak bersyukur

Adalak emel masuk dan tanya kat aku .....

Penanya : Mana bagus kalu jadi orang kaya yang bersyukur dengan jadi orang miskin yang sabar & redha ?

Hehehehehe

Aku pun pernah taanya atok aku ... ko tau ... amender dia jawab ?

Atok : Orang kaya yang bersyukur itu lebih baik dari orang miskin yang sabar dan redha. Sebab orang kaya yang bersyukur, nikmat yang diperolehi itu akan dikongsi dengan orang lain. Sedangkan orang miskin yang sabar dan redha, sifat sabar & redha itu hanyalah untuk diri dia. OOoooOOoohhhhh gitu rupanya

Sebab apa atok aku kata cenggitu ?

Orang kaya .... bila dia terima nikmat .... dia bersyukur ... dia tak eksen ...dia tak berlagak ... dia tak menunjuk-nunjuk .... dia tak cakap besar ....dan nikmat yang dia perolehi tu ... dia kongsi dengan orang lain .... Kalu dia dapat duit juta-juta ... dia sedekah kat fakir miskin ..... kalu dia dapat makanan yang lazat-lazat ... dia ajak orang miskin yang lapar makan sama-sama ..... etc .... TAPI .... ada tapi lagi tu ....

...... Atok aku kata : TAK RAMAI ORANG YANG MAMPU BERHADAPAN DENGAN UJIAN NIKMAT ..........

Betul gak tu .....

meh sini kita cuba fikir-fikirkan sket .........

Mana lebih senang .... kita tanya Frequently asked questions kat diri kita .......

Untuk ingat Allah, mana lebih senang ? Waktu senang ke atau waktu susah ?

Errrrr .... mmmMMmmMmmm ....

Bila kita ada masalah .... atau kesusahan .... kita perlukan tempat mengadu ... dan kita akan cukup mudah & senang untuk ingat kat Allah ........ paling tidak .... bila kita ada problem .... kita akan mengeluh "YA ALLAH !!! Apa nak jadi ni ..... bla bla bla " ....

TAPI .....

Bila kita senang ... banyak duit .... hidup mewah ..... tak ada masalah ..... senang ke kita nak ingat kat Allah ? ...... PAYAH WOOOOOOO ....... sebab kita dah leka dengan nikmat atau kemewahan yang kita kecapi ........

Sebab itu kadang2 ...... tiap kali kita ada problem ... tak kira problem duit ke .... problem kena marah dengan boss ke ..... problem gaduh2 ke ...... ada tak kita muhasabah diri kita ? ... yerlaaa mana ler tau .... Allah datangkan masalah kat kita supaya kita hisab diri kita .... sebab kita banyak sangat wat dosa ... lalu Allah datangkan masalah kat kita supaya kita sedar & insaf .... ada ke ? ... TAK ADA ( cehhh ni special effect tengah terkejut kuang kuang kuang ) ....... aku pun tak der ..... sebab tu Allah datangkan kat kita .. lepas satu problem ... satu problem ... lepas satu problem .... satu problem ....supaya kita ni ingat kat Allah .............

Sepatutnya ... bila kita ada masalah ... ditimpa bala .... atau ada musibah ... SEPATUTNYA ... kita hisab diri sendiri ... mungkin ada perkara yang Allah benci ... kita buat ... lalu Allah datangkan musibah pada kita .... supaya kita sedar yang kita ada buat salah dengan Allah .... seterusnya ... kita ucap istghfar banyak2 .... bertaubat dengan Allah banyak2 ........

DAN ....

Bila kita dapat nikmat lak ... kita ucap alhamdulillah banyak-banyak ... sujud syukur pada Allah banyak-banyak .... kongsilah nikmat itu dengan mereka yang daif dan lebih memerlukan .......... sebab bila kita syukuri nikmat dari Allah , Allah berjanji akan tambah nikmat yang ada pada kita dengan nikmat-nikmat yang lain ... caya lah .........

Note : Begituler lebih kurang atok aku pesan kat aku .........

Yang tadi tu antara pesanan arwah tok aku yang aku sampaikan cara style aku yang brutal ni ..... hehehehe

Yang tadi tu pesan arwah tok aku ...... Sekarang aku lak nak tambah .............

Ada lak orang .... bila ada masalah .... bila ada problem .... dia bukan ingat kat Allah ... dia pergi enjoy sakan .... pergi clubbing .. terkinja-kinja dalam disco macam beruk maarip samdol .... togok arak .... atas alasan ... nak release tension

Release tension kepala korok dia ...

Kalu adalah perangai cam ni .... dua kali malang ... dah ler kat dunia banyak masalah .... kat akhirat kena balun & bedal dalam neraka ....

Sebab tu ... orang yang betul-betul mensyukuri nikmat Allah .... bila dia di timpa masalah atau musibah ... dia bukan setakat sabar & redha saja ... sebaliknya dia ucapkan ALHAMDULILLAH .... sebab ... walaupun dia ditimpa musibah ... masih ada 1001 lagi nikmat yang Allah beri kat dia yang boleh dia gunakan untuk menyelesaikan masalah dia .... kadang-kadang .... kita expect nak dapat bonus sebulan gaji ... sekali ... satu sen pun tak dapat .... ada ke kita bersyukur ? .... sebab apa nak bersyukur ? ... sebab walau tak dapat bonus sebulan ... kita masih ada gaji berbanding dengan orang2 yang masuk program "BERSAMAMU" di TV3 ....

Aku pernah tanya kat arwah tok aku .... susahnyeeeeeeeeee nak susahnya nak sabar .... susahnya nak redha ... dan susahnya nak bersyukur ..... sebab kita ni idup susah ... selalu kena kutuk dengan anak2 orang kaya Besut ......

Atok aku jawab : Kalau kita ditimpa masalah, kita bandingkan masalah kita dengan masalah orang lain yang lebih teruk dari kita .... supaya mudah untuk kita bersabar & redha ...... kalau kita mendapat nikmat pula, kita bandingkan nikmat orang lain yang lebih besar dari nikmat yang kita perolehi agar kita tidak mudah sombong

hehehehe gituleeer serba sedikit yang aku nak merapu

OK lerrr chow dulu ... nak gi solat Jumaat .........

No comments: