Monday, February 18, 2008

Bibik Aku Nak Balik Raya

Burung atau Unta?
(Menjawab soalan email sekitar ramadhan.. dan menulis sambil mengindam nak makan daging unta atau daging burung atau daging burung unta.. mana mana yang hampir dalam talam..oh!)Aku suami mistahli, waktu sahur aku nak masak daging masak merah, dan aku teringin sekali nak masak danging unta masak merah!... tetapi memandangkan unta susah nak dapat ... lalu aku pun suruhlaaa staff aku kat kampung sembelih burung unta sekor dan hantar dagingnya ke rumah aku hehehewoha!Akupun pergi kedai beli lada giling, mampus tauke kedai tu tak tahu dan cakap takde, kalau takde lada giling, bagi lada lumatpun takpe (benda yang sama, istilah berbeza) tapi itupun takde, rupa-rupanya kat negeri terengganu sahaja panggil cili boh sebagai lada giling.., apa-apalah, dan aku pernah beli ‘ubat lampu’, lagi sekali mampus tauke kedai tu tak tahu dan cakap takde, walaupun aku dah control ‘sleng’,Biasa aku cakap: “nok beli ubak lapu sir!”Tapi aku tukar kepada standard bahasa Malaysia: "Nak beli ubat lampu satu.."Rupanya kat terengganu sahaja panggil batery sebagai ubat lampu, hampeh kepada taukei kedai yang tidak pandai loghat pelbagai negeri..******Sebelum tidur malam, aku hiris daging jadi keping-kepingan, dan rebus, supaya lembut dan empuk kelak..aku jugak sudah potong bawang siap-siap..*******Menjelang sahur.Aku taruk kuali atas api.Aku letak sedikit minyak masak,Aku letak lada giling (cili boh sebenarnya)Aku kacau sehingga masak ikut arah lawan jam..(sunnah Nabi kacau ketika memasak ikut arah lawan jam)Sambil kacau, baca doa ni.. (error Arabic word- please refer ustaz,)Kemudian aku letak asam keping 2 ulas, secubit belacan.., gula dan garam, aku kacau lagi ikut arah lawan jam..
Kemudian aku masukkan daging dan potongan bawang

*********************

HAH ... ko orang mesti tanya .... apesal aku ni nak jadi cam Chef Wan lak ? ... hehehe

Bukannya apa ... bibik aku nak balik Indon beraya .... memang tiap-tiap tahun raya, dia akan balik Indon ... jadi sesaja jerk aku praktis masak sahur untuk bini aku yang macam Nicole Kidman tu hehehe

Tau-tau ajelaaa... bini aku kengkadang ON Call ... letih ... walaupun aku kuar rumah kol 7am ... balik umah jam 10pm .... drive 2jam dari Nilai ke Tampin ... tapi aku rasa orang pompuan nye penat lagi parah dari penat lelaki ......jadi terpaksalah aku amik tugas bibik aku utk memasak hehehe

OK .. aku nak cite pasal bibik aku ....

Aku sebenarnya ... tak suka ada orang luar dalam rumah aku ... SEBAB ...tak ada PRIVACY ... hehehehe ..... TETAPI ..... memandangkan pada tahun 2004 ... aku kije kat Nilai ... bini aku lak kat Kota Tinggi ... aku cian nengok Nicole Kidman aku terkial-kial basuh baju sensorang, masak sensorang, jaga anak2 sensorang .... SO .... aku jumpa salah sorang member aku yang kat Indon dan mintak carikan sorang bibik utk bantu menguruskan & mengemaskan rumah kat Kota Tinggi ...maka berlakulah sessi sembang ....

Aku : ko tolong carikan aku sorang bibik . Cian aku nengok bini aku jaga anak & uruskan rumah sorang2

Saiful (member aku kat Indon) : orang yang macam mana ko nak ? Anak dara ? Pertengahan usia ? Lanjut usia ?

Aku : Anak dara janganlerr.. kang tak pepasal bini aku suh aku wat bini muda lak kang kuang kuang kuang

Aku : Yang lanjut usia pun jangan lerr .. kang tak pepasal dia kena heart attack ke .. amender sakit2 yang lain ... bini aku lak kena jaga dia

Aku : satu lagi ... cari orang yang susah .. miskin ....kalau boleh yang yatim piatu

Selang beberapa minggu .... member aku hantar lah sorang perempuan ke rumah sewa kat Kota Tinggi .. aku kena amik 3 hari cuti dari NCI ... balik Kota Tinggi , utk uruskan semua permit kerja bibik tu ....aku cakap kat bini aku .." memenuhi spesifikasi yang aku nak ".... BUKAN anak dara .. tak tua bangka ... pertengahan usia ... kat paspot dia , dia lahir tahun 1964 ... tapi kat ic indon dia tahun 1954 ....

Hari pertama aku bawa bibik tu balik ke rumah ... tak sampai sejam bibik tu rehat kat bilik dia.... bini aku nak test dia ....

Nicole Kidman (hehehe) : Bibik, tolong ambilkan air untuk basuh tangan sebelum makan

Bibik tu ambil baldi ... buka pintu belakang rumah .. lepas tu termenung ....

Aku tanya dia : Bibik cari apa kat belakang ?

Bibik : Cari telaga untuk ambil air basuh tangan ....(dalam hati aku ... KUANG KUANG KUANG ... sah dia tak pernah jumpa paip air )

Aku pun panggil dia masuk ke rumah , ajak dia ke dapur, tunjukkan kat dia kepala pili air, sambil berkata :

Aku : Ambil air di situ ... (sambil menunjukkan kepala paip)

Bibik : Maaf pak .. saya tidak tahu nak guna bagaimana ....(Begitulah keadaan org susah yang tak pernah jumpa pili air)

Bini aku pun tunjukkanlah cara2 nak guna pili air untuk ambil air sembahyang, mandi, basuh baju, basuh pinggan etc.

**********

Hari yang sama .... jam dah tunjukkan kol 6.30pm ... bini aku bersuara lagi .....

Nicole Kidman : Bibik hidupkan lampu . Sudah gelap.

Bibik tu pergi ke dapur ... cari mancis .. dia hidupkan sebatang mancis dan tanya isteri ku ...

Bibik : Ibu .. mana diannya ? .. (dian = lilin)

Bini aku senyum ... dia pimpin bibik tu ke tepi dinding ... bini aku tunjukkan suis lampu ... dan memetik suis tersebut .....menyalalah lampu dalam rumah sewa kami kat Kota Tinggi

Bibik : Maaf bu .. di desa saya tak ada lampu begini... ini kali pertama saya ketemu

Untuk makluman ko orang ... bibik aku tu asal dari Padang, Sumatera ... dia tak pernah ada paip air di rumahnya, yang ada air telaga. Dia tak pernah ada & tak pernah jumpa lampu elektrik, yang ada lampu dian, lampu karbaid dan lampu jamong.

Jadi minggu pertama ..... bini aku sibuk mengajar cara2 nak guna dapur gas, mesin basuh, peti ais, cerek letrik, seterika etc.

**********

Dan setiap tahun, aku akan menghantar bibik aku untuk balik beraya di kampung halamannya .... ko orang tau tak ? ... tiap kali dia balik ... dia akan kumpulkan tin2 susu anak aku ... tin2 Milo ..... botol2 kosong juice Marigold ... masukkan dalam kotak ... dan bawa balik ke Padang ....

Aku tanya dia : Bibik nak buat apa ?

Bibik : Itu semua di desa saya amat berharga ... saya beri pada jiran-jiran mereka semua suka.

Begitulah kehidupan miskin di desa bibik aku. BOTOL JUICE MARIGOLD merupakan barang berharga sampai jiran-jirannya minta bibik aku bawa balik sebanyak yang boleh.

***************************

Kengkadang .... aku selalu cakap kat bibik aku ....: Dengan anak-anak saya, bibik ceritakan kehidupan bibik sekeluarga dan kesusahan orang kampung bibik ... agar anak-anak saya bersyukur dan sedar bahawa mereka antara anak-anak yang beruntung kerana punya kemudahan hidup. Tak seperti anak-anak kecil kat kampung laman bibik aku.

Aku bersyukur sebab spesifikasi bibik yang aku nak, dah aku dapat .... orang miskin ... WALAU dia tak pandai masak ... tapi dia banyak mengajar anak2 aku tentang kehidupan orang susah di kampung lamannya ... secara tak langsung .... anak2 aku sendiri amat menghormati orang-orang susah.

Dah hampir 4 tahun bibik tu kerja dengan aku ... gaji dia start at RM 350 ... sekarang gaji RM 500 .... mungkin bagi kita gaji banyak tu ciput cenonet ... tapi bibik tu pernah kata : ... Saya syukur pada Allah sebab dapat wang sebanyak ini, saya tak pernah mimpi dapat wang sebegini banyak.

Utk pengetahuan ko ... bibik aku ni pun yatim piatu sejak kecil ... memang member aku kat Indon tu tau "taste" aku hehehe .... CUMA pernah sekali aku betul2 marah kat bibik aku ... aku marah memang kaw kaw punye ... memang sebijik aku marahkan si bongok , nenek tua bangka & DON bangang tu ....

Ko nak tau pesal aku marah ?

AKu tau dia anak yatim ... jadi ada sekali tu .... aku wat kenduri arwah utk ayah aku & bini aku, arwah datuk aku & bini aku .... alang2 wat kenduri arwah ..... aku nak masukkan sekali nama arwah mak ayah bibik aku utk dibuatkan tahlil ... bila aku tanya bibik aku .... "Mak & ayah nama apa ?" .... dia boleh jawab .... "Tak tahu" .... tu aku satu badan hangin ... lama gak aku hangin dengan dia .... sampai bini aku pujuk aku lerr... bini aku cakap .. bibik tu yatim piatu sejak kecil ... mak & ayah dia pun, dia tak tahu ... dibesarkan oleh orang lain .. berpindah dari satu tangan ke satu tangan ..... dari kecik sampai dia kahwin, tak kurang 14 keluarga yang jaga & besarkan dia .......... Bila aku dengar cam tu ..... aku sendiri menangis .... kat Malaya ni ..... ada gak orang anak yatim yang jadi anak angkat ... TAPI ... tak ler sampai berpindah dari satu penjaga ke satu penjaga .....

Ermmmm ... begitulah putaran roda kehidupan ... ada masa kita di atas ... ada masa kita akan di bawah ..... kalau kita berada dibawah ... kita jangan lak putus asa ..... sebaliknya kita tingkatkan usaha ... insyaAllah kita akan berada di atas ... andainya kita sudah ada di atas ... kita bersyukur , insyaAllah kita akan ada di atas dalam tempoh yang lebih lama ....dan bila berada di atas .. JANGAN sesekali lupa yang suatu hari nanti kita akan turun ke bawah semula ........ DAN kepada mereka yang berada di atas juga ... ingatlah masih ada orang yang ada lebih atas dari kamu .. jadi usahlah mendabik dada dengan rasa sombong dan angkuh.

Andainya ada sifat ini dalam diri kita ... insyaAllah kita akan sabar dengan kesusahan yang kita alami dan kita akan bersyukur dengan kelebihan nikmat yang kita perolehi. Kita tidak akan sombong dan angkuh. Sebaliknya kita akan berusaha membantu insan yang kurang bernasib baik dari kita.


Selamat berpuasa

No comments: