Monday, February 18, 2008

La Tahzan Jangan Bersedih Part 4

POSTO ..... POSTO .....

Salam sumer ....

Tadi aku dimaklumkan oleh pihak supplier .... mereka tak boleh nak bekalkan lagi baka ostrich ke Malaysia sebab bird flu merebak semula kat Malaysia .... aku terus SMS Niza untuk confirmkan ... dan sememangnya ada kes terbaru di Malaysia dan banyak gak ayam-ayam yang jadi mangsa

Jadi ladang ostrich aku ... masih lom dapat beroperasi semula ... :-(

www.geocities.com/eagropharma/index.html

kat atas tu, laman web tak rasmi ladang ostrich aku yang dibuat oleh salah seorang staff aku

Kalu ko orang tengok dalam gambar kat laman web tu ... banyak ostrich .... bila bird flu attack Malaysia ... ladang ostrich aku pun tak terkecuali ... untuk usaha pencegahan ... semua unggas telah dijatuhi hukuman bunuh termasuklah ostrich aku oleh Jabatan Veterinari... oooohhhhh tragisnya ... sedihnya aku :-( ....

Sejak wabak bird flu melanda .... ladang tu dah kosong ... sampailerr sekarang

Waktu aku dapat surat dari Jabatan veterinar ... ditandatangani oleh kezen aku yang jadi Pengarah Veterinar ... memang terkejut .... sebab semua unggas dijatuhkan hukuman mati termasuklah ostrich ... kuang kuang kuang ...kerana disyaki penyakit tu masuk melalui Thai ... merebak ke Kelantan dan Ganu ...

Sedih ... memang sedih ...Ko nak tau apesal aku sedih ? ...

1st ... Business yang mengubah wajah ekonomi keluarga aku dan income utama aku terjejas
2nd .. Business yang menyediakan peluang pekerjaan kat sedara-mara aku ... member2 aku .. orang-orang kampung aku ... terjejas ...kat manalah diaorang nak kije ???
3rd ... aku dah tak leh nak idup mewah-mewah cam dulu

Kalau aku kata aku tak sedih .... hehehehe ... aku kena register kat Tanjung Rambutan atau Tampoi arrrr kuang kuang kuang

Tapi memang aku sedih .... dan yang jadi penawar kesedihan aku ... pesanan arwah atok aku ... bila kita ditimpa musibah :

1st ... HISAB DIRI & CARI PENYEBAB ALLAH DATANGKAN KESEDIHAN
2nd ... kemudian JAUHI PENYEBAB Allah datangkan kesedihan
3rd ... kemudian TAUBAT
4th ... kemudian BUAT PERUBAHAN KE ARAH LEBIH BAIK .......

dan selawat dengan 7 lagu itulah yang jadi penghibur ... kalau biasanya lepas waktu asar jerk aku baca ... tapi bila kena musibah cam ni ... tiap solat 5 waktu aku baca selawat tu ... nak hiburkan hati hehehehehe

Jadi aku banyak menyendiri ... tak seceria biasa .... nak wat lawak bodoh pun tak ada mood ... hanya semata-mata nak cari punca Allah datangkan ujian kesedihan kat aku ... nak kata tak bayar zakat ? ... aku sendiri yang kira nilai zakat yang kena bayar ... aku sendiri yang sign cheque ... aku sendiri gi hantar kat pusat zakat majlis agama ....

dan bermacam-macam buruk sangka yang aku tanya kat diri aku ... APA SALAH YANG AKU BUAT SAMPAI ALLAH DATANGKAN KESEDIHAN KAT AKU ?

Tapi aku tak jumpa ... dan akhirnya aku buat kesimpulan ....

Aku panggil adik-beradik dan kezen-kezen aku yang terlibat dengan ladang ostrich, serta pengurus-pengurus ladang dalam satu meeting ... dan aku bagitau kat dia orang ...

Aku : Dah 3 minggu aku fikirkan ... apasal kita ditimpa masalah ... dan aku dapati .... kita telah buat banyak kesilapan .... kesilapan kita ialah ............ KITA TAK KHUSYUK SOLAT ... dalam solat kita boleh mengembara satu dunia ... kita boleh kira duit dalam bank kita ... kita boleh teringat kat anak bini atau awekz atau balakz kita ... kita tak ingat kat Allah .... sebab itu Allah datangkan bird flu agar kita sedar bahawa kita tak khusyuk solat .... bla bla bla ....

Kemudian ... aku arahkan adik-beradik aku dan pengurus ladang untuk cari rumah-rumah anak-anak yatim yang berhampiran dengan ladang ....kat Terengganu ni banyak ... kat Muar tu kita enggage dengan sebuah rumah anak yatim di Serom, Muar.

Kendian aku cakap kat dia orang ... dari kita jatuhkan hukuman mati kat ostrich-ostrich tu ... kan baik kita sembelih mengikut syariat ... dan dagingnya kita sedekahkan kat rumah anak yatim .... dan itulah yang berlaku ....sehingga ladang tu semua kosong ....

Rupa-rupanya ... Allah nak didik kita ni macam-macam cara ...dan untuk campak kesedihan dalam diri kita ... Allah tak perlu sebarang alasan ... SEBAB ... Allah sayangkan kita ...dan kesedihan itu adalah alat untuk mendidik kita ...sebab bila kita sedih ...kita akan sabar dan redha .... kita akan dapat pahala sabar dan redha ....darjat kita ditinggikan Allah ...

Yang aku nampak .... dulu aku satu famili susah dan air mata tu memang jadi rutin hidup ... kendian .... dengan adanya ladang ostrich ... wajah famili aku berubah .... dah mula happy ... dah tak yah gi ke laut ... kendian Allah datangkan kesedihan semula dengan bird flu .... gitulah didikan Allah .. agar kita tak lalai

SEBAB ...

Aku masih ingat pesanan atok aku .... Kalau tak ditimpakan musibah, camana kita nak dapat pahala sabar dan redha ?

dulu aku penah cite ... aku kecik2 dulu tak pernah pakai baju seragam sekolah complete ... sedih kena kutuk dengan anak-anak orang kaya .... balik sekolah jalan kaki ... aku jumpa kasut sekolah terbuang yang dah koyak ... waktu tu aku heppi giler ... sebab dapat kasut sekolah terbuang .... aku jahit semula dengan tali jala .... pakai dua tiga hari ... koyak semula ... jahit lagi .... pakai dua tiga hari ... koyak balik .... sampailah satu ari ... aku balik jalan kaki ... di tempat orang buang sampah yang sama .... aku jumpa racket badminton yang dah patah ... aku heppi balik .... aku amik racket tu ... tali badminton tu lak aku guna untuk jahit kasut subsidi dari tempat pembuangan sampah .... hehehehe .... pakai 20 - 30 kali baru koyak ... dan aku hidup dengan kasut tu kat 3-4 bulan .....dan begitulah kehidupan kita ... asam garam hidup ni ... ada kalanya kita sedih .... ada kalanya kita heppi .... YANG PALING PENTING .... bila kita sedih, adakah kita sabar & redha .... dan bila kita heppi, adakah kita bersyukur ......

JANGAN PULAK KITA JADI ....

.... bila sedih, kita jadi lebih derhaka dan putus asa ...

... bila heppi, kita jadi lalai dan tidak kufur ....

dan kesedihan ini sebenrnya adalah perkara biasa dalam kehidupan setiap orang. Orang miskin sedih, orang kaya pun sedih. Orang gemuk sedih, orang kurus keding pun sedih. Orang bodoh sedih, yang pandai pun sedih. Gaji besar sedih, gaji ciput pun sedih. Orang hensem cam aku pun sedih (hehehehe), yang hodoh giler cam beruk maarip samdol pun sedih. Perdana Menteri sedih, mantan Perdana Menteri pun sedih .... YANG PENTING ... sejauhmana kita jadikan kesedihan itu iktibar yang bermakna dan membuat perubahan ke arah kemantapan iman ...

Cuba ko orang bayangkan .... dulu Pak Lah bila Allahyarhamah Hendon meninggal dunia ... dia sedih jerk ... sampai dia sendiri ngaku ..."SAYA KESEPIAN" ... TAPI... ko orang tengoklerr .... Sabtu ni ... Pak Lah akan heppi gilerr .... ko orang nak tau apesal ? ... sebab dia akan amalkan kembali sunnah mandi hadas besar yang dah lama dia tak amalkan kuang kuang kuang

DAN HARI INI, SAAT INI ... hati aku sedih balik ... sebab dimaklumkan yang pihak supplier masih lom dapat supply baka ostrich kat aku .... dan untuk mengurangkan rasa sedih aku ... aku tulis emel merapu lagi meraban ni ....

DAN seperti aku nyatakan .... kesedihan ini adalah peringatan Allah kepada kita... agar kita membuat perubahan ke arah yang lebih baik .... selamat memperbaiki kemantapan iman

OK JOM ikut aku jadi Lord of The Ring hehehehe

No comments: