Monday, May 5, 2008

Rahsia Menyahut Panggilan Kekasih



Kisah SATU

CCCC : Mie, aku nak tanya ko sikit boleh ?

Aku : Boleh.... Ni mesti pasal gossip ?

CCCC : Bukanlah..... Betul ke aku boleh tanya ni ? .... Nanti ko marah lak

Aku : Ko tak tanya lagi camana aku nak tau nak kena marah ko ke tak

CCCC : Betul ni ? ... Ni isu sensitif ni

Aku : Amender ?

CCCC : Aku ni Kristian ... nak tanya ko .... Ko orang Islam, apasal orang perempuan tak pergi sembahyang ?

Aku : Alaaa orang pompuan dia ada "Public Holiday" ... bila datang bulan .... sembahyang OFF sepanjang period.

CCCC : Tapi takkan semua pompuan period datang serentak ?

Aku : Apa maksud ko ?

CCCC : Aritu kan ada Fun Run .... Aku tengok pompuan Melayu ramai tak sembahyang. Biasanya pukul tujuh kan waktu ko orang sembahyang. Aku tengok ramai orang Melayu yang pompuan selamba aje lepak sampai pukul 9.30 tengok konsert.

Aku : Dia orang sembahyang tu, ko aje tak nampak

CCCC : Tak adalah Mie. Petang tu kan ada makan. Lepas makan, kita orang lepak2 kat padang sambil tengok konsert. Konsert habis pukul 9.30. Ramai aku tengok orang Melayu tak pergi sembahyang pukul tujuh.

Aku : Entah ler CCCC. Aku harap dia orang semua yang tak sembahyang tu, datang period. SEBAB yang aku belajar dari arwah Tok aku .. Kalau sengaja tinggalkan sembahyang, dia bukan lagi orang Islam. ( Jadi KAFIR )

Kisah DUA

Aku : Ko tolong printkan emel merapu aku pasal Kaedah Rawat Kanser. Aku nak bagi kat Mustafa.

SSSS : Saya kalu boleh nak mintak Boss tolong tegur dan tulis.

Aku : Tulis apa ? Tegur apa ?

SSSS : Pasal sembahyang. Kat sini, kita boleh tengok muka orang tak sembahyang. Ramai orang kita tak sembahyang.

@@@@@@@@@@@@@

Begituler antara beberapa soalan yang ditanya pada aku oleh seorang staff beragama Kristian, tentang perilaku orang Islam kita. Aku yang Islam ni lak rasa malu bila si kafir Kristian ni tegur orang islam kita tak sembahyang.

Ko orang TAK MALU ke ?

Orang Kristian pun boleh tegur orang yang tak sembahyang ni.

Orang yang sengaja tak sembahyang ni .. cuba ko orang tanya mereka ... mereka tu, Islam ke ? .... Kalu mengaku Islam, apesal tak sembahyang ?

Murahnya maruah orang yang tak sembahyang ni. Konsert punya pasal, sampai tak sembahyang.

Konsert tu, tuhan yang jadikan alam ni ke ?

Mereka ingat konsert tu ke yang bagi mereka makan, bagi mereka minum, bagi mereka oxygen ?

Ada satu hadis Sahih diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim :

Barangsiapa meninggalkan sembahyang dengan sengaja, NYATALAH dia telah menjadi KAFIR.

Waktu aku hidup zaman "gelap" dulu, keluar masuk night club, disco untuk "deliver job task" tauke Cina, ada beberapa perkara yang aku tak buat. Antaranya :

1. Tak tinggal solat
2. Tak tinggal puasa
3. Tak minum arak
4. Tak zina

Aku tak tinggal solat dan tak tinggal puasa, sebab aku masih ingat pesanan arwah tok aku ... Rukun Islam 5 perkara, Ucap dua kalimah syahadah, Solat lima waktu, Puasa di bulan Ramadhan, Tunaikan Zakat dan Tunaikan Haji. Kalau kita tak lakasanakan salah satu dari kelima-lima rukun ini, kita sebenarnya adalah orang KAFIR.

Aku tak minum arak, sebab arwah tok aku kata, arak itu IBU SEGALA MAKSIAT. Kalau ko minum arak, macam ler ko berzina dengan mak ko sendiri.

Aku tak zina ... sebab .... bukan sebab tak ada nafsu ... Kalau tak ada nafsu, takkanler bila dah kawen ... tiap tahun dapat anak kuang kuang kuang .... Zina inilah punca rosak dan musnahnya sistem kekeluargaan. Si Wanita yang menderita ... kalau lahir anak haram, anak tersebut tak ada status, dihina sampai ke zuriatnya. Anak yang lahir dari zina, tak boleh menerima harta pusaka. Tak boleh dibinkan dengan lelaki yang menanam benih dalam rahim. Perempuan yang melahirkannya juga tak boleh dipanggil ibu dan batas aurat antara dia dengan perempuan yang melahirkannya macam orang bukan muhrim. Tak kesian dan haru ke cenggini ? Niaya budak tu ....

Sekarang kita boleh lihat .... RAMAI orang yang mengaku Islam ... TAPI TAK SOLAT.

Dulu ... ramai yang datang pada aku mengadu .... "DON marah kita orang bila kita pergi sembahyang zohor" .... Hasil aduan ... aku gi jumpa DON dan maki hamun dia kaw kaw tahap gaban ... Bila Nenek Tua Kutuk masuk campur dan defend DON ... Nenek Tua Kutuk tu pun dapat berkat maki hamun aku .... sampai nama aku naik ke TH Grup sebab kurang ajar dengan Management.... Sampai aku punya appraisal pun affected pasal dia kena maki .... Dan ramai orang kat NCI ni kata memang aku kurang ajar.

TETAPI

Sekurang ajarnya aku, aku tau gak nak hormat pada Allah ... sebab aku tak tinggal solat ... malah waktu dalam lokap ... aku hanya berspender, aku tetap tunaikan solat.

Orang yang mengaku beradab sopan lak yang kurang ajar dengan Allah. Lebih membesarkan dan mengagungkan konsert dari Allah sampai tak solat.... SEDIHKAN ? .. Aku harap dia datang period waktu tu.

Dalam Kitab Jauhar al Mauhub ... ada menukilkan sebuah hadis Nabi SAW :

Bermula sembahyang itu perhubungan antara hamba dan TUHAN. Padanya di perkenankan doa dan diterima segala amal dan berkat pada rezekinya dan kesenangan pada badan dan pendinding dari api neraka dan memberatkan pada timbangan dan melalukan atas titian sirat dan anak kunci syurga.

Dari hadis di atas, jelas yang menunjukkan yang solat ini adalah :

1. Alat untuk berhubung dengan Allah.
2. Doa diperkenan kalau bersolat.
3. Syarat untuk amalan diterima ialah dengan solat.
4. Rezekinya berkat, murah dan banyak
5. Tubuh badan menjadi sihat dan senang
6. Solat menjadi perisai dari api neraka
7. Melalui titian sirat yang halusnya bagai sehelai rambut dibelah tujuh dengan pantas
8. Timbangan amal kebajikan di akhirat nanti menjadi berat.

Mudahkan ?

Allah nak selamatkan kita dari kesusahan dan beri kita kesenangan cukup mudah. Hanya dengan bersolat.

Cuba tanya diri sendiri ....

Soalan pertama : Ko orang ada kekasih ? Tentunya ada kan ... bagaimana layanan kekasih ko orang pada ko ? ... Tentu sepesel kan ? ... AIIII ... kalau tak sepesel ... TAKKAN LER boleh tergila2 kat kekasih sampai lupa nak butangkan baju ke pejabat selepas berasmara hehehe .... Begitu sepesel kekasih melayan kita ... maka kita buat apa yang kekasih nak kita buat, HANYA semata2 nak dapat nikmat yang sementara kat dunia ni .... bila dah inzal, ilanglah nikmat tu kuang kuang kuang .... itulah nilai nikmat dari kekasih ... rasa inzal yang hanya sekadar beberapa minit je

HAKIKATnya ... ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG adalah kekasih awal dan akhir kita. Kekasih dunia & akhirat. Allah layan kita dengan layanan YANG MAHA SEPESEL. Allah hidupkan kita, Allah beri kita oxygen tanpa minta bayaran, Allah anugerahkan kita nafsu agar kita boleh merasai inzal dengan cara yang HALAL. Allah berikan kita akal, agar kita boleh menilai yang HALAL dan yang HARAM serta menilai antara keindahan dan kehodohan. Allah berikan kita deria rasa agar kita boleh rasa manis, masin, masam. DAN 1001 macam nikmat lagi. Dan nikmat Allah yang kat dunia ni BUKANNYA beberapa saat, tetapi sejak kita lahir ke dunia sampailah kita dah besar tua bangka ... TAPI ... Allah tak minta kita bayar satu sen pun .... Allah ingin kita solat 5 waktu sehari semalam .... MENGAPA KITA TAK MAHU MENUNAIKAN KEINGINAN KEKASIH kita ?

Kekasih kita yang kat dunia ni .... ada dia beri kita oxygen untuk bernafas ? Jangan kan nak beri oxygen .... ko orang ajak dia gi jalan2 ke Bukit Merah Lake Town pun dia dah merungut ... "Jauh ... Toll mahal ... Keter aku minyak kuat" ... itulah nilai kekasih kita kat dunia ni ... penuh dengan pelbagai kekurangan dan kelemahan

Kalau kita boleh membuat dosa kerana kekasih di dunia .... MENGAPA kita tak boleh membuat pahala kerana kekasih Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang iaitu Allah SWT ?

Payah sangatkah buat pahala ni ?

Nak sembahyang ... Allah tak kenakan bayaran satu sen pun kalau kita nak sembahyang .... BERBANDING nak gi tengok wayang... kalau ko orang nak masuk panggung wayang, harga tiket ko orang kena bayar.

Soalan Kedua : Tentu Allah pernah tak makbulkan doa ko orang. Bila doa ko tak dimakbulkan, pernah tak ko tanya diri ko, SOLAT aku ni sempurna ke tak ?

Dulu waktu aku start Ostrich Farm kat Besut .... ramai orang Melayu yang gelakkan aku .. Malah ... abang aku sendiri tak konfiden ... Abang aku kata .. "Ada ke orang Malaysia yang nak makan daging ostrich?" .... Aku jawab ... "Bumi Allah ni luas, kalau orang Malaysia tak mo makan, aku jual kat luar Malaysia" ... dan memang betul ... orang luar Malaysia memang sukakan ostrich ... dari daging, bulu, kulit telur, kaki, tulang, tengkorak .... semua dia orang beli ... HASILNYA ... berubahlah wajah ekonomi famili aku .... sehinggalah Allah datangkan bird flu .... bisnes ostrich aku melingkup ... kena saman lagi dengan orang overseas sebab tak dapat fulfill the supply .... dan perkara pertama yang aku tanya kat diri aku, famili aku dan staff ostrich farm aku ... "ADA TAK ANTARA KITA NI YANG TAK SOLAT?"

Aku yakin ada di antara kita yang intipati doanya ... NAK KAYA ...

Ada gak yang sambil beli Nombor Ekor, baca Bismillah dan berdoa, harap2 kenalah nombor judi yang dia beli..... BONGOK betul ... mengaji agama waktu kecik ... dah tua bangka nak mampus masih main judi

Ada juga yang berdoa agar, batu yang dipuja keluarkan duit.... ni pun si bongok tahap gaban ... dah ko caya sangat kat batu sampai ko puja ... baik ko doa dan mintak kat batu je... Kalau Allah pun ko orang tak yakin sampai gi puja batu macam penyembah berhala menyembah berhala.

Inilah antara doa-doa orang-orang kita.

Aku waktu kekecik dulu, keluarga aku idup miskin, papa kedana. Ayah aku berhutang merata dengan orang2 kaya kat Besut untuk besarkan kami adik beradik ... nak bayar utang kena gi tangkap ikan kat laut .... pendekata ... ikan yang tengah berenang dalam laut dengan style kuak lentang ke, kuak kupu2 ke , yg lom ditangkap oleh ayah aku, dah jadi hak milik orang yg bagi utang kat ayah aku ...... DAN ... ayah aku selalu berpesan .... kalau nak idup senang tak kira senang di dunia atau pun akhirat MESTILAH BERUSAHA... TAK ADA jalan short cut untuk jadi senang.

Orang kita nak kejar nikmat dunia yang sementara, sanggup gadai kan iman, gadaikan Islam ..... Kelakarkan ... Doa yang PASTI makbul ialah doa Rasulullah SAW ..... Tsa'labah yang pernah minta Nabi SAW doakan untuk dia jadi kaya pun ... Tsa'labah BERUSAHA dengan memelihara kambing untuk jadi kaya.

Kita macam mana ???... usaha TAK ADA ... PEMALAS ... TAIK JUDI .... nak kaya cara senang ... sampai solat pun kita sanggup tinggalkan... lepas tu berangan nak jadi kaya ... kuang kuang kuang .... kelakarkan ?

Sebab itu Allah tak makbulkan doa kita.

Sebab itu Allah tarik rezeki kita dan Allah sukarkan kehidupan kita dengan bermacam2 kesusahan dan bala.

Sebab itu Allah datangkan pelbagai penyakit ... sakit jantung lerr ... kencing manis lerrr ... darah tinggi ler ... kanser ler ... dan ntah apa2 penyakit lagi

Sebab itu Allah datangkan rasa kesedihan, kedukaan, kesusahan, Allah tarik nikmat berkasih sayang ....

Semua ini ALLAH datangkan, sebagai PERINGATAN ... agar kita muhasabah diri.

Bila kita muhasabah diri, kita akan lihat keburukan diri kita ... BUKANNYA keburukan diri orang lain.

Ada orang sibuk lihat keburukan diri orang lain, sedangkan keburukan diri sendiri lagi menggunung banyaknya ... TAPI memang skema orang yang bongok ... dia tahu dia ada banyak dosa, banyak skandal, banyak maksiat ... dia gi label dan gossip orang lain ... untuk memesongkan perhatian orang ... Kalau perhatian orang tak dipesongkan kat orang lain dengan gossip yang dia buat, nanti orang akan nampak skandal dan maksiat yang dia buat lak.

Aku pernah cakap kat seorang staff kat NCI ... aku kata kat dia ... Kat NCI ni akulah yang paling jahat sebab aku pernah buat dosa yang orang lain tak pernah buat dan tak sanggup nak buat ....

TAPI ...

Rupa2nya ... ada lagi orang yang buat dosa yang lagi teruk dari aku ... dosa syirik (puja batu) dan dosa tak solat

Dalam dunia ni ... TAK ADA dosa yang Allah tak ampun KECUALI SYIRIK.

Dosa bunuh orang, Allah ampunkan.

Dosa mencuri, Allah ampunkan.

Dosa mengumpat, Allah ampunkan.

TAPI .....

Dosa syirik .... Allah TAK AMPUNKAN.

Sejahat2 aku ... aku ingat gak Allah itulah saja Tuhan yang hanyasanya layak di sembah, bukannya batu.

Sejahat2 aku ... aku nak gak mati sebagai seorang Islam WALAUPUN aku banyak dosa sebab itulah aku tak tinggalkan solat yang menjadi penentu keIslaman seseorang.

Ko orang nak tau tak ?

Solat Lima waktu ini ada hikmah dan rahsia yang tersembunyi disebalik melaksanakannya. Arwah tok aku pernah cerita kat aku ...

1. Ko orang tau tak, api di neraka Jahanam itu dinyalakan pada waktu ZOHOR. Solat Zohor adalah pemadam api neraka jahanam. Siapa yg solat Zohor, akan keluar dosa2nya macam dia baru dilahirkan oleh mak dia.

2. Ko orang tahu tak, Nabi Adam AS memakan buah khuldi pada waktu Asar ? Bila Nabi Adam AS makan buah khuldi, maka terbukalah auratnya dan Siti Hawa. Dan mereka tercampak keluar dari syurga dan turun ke bumi. Siapa yang solat Asar, akan dilindungi dari godaan dunia dan hawa nafsu serta diharamkan jasadnya dari api neraka.

3. Ko orang tau tak, pada waktu Maghriblah Allah menerima taubat Nabi Adam AS. Sebab itu pada waktu Maghrib merupakan waktu yang paling mustajab doa. Allah akan menunaikan doanya di waktu Maghrib.

4. Ko orang tau tak bahawa alam kubur dan alam akhirat itu gelap dan kelam. Gelap dan kelam alam kubur dan alam akhirat itu sama seperti gelap dan kelamnya waktu Isya. Siapa yang mendirikan solat Isya. Allah akan memberinya nur (cahaya) di dalam kuburnya dan di alam akhiratnya.

5. Dan barangsiapa mendirikan solat Subuh, Allah akan lindunginya dari api neraka dan sifat munafiq.

Gitulah yang pernah diceritakan oleh arwah atok aku tentang Solat Lima Waktu. berdasarkan kitab Jauhar Al Mauhub.

Arwah Tok Aku pernah ceritakan aku satu kisah di zaman Nabi Isa AS. berdasarkan sebuah hadis qudsi.

Satu hari Nabi Isa AS, melalui pada satu kampung yang banyak pokok2 yang rendang dan berbuah. Buah pokok tersebut punyalah ranum dan manis. Kampung tu juga ada sungai yang mengalir deras dan menyegarkan. Tanahya subur menghijau.

Selepas 3 tahun, Nabi Isa AS melalui semula kampung tersebut. Tapi kali ini Nabi Isa AS amat terkejut. Nabi Isa AS dapati kampung tersebut macam dilanggar heruda. Pkok2nya mati dan kering. Tanahnya gersang. Air sungainya kering kontang.

Maka datanglah wahyu dari Allah untuk mendidik Nabi Isa AS :

WAHAI ISA. Sesungguhnya kampung ini telah dilalui oleh seorang lelaki yang TAK SOLAT. Lelaki itu telah berhenti dan membasuh mukanya di sungai tersebut. Lalu keringlah sungai tersebut. Bila sungai kering, tanah menjadi kontang dan gersang. Hasilnya pokok2 yang berbuah ranum mati.

WAHAI ISA, Jika ada yang meninggalkan solat, maka binasalah agama. Bila agama binasa, maka binasalah juga dunia dan negeri

@@@@@@ END @@@@@@@

Kepada yang tak solat ... kerana ko oranglah, SUWEY bertimpa2 kat dunia ni.

Kepada yang TAK MENEGUR orang yang tak solat .... Jangan fikir SUWEY ini hanya tertimpa pada orang yang tak solat, SUWEY ni pun akan kena kat ko orang yang tak tegur orang tak solat. Termasuklah SUWEY ni kena kat aku. Jadi kepada orang yang tak solat, JANGAN PERASAN ko tu beradab, jangan perasan ko tu baik, jangan perasan ko tu banyak berkhidmat. Sebab ko orang ler pembawa SUWEY kat dunia ni.

Nabi SAW pernah bersabda :

Barangsiapa yang memudahkan dan meringan2kan solat (melewat2kan solat) , nescaya akan disiksa dirinya oleh Allah dengan 15 seksaan. 6 seksaan di dunia, 3 seksaan ketika nak mati, 3 seksaan di dalam kubur dan 3 seksaan ketika keluar dari kubur ( ketika di Padang Mahsyar ).

6 seksaan di dunia ialah :

1. Umurnya tak berkat ... idup lama, tapi banyak masalah ... idup lama tapi hati tak tenang ... idup lama tapi berpenyakit ... idup lama tapi orang pandang hina

2. Allah hilangkan tanda2 orang soleh dari wajahnya .. orang tengok muka naik menyampah ... rasa nak sagat jer muka orang tak solat ni ... jangankan orang Islam, orang kafir pun menyampah tengok muka dia.

3. Segala amal kebajikan yang dia buat, Allah tak terima. Allah tak bagi pahala ... orang yang tak sembahyang ni, kalau dia buat baik ke macam dia gi tolong orang sakit, TAK DAPAT pahala. Allah tak terima amalan dia. Sebab tu bila amalan Allah tak terima, segala yang dia buat tak berbekas kat hati. Hati jadi keras. Sebab tu, kita ari2 tengok & jumpa orang sakit, tapi hati kita TAK TERASA INSAF bila melihat orang sakit. Sedangkan menziarahi orang sakit ni antara sunnah yang paling banyak pahala. Kita ari2 jumpa orang sakit, kita tak terasa insaf dengan diri kita. Kita boleh kutuk2 lagi pesakit. Itu tanda amalan kita Allah tak terima.

4. Doanya tak dimakbulkan Allah. Sebab tu ko orang doa banyak mana, Allah tak makbulkan. lebih2 lagi ko doa nak jadi kaya dengan menang judi atau puja batu. Memang Allah tak makbulkan.

5. Makhluk kat dunia benci dan marah kat orang yang tak solat. Tanah tempat dia pijak, maki hamun dia. Ada riwayat yang menceritakan, bila orang yang tak solat ni mati, dan dikebumikan, tanah akan menghimpit mayatnya sehingga berceracak tulang rusuknya. Pernah ko orang terfikir .... APASAL DR SELVA & DR KANA MARAH SANGAT KAT KO ? ... agak2nya ko orang ni tak solat.... dan kepada orang yang tak solat, kalau TIBA2 aku maki hamun ko orang sambil carut2, ko orang jangan marah, sebab ada hadis mengatakan SELURUH MAKHLUK benci dan marah kepada orang yang tak solat ni.

6. Kendian, kalau adalah orang2 yang soleh, orang yang beriman, wali2 Allah mendoakan kaum muslimin, ko tak termasuk ke dalam golongan yang didoakan.

3 seksaan sewaktu dia mati ....

1. Dia mati dalam keadaan hina. Dulu waktu aku kije dengan tokey Cina, tiap minggu aku tengok orang yang tak solat dan kaki maksiat ni mati dalam jamban, mati kat tempat maksiat, mati kat bilik karaoke. Tapi yang banyaknya mati dalam jamban. Semuanya patah leher dan kepala dia masuk dalam mangkuk jamban. Memang orang yang tak solat ni, cara matinya dalam keadaan hina. Agak2nya ko orang yang tak solat ni, mati camana erk ? Ada tak yang nak mati dalam jamban ?

2. Mati dalam keadaan lapar. Allah akan datangkan rasa lapar sewaktu dia nak mati. Bukan tu aje, ada yang sebelum mati Allah dah block rezeki dia dari dia jamah. Sebab akibat dari tak solat.

3. Mati dalam keadaan dahaga.

3 seksaan di dalam kubur

1. Allah sempitkan kuburnya sehingga berceracak tulang rusuk dia.
2. Allah nyalakan api dalam kubur untuk membakar dia di dalam kubur siang dan malam.
3. Allah datangkan seekor ular besar yang bernama Syuja' Al Aqra'. Ular tersebut akan membelit dan menggigit serta menyiksa mayat orang tak solat di dalam kubur sehingga hari Kiamat.

3 seksaan pada hari qiamat

1. Allah akan arahkan malaikat azab untuk menghalau orang yang trak solat ni masuk ke dalam neraka. Kengkadang bila aku halau orang keluar dari Farmasi depan staff aku, aku boleh tengok muka orang yang kena halau tu tebal cam kulit babi menahan malu. Kat akhirat, yang halau orang tak solat ni ialah Allah. Allah halau ko orang yang tak solat ni di depan Nabi Adam AS sehinggalah orang yang last sekali idup kat dunia. Lagi tebal malu ko orang. Kendian di halau ke neraka lak tu. Masuk neraka kena belasah dan kena siksa.

2. Allah memandangnya dengan pandangan kemurkaan sehingga jatuh daging muka.

3. Allah menghisab amalannya dengan keras dan kasar. Alahai ... ko orang kena marah dalam appraisal pun ko orang dah susah hati .. inikan pulak kena marah dengan Allah waktu appraisal kat akhirat. Dah ler kena marah, masuk neraka lak tu.

Nahhh ... inilah siksaan2 yang bakal di terima oleh orang yang tak solat.

Kepada orang yang sengaja tak solat ... aku menyeru kat ko orang ... DIRIKANLAH SOLAT ....

Sebab ...

Solat ni bukannya bermakna kita ni dah baik atau nak menunjuk2. Tapi sebagai suatu syarat yang wajib kita tunaikan sebagai seorang Islam. Solat ni RUKUN Islam. Kalau tak tunaikan solat, hakikatnya rukun Islam tak sempurna. Bila rukun Islam tak sempurna, maknanya BUKAN ISLAM.

Fikir-fikirkanler.

No comments: